Gå til innhold

Hvor vanlig er det at barn idag har plikter?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Nei fordi? Jeg har ikke tid. Og da et troll? Jaja.. skal ikke mye til. 

Anonymkode: 88655...c5e

Så mye tid du har brukt på å trolle her inne så har du fint tid til å fjerne en time trolling mot en times husarbeid.

Anonymkode: 0be9b...a0f

Annonse

Beneviento skrev (På 5.11.2022 den 10.36):

Ble litt inspirert av den andre tråden, så for å unngå avsporinger så starter jeg en egen.

Hvor vanlig er det idag at barn har plikter hjemme? Jeg hadde selv utrolig lite plikter hjemme (født på 90-tallet), men led av omsorgssvikt og mangel på oppfølging på flere områder. Jeg kan huske at vennene mine hadde oppgaver hjemme som å lufte hunder, mate dem, lage middager, støvsuge, gå på butikken og handle og vaske overflater mens foreldre vasket gulv og andre ting. Gjerne samlet. 

Selv sleit jeg veldig da jeg flyttet ut, og opplevde å få kjeft av besøkende venner fordi huset var skittent. I dag har jeg heldigvis lært meg det jeg ikke fikk lært som barn og ungdom, men jeg er fortsatt sint på mine foreldre som ikke innførte det som en del av oppveksten. 

Jeg er enig med deg i at barn skal ha faste oppgaver tilpasset sin alder fra de er små. Små barn vil være med når voksne gjør noe, og de vil gjerne gjøre det samme som voksne. Denne sterke motivasjonen er det fint å bygge læring på tenker jeg. Barn som får ansvar for fellesoppgaver vil dessuten føle seg som en del av det fellesskapet en familie er, og de vil også erfare at ting ikke gjøres av seg selv i et hjem.

Fint å høre at du har tatt ansvar for egen læring, det er godt jobbet og ingen selvfølgelighet :) 

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Så mye tid du har brukt på å trolle her inne så har du fint tid til å fjerne en time trolling mot en times husarbeid.

Anonymkode: 0be9b...a0f

Det er en frekk påstand. Jeg troller ikke i det hele tatt. Dessuten har jeg ikke tid 

Anonymkode: 88655...c5e

Jeg har dessverre vært dårlig med det. Jeg fikk ingen plikter selv da jeg var liten,  da moren min var hjemmeværende og gjorde alt selv. Jeg prøvde, men det skled ut. Mine søsken har vært veldig flinke med å gi sine barn plikter,  de har lagd middager og gitt dem andre oppgaver. De har blitt veldig selvstendige. Mine voksne barn sliter nok litt på det området i dag, det gjorde jeg også i begynnelsen av voksenlivet. Jeg tror det er bra for barn å ha plikter, så de lærer å holde orden rundt seg, og å lage mat. 

Anonymkode: 8d7c3...d57

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...