Gå til innhold

Hvor vanlig er det at barn idag har plikter?

Anbefalte innlegg

Ble litt inspirert av den andre tråden, så for å unngå avsporinger så starter jeg en egen.

Hvor vanlig er det idag at barn har plikter hjemme? Jeg hadde selv utrolig lite plikter hjemme (født på 90-tallet), men led av omsorgssvikt og mangel på oppfølging på flere områder. Jeg kan huske at vennene mine hadde oppgaver hjemme som å lufte hunder, mate dem, lage middager, støvsuge, gå på butikken og handle og vaske overflater mens foreldre vasket gulv og andre ting. Gjerne samlet. 

Selv sleit jeg veldig da jeg flyttet ut, og opplevde å få kjeft av besøkende venner fordi huset var skittent. I dag har jeg heldigvis lært meg det jeg ikke fikk lært som barn og ungdom, men jeg er fortsatt sint på mine foreldre som ikke innførte det som en del av oppveksten. 

Fortsetter under...

Beneviento skrev (13 minutter siden):

Ble litt inspirert av den andre tråden, så for å unngå avsporinger så starter jeg en egen.

Hvor vanlig er det idag at barn har plikter hjemme? Jeg hadde selv utrolig lite plikter hjemme (født på 90-tallet), men led av omsorgssvikt og mangel på oppfølging på flere områder. Jeg kan huske at vennene mine hadde oppgaver hjemme som å lufte hunder, mate dem, lage middager, støvsuge, gå på butikken og handle og vaske overflater mens foreldre vasket gulv og andre ting. Gjerne samlet. 

Selv sleit jeg veldig da jeg flyttet ut, og opplevde å få kjeft av besøkende venner fordi huset var skittent. I dag har jeg heldigvis lært meg det jeg ikke fikk lært som barn og ungdom, men jeg er fortsatt sint på mine foreldre som ikke innførte det som en del av oppveksten. 

De fleste i dag har hushjelp / vaskehjelp 

Anonymkode: 88655...c5e

Mine barn bor ikke hos meg så jeg gir de ingen plikter. Hadde de bodd hos meg hadde det blitt å feks ta ut søpla, rydde eget rom, og kanskje hjelpe meg med middag i helgene. De er 7 og snart 11. 

Sånn hadde jeg det. Ikke så mye, men litt. 

Jeg måtte etter hvert innimellom måke trappen og ta ut av oppvaskmaskinen. Men var eldre enn 11 da.

Endret av Glitter
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De fleste i dag har hushjelp / vaskehjelp 

Jeg bor i et strøk på Oslo Vest og selv de som har vaskehjelp og au pair gir barna sine plikter i huset. 

Jeg hadde også plikter da jeg vokste opp, men det var ikke så veldig mange. Lagde en del mat og hjalp pappa med hagearbeid, samt ryddet rommet, vasket badet (lite bad så tok ikke mer en 20-30 min) og støvsugde. Jeg er født på begynnelsen av 90 tallet.

Har ingen barn selv, men har venner og familie som har barn og hver eneste en har plikter og må delta i hjemmet.

Mine barn har bestandig hjulpet til litt hjemme, og i mange år laget de middag én dag hver (dog slapp de for det meste planlegging). Ellers har de bestandig dekket bordet og hjulpet til med en god del i hus og hage, handling etc.  Vi har gjerne hatt vaskehjelp annenhver uke, men det er ganske mye som skal gjøres likevel.

Annonse

Jeg håper barn i dag også har plikter. 

Da jeg vokste opp så var det mitt ansvar å vaske begge bad + trapp hjemme hver fredag. For det fikk jeg ukelønn. Mine søsken hadde ansvar for å vaske andre rom i huset på samme måte.

Jeg kom hjem fra skolen før mine foreldre, og da vasket jeg opp (før vi fikk oppvaskmaskin). Meg og min bror vasket også ofte opp sammen. Til kveldsmaten var det en av oss som hadde ansvar for å rydde inn pålegg, rydde av bordet osv, og den andre ansvar for å tørke av bord og benk.

Bøtteknotten

Mine barn har plikter, litt over gjennomsnittet tror jeg (kun basert på egen «empiri» ift kjennskap til en del kull på skolen over de siste 12 årene).

Mitt inntrykk er at de aller fleste har noe, men få har det jeg personlig synes er et greit nivå.

For meg dreier det seg om to ting: 1) lære seg at alle i en familie må bidra etter evne/alder, vi hjelper hverandre, det er urettferdig at andre skal rydde alt etter deg feks. 2) forberede dem gradvis til et selvstendig liv som unge voksne, lære praktiske ting og erfare hvor mye som faktisk må gjøres i et hjem. Før de flytter ut og evt skal være en god partner for noen.

Den første gjør at de har noen faste plikter i fellesrom (i tillegg til egne rom) der de også må rydde etter andre. Evt mase på at andre (både søsken og foreldre 😅) må fjerne sine egne ting. Ta fullt ansvar for et rom. (Ikke minstemann da, helt ennå). Det skal være hjelp i det! Altså ting som jeg da slipper å gjøre, men jeg må godta at det kanskje ikke blir helt etter min standard.

Det andre gjør at jeg klarer å godta det 😂 Jeg vet de må lære, og at det tar tid. Det blir mer hjelp i det etter hvert som de blir flinkere! Nei, poenget med støvsuging er ikke å dra støvsugeren over gulvet og så ferdig. Du må se etter, kanskje gjenta, du må flytte på ting 🙄🙈 Det kommer seg! Selv hos 5-åringen. Det andre gjør også at jeg setter barna til oppgaver jevnlig men sporadisk, for at de skal lære ting jeg vil de skal kunne. Feks er det viktig for meg at tenåringen kan vaske klær (sette på, henge opp, legge sammen), men han har ikke det som fast oppgave. De skal kunne vaske ulike rom i huset, de skal kunne lage noen middager. Eldstemann kan fint få i oppgave å både planlegge, handle og lage middag til familien en dag der vi har behov for det. Har hatt matlaging som fast oppgave i perioder 😊 

Husker enda første gangen vi kom hjem (kaosettermiddag i sikte, ramlet inn etter jobb og henting i bhg/SFO) og kom til dekket bord og ferdig middag ❤️❤️❤️❤️❤️ Litt svidd kjøttdeig, men nydeligste middagen - og ellers hadde vi ikke rukket middag sammen den dagen. Selvstendige barn som kan se og ta ansvar er mitt mål. Så får vi se om vi når det 😂 det går litt opp og ned.

Bøtteknotten skrev (1 minutt siden):

Mine barn har plikter, litt over gjennomsnittet tror jeg (kun basert på egen «empiri» ift kjennskap til en del kull på skolen over de siste 12 årene).

Mitt inntrykk er at de aller fleste har noe, men få har det jeg personlig synes er et greit nivå.

For meg dreier det seg om to ting: 1) lære seg at alle i en familie må bidra etter evne/alder, vi hjelper hverandre, det er urettferdig at andre skal rydde alt etter deg feks. 2) forberede dem gradvis til et selvstendig liv som unge voksne, lære praktiske ting og erfare hvor mye som faktisk må gjøres i et hjem. Før de flytter ut og evt skal være en god partner for noen.

Den første gjør at de har noen faste plikter i fellesrom (i tillegg til egne rom) der de også må rydde etter andre. Evt mase på at andre (både søsken og foreldre 😅) må fjerne sine egne ting. Ta fullt ansvar for et rom. (Ikke minstemann da, helt ennå). Det skal være hjelp i det! Altså ting som jeg da slipper å gjøre, men jeg må godta at det kanskje ikke blir helt etter min standard.

Det andre gjør at jeg klarer å godta det 😂 Jeg vet de må lære, og at det tar tid. Det blir mer hjelp i det etter hvert som de blir flinkere! Nei, poenget med støvsuging er ikke å dra støvsugeren over gulvet og så ferdig. Du må se etter, kanskje gjenta, du må flytte på ting 🙄🙈 Det kommer seg! Selv hos 5-åringen. Det andre gjør også at jeg setter barna til oppgaver jevnlig men sporadisk, for at de skal lære ting jeg vil de skal kunne. Feks er det viktig for meg at tenåringen kan vaske klær (sette på, henge opp, legge sammen), men han har ikke det som fast oppgave. De skal kunne vaske ulike rom i huset, de skal kunne lage noen middager. Eldstemann kan fint få i oppgave å både planlegge, handle og lage middag til familien en dag der vi har behov for det. Har hatt matlaging som fast oppgave i perioder 😊 

Husker enda første gangen vi kom hjem (kaosettermiddag i sikte, ramlet inn etter jobb og henting i bhg/SFO) og kom til dekket bord og ferdig middag ❤️❤️❤️❤️❤️ Litt svidd kjøttdeig, men nydeligste middagen - og ellers hadde vi ikke rukket middag sammen den dagen. Selvstendige barn som kan se og ta ansvar er mitt mål. Så får vi se om vi når det 😂 det går litt opp og ned.

Ja, det forsøkte jeg å få til i alle år, men lyktes ikke veldig godt. Barna hjalp ofte til, og sa etterhvert sjelden nei, men jeg/vi har ikke klart å lære dem å ta initiativ selv. Eldste bor imidlertid nå på hybel, og tar ansvar når ingen andre tar det 😅

Bøtteknotten
Ekstra skrev (Akkurat nå):

Ja, det forsøkte jeg å få til i alle år, men lyktes ikke veldig godt. Barna hjalp ofte til, og sa etterhvert sjelden nei, men jeg/vi har ikke klart å lære dem å ta initiativ selv. Eldste bor imidlertid nå på hybel, og tar ansvar når ingen andre tar det 😅

😂😂 Blir fort slik. Men jeg tenker at en uansett kommer lengre med å prøve enn å ikke prøve 👍

Annonse

hattifnattus skrev (5 timer siden):

Jeg kjenner mange, men ungene har ikke frikort fra å bidra med hjelp hjemme til tross for at de har hjelp utenfra. 

Det er nok av plikter så man trenger ikke det hjemmet også. Når skal man slappe av? 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er nok av plikter så man trenger ikke det hjemmet også. Når skal man slappe av? 

Da jeg hadde plikter i oppveksten mens jeg gikk på skole så var det fremdeles mange timer igjen av dagen til å slappe av. Det har dagens ungdom også.

hattifnattus skrev (8 minutter siden):

Da jeg hadde plikter i oppveksten mens jeg gikk på skole så var det fremdeles mange timer igjen av dagen til å slappe av. Det har dagens ungdom også.

Det er en annen tid nå med mye mer krav.  Aktiviteter osv. Man skal ikke slite seg ut på husarbeid. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er en annen tid nå med mye mer krav.  Aktiviteter osv. Man skal ikke slite seg ut på husarbeid. 

Vel, de barna og ungdommene i min familie og krets klarer det helt fint, men alle har selvsagt forskjellig utgangspunkt.

UtakknemligDiva

Vet ikke hvor vanlig. Har ikke inntrykk av at det er så vanlig men det skyldes nok at det ikke er så mye å gjøre.

Jeg hadde oppvaskmaskinen. Ta ut det rene og fylle på den. Kan ikke huske det var noe mer enn det.

Søsteren min har ingen plikter, men hun må lære seg å rydde etter seg, noe som er litt utfordrende.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...