Gå til innhold

Faktabok andre verdenskrig

Anbefalte innlegg

Min 12 år gamle sønn er svært opptatt an andre verdenskrig. Han har derfor over middels kunnskap om tema. Han vet lite om krigen i Norge, men mye om krigen i Europa.

Når jeg søker på bøker for barn får jeg opp veldig enkle bøker som ikke er aktuelle.

Er det noen som har tips om en enkel bok for voksne eller en bok for ungdom? Hvis det er en ungdomsbok kan den gjerne være på engelsk da han har bedre leseferdigheter og ordforråd på engelsk enn norsk (YouTubekonsekvenser) 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/469513-faktabok-andre-verdenskrig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fru2020 skrev (5 minutter siden):

Min 12 år gamle sønn er svært opptatt an andre verdenskrig. Han har derfor over middels kunnskap om tema. Han vet lite om krigen i Norge, men mye om krigen i Europa.

Når jeg søker på bøker for barn får jeg opp veldig enkle bøker som ikke er aktuelle.

Er det noen som har tips om en enkel bok for voksne eller en bok for ungdom? Hvis det er en ungdomsbok kan den gjerne være på engelsk da han har bedre leseferdigheter og ordforråd på engelsk enn norsk (YouTubekonsekvenser) 

Ikke mye for ungdom av faktabøker, men her er et par forslag:

https://trondheim.bib.no/cgi-bin/m2?tnr=359556

https://trondheim.bib.no/cgi-bin/m2?tnr=355560

Det finnes masse for voksne, men det kan vel gjerne i vanskeligste laget, men dere kan jo ta en tur på biblioteket og se hva de har?

Bøtteknotten

Kan Jon Ewo sine to bøker (eller..er i praksis en dobbelbok da) som ble gitt ut i forbindelse med jubileet i 2020 være noe? Heter vel bare «9.april 1940» og «8.mai 1945». Er skrevet for ungdom 😊👍

Nå vet jeg ikke om han liker bøker i tegneserieformat, men serien «Sabotør» har jeg hørt mye bra om. Kunne faktisk tenkt meg å lest de selv 😁

Lillemus skrev (24 minutter siden):

Ikke mye for ungdom av faktabøker, men her er et par forslag:

https://trondheim.bib.no/cgi-bin/m2?tnr=359556

https://trondheim.bib.no/cgi-bin/m2?tnr=355560

Det finnes masse for voksne, men det kan vel gjerne i vanskeligste laget, men dere kan jo ta en tur på biblioteket og se hva de har?

Takk for tips. Den ene der så veldig spennende ut. Jeg vil jo gjerne at han skal lære litt norsk historie også.

Orion skrev (19 minutter siden):

Kan Historier om krigen av Harald Skjønsberg være en aktuell bok? Har ikke erfaring med den selv, bare googlet meg frem til den. Ellers støtter jeg forslaget over om å dra innom biblioteket 🙂

Takk for tips. Skal lese litt om den. 

Vi pleier å gå på biblioteket, men nå håpet jeg å finne en julegave til en som ikke ønsker seg noen ting. Besteforeldrene spør alltid meg og jeg har nok med å finne mine egne😂

Bøtteknotten skrev (Akkurat nå):

Kan Jon Ewo sine to bøker (eller..er i praksis en dobbelbok da) som ble gitt ut i forbindelse med jubileet i 2020 være noe? Heter vel bare «9.april 1940» og «8.mai 1945». Er skrevet for ungdom 😊👍

Nå vet jeg ikke om han liker bøker i tegneserieformat, men serien «Sabotør» har jeg hørt mye bra om. Kunne faktisk tenkt meg å lest de selv 😁

Takk for tips. Skal sjekke ut de bøkene.

Sabotør kom jeg over selv. Den er vel skjønnlitteratur? 

Bøtteknotten
Fru2020 skrev (1 minutt siden):

Takk for tips. Den ene der så veldig spennende ut. Jeg vil jo gjerne at han skal lære litt norsk historie også.

Vi pleier å gå på biblioteket, men nå håpet jeg å finne en julegave til en som ikke ønsker seg noen ting. Besteforeldrene spør alltid meg og jeg har nok med å finne mine egne😂

Takk for tips. Skal sjekke ut de bøkene.

Sabotør kom jeg over selv. Den er vel skjønnlitteratur? 

Uten at jeg skal stole helt på egen hukommelse, så troooor jeg at det er begge deler? Vet ikke hvor mange bøker det er, men mener at det er noen som er skjønnlitterær, og andre som er fakta. Altså at historien er fakta, men det er jo en fortelling uansett - så kanskje ikke det du er ute etter? 😊

Annonse

Fru2020 skrev (1 minutt siden):

Skjønner. Ikke lett det med julegaver så kjenner meg igjen i det 😅

laban skrev (9 minutter siden):

Hvilken aldersgruppe er Sabotør-serien egnet for? Jeg skal også kjøpe gave til en som er interessert i krigen... 

Vi har dem stående på ungdom fra vgs og oppover. Men om det er en god leser i ungdomsskolealder med interesse for krigen (og som liker tegneserier) så går det helt sikkert helt fint. :) 

Lillemus skrev (1 minutt siden):

Vi har dem stående på ungdom fra vgs og oppover. Men om det er en god leser i ungdomsskolealder med interesse for krigen (og som liker tegneserier) så går det helt sikkert helt fint. :) 

Takk - jeg ser Bokklubben har satt 12 år på "intellektuelt nivå". 

laban skrev (9 minutter siden):

Takk - jeg ser Bokklubben har satt 12 år på "intellektuelt nivå". 

Nå måtte jeg sjekke hva Deichman har gjort og de har den på voksen. Jeg ville nok ikke gitt den til noen under 12 nei, men for lesesterke/krigsinteresserte fra 12 går det nok fint.

Annonse

Kayia skrev (17 timer siden):

Kan Over grensen av Maja Lunde være noe? Dette er ikke en ren faktabok, men fiksjon basert på historiske fakta. Dersom dette er aktuelt finnes det flere gode i samme sjanger.

Jeg tenkte vi skulle se filmen sammen. Jeg har hatt lyst til å se den. Visste ikke at det var Maja Lunde som stod bak den.

Lillemus skrev (5 timer siden):

Nå måtte jeg sjekke hva Deichman har gjort og de har den på voksen. Jeg ville nok ikke gitt den til noen under 12 nei, men for lesesterke/krigsinteresserte fra 12 går det nok fint.

Hm... Min sønn er litt under middels når det kommer til leseferdigheter så kanskje jeg skal vente litt med den serien da.

Lillemus skrev (5 timer siden):

Motstandsbarna i samme sjanger har litt lavere aldersgrense, kjenner du til den serien? Jeg er litt skeptisk til om den er "enklere" totalt sett, siden handlingen (selvsagt) ikke foregår i Norge. 

laban skrev (1 minutt siden):

Motstandsbarna i samme sjanger har litt lavere aldersgrense, kjenner du til den serien? Jeg er litt skeptisk til om den er "enklere" totalt sett, siden handlingen (selvsagt) ikke foregår i Norge. 

Nei, den er helt ny og utlånt her hos meg så den har jeg ikke fått sett på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...