Gå til innhold

Hvor vanlig er det at barn idag har plikter?

Anbefalte innlegg

Jeg hadde nesten ingen oppgaver når jeg vokste opp. Jeg kunne ingenting praktisk da jeg flyttet for meg selv. Måtte lære alt fra bunnen av. 

Så tok jeg en utdannelse og fikk en jobb hvor jeg lærte betydningen av å ha forventninger til barn. Og følge disse opp ved å hjelpe barna til å klare å møte disse forventningene. 

Jeg mener at barna skal ha enkelte må oppgaver som de ikke får betalt for og så noen oppgaver som de for betalt for. Grunnen til at jeg vil at han skal "tjene" faste penger er for å øve han opp i å styre sine egne penger på en fornuftig måte. Hos oss ble det jo, som jeg har beskrevet i den andre tråden, slik at sønnen min ville ha enda flere oppgaver enn det jeg hadde gitt han. Så da ble det slik.

Jeg mener at en av de tingene foreldrene mine feilet i i oppdragelsen av meg var det at jeg ikke hadde faste oppgaver som barn. Jeg hadde det også slik at jeg fikk penger når jeg trengte det (vi var blant dem med dårligst råd i nabolaget så det var ikke snakk om store summer). Derfor tok det meg svært lang tid å håndtere det å styre min egen bolig og enda lenger tid å styre min egen økonomi.

Fortsetter under...

Vet ikke hvor vanlig det er for barn å ha plikter eller ikke i dag, men ser en tendens til at de fleste slipper unna det meste. 

Jeg måtte av forskjellige årsaker ta meg av meg selv pluss en forelder, i tillegg til det meste av husarbeid i min oppvekst, men kan ikke se at det har vært noen ulemper med det. Ønsket om gode omsorgspersoner derimot var stor.

Anonymkode: 5a093...7b8

Fru2020 skrev (1 time siden):

Jeg hadde nesten ingen oppgaver når jeg vokste opp. Jeg kunne ingenting praktisk da jeg flyttet for meg selv. Måtte lære alt fra bunnen av. 

Så tok jeg en utdannelse og fikk en jobb hvor jeg lærte betydningen av å ha forventninger til barn. Og følge disse opp ved å hjelpe barna til å klare å møte disse forventningene. 

Jeg mener at barna skal ha enkelte må oppgaver som de ikke får betalt for og så noen oppgaver som de for betalt for. Grunnen til at jeg vil at han skal "tjene" faste penger er for å øve han opp i å styre sine egne penger på en fornuftig måte. Hos oss ble det jo, som jeg har beskrevet i den andre tråden, slik at sønnen min ville ha enda flere oppgaver enn det jeg hadde gitt han. Så da ble det slik.

Jeg mener at en av de tingene foreldrene mine feilet i i oppdragelsen av meg var det at jeg ikke hadde faste oppgaver som barn. Jeg hadde det også slik at jeg fikk penger når jeg trengte det (vi var blant dem med dårligst råd i nabolaget så det var ikke snakk om store summer). Derfor tok det meg svært lang tid å håndtere det å styre min egen bolig og enda lenger tid å styre min egen økonomi.

Det opplevde jeg med flere klassekamerater av meg på videregående og universitetet. Mange hadde flyttet på hybel for første gang og spurte oss andre om hvordan vaske å sortere tøy, hvordan lage mat, vaske en do og dusj, hvordan skifte sengetøy og hvor ofte osv. Da var jeg veldig glad for at det var noe jeg lærte allerede som barn og ungdom slik at jeg var rustet til å bo for meg selv. 

Jeg opplevde også at de var ganske frustrerte over at de aldri hadde lært det, og at det var flaut for dem å være i tyveårene uten å kunne grunnleggende kunnskaper om matlaging og stell. 

Anonymkode: 0be9b...a0f

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det opplevde jeg med flere klassekamerater av meg på videregående og universitetet. Mange hadde flyttet på hybel for første gang og spurte oss andre om hvordan vaske å sortere tøy, hvordan lage mat, vaske en do og dusj, hvordan skifte sengetøy og hvor ofte osv. Da var jeg veldig glad for at det var noe jeg lærte allerede som barn og ungdom slik at jeg var rustet til å bo for meg selv. 

Jeg opplevde også at de var ganske frustrerte over at de aldri hadde lært det, og at det var flaut for dem å være i tyveårene uten å kunne grunnleggende kunnskaper om matlaging og stell. 

Hvorfor er det det???

Anonymkode: 88655...c5e

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor er det det???

Jeg sier at de selv følte det var flaut å ikke kunne dette, ikke at det gjelder alle.

Personlig hadde jeg vært flau om jeg måtte be vennene mine i tyveårene om å lære meg å lage mat og vaske klær.

Annonse

Våre tre barn har hjulpet til med husarbeid fra de var ganske små, men vi klarte sjelden å ha faste oppgaver som de gjorde av seg selv. Han eldste har alltid likt å lage mat, og laget ofte middag. De gjorde også andre ting, som å brette tøy, støvsuge, rydde inn og ut av oppvasken,  lø ved etc.

Nå har vi bare hun yngste hjemme. Hun skal holde det ene badet og sitt rom ryddig. I tillegg støvsuger hun og rydder når jeg ber henne om det. Hun er nok den slappeste av dem 🙃😁

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er en annen tid nå med mye mer krav.  Aktiviteter osv. Man skal ikke slite seg ut på husarbeid. 

Hva er "Aktiviteter osv"? Man hadde aktiviteter før også.

Anonymkode: e6bc3...638

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Forskjell på å rydde sitt eget rom 1 gang i uken og det å måtte lage middag 4 dager i uken ellers mister man skjermtid... 

Anonymkode: 90e77...eed

Skjermbruk har ingenting med husarbeid å gjøre. Konsekvens må ha en mening. Eneste du lærer den da straff som ikke har mening. 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva er "Aktiviteter osv"? Man hadde aktiviteter før også.

Sport, de fleste går på en sport. Kanskje 3-4 ganger i uken, kvalitetstid med venner. Da har man ikke tid til så mye mer. 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg sier at de selv følte det var flaut å ikke kunne dette, ikke at det gjelder alle.

Personlig hadde jeg vært flau om jeg måtte be vennene mine i tyveårene om å lære meg å lage mat og vaske klær.

De fleste klarer å lære seg å lage mat som spaghetti. 

Da datteren var tenåring så lagde jeg et skjema som hang på kjøleskapet.  Der var det listet opp ... vask av kjøkkengulv, stue/gang, bad og støvsuging i hver sin rubrikk  og med pris på hver ting. Hun skrev så dato for hver gang hun hadde gjort de enkelte tingene. I slutten av måneden hadde vi opptelling og betaling. Noen måneder kunne bli dyre for meg, mens andre ble mindre kostbare. Dette ble gjort etter en samtale med datteren, hvor vi begge ble enige om opplegget og pris på de enkelte tingene. Dette fungerte for oss. 

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sport, de fleste går på en sport. Kanskje 3-4 ganger i uken, kvalitetstid med venner. Da har man ikke tid til så mye mer. 

Man har helt fint tid til litt husarbeid i tillegg til aktiviteter og tid med venner.

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Forskjell på å rydde sitt eget rom 1 gang i uken og det å måtte lage middag 4 dager i uken ellers mister man skjermtid... 

Anonymkode: 90e77...eed

Helt seriøst- mener du at jeg skulle si nei til sønnen min da han foreslo at han skulle lage mat mot å få mer ukepenger?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...