Gå til innhold

"ukepenger'

Anbefalte innlegg

Hvor mye setter dere av til fornøyelse i uken/måneden. Altså utgifter som ikke er nødvendig?

Jeg må legge om livsstilen min nå som renten bare for oppover. Kjenner dette bekymrer meg. De tingene er jo det som skal dra meg ut av depresjonen. Jeg vet ikke hvordan jeg skal klare meg uten innhold.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/469524-ukepenger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fru2020 skrev (46 minutter siden):

Hvor mye setter dere av til fornøyelse i uken/måneden. Altså utgifter som ikke er nødvendig?

Jeg må legge om livsstilen min nå som renten bare for oppover. Kjenner dette bekymrer meg. De tingene er jo det som skal dra meg ut av depresjonen. Jeg vet ikke hvordan jeg skal klare meg uten innhold.

Du må jo gå  ut fra hva du har inn hver mnd og hvor mye som går ut. Legg sammen alt av lån, husleie/fellesutgifter, strøm, telefon, internett, transport og ev. abonnementer og medlemsskap og del det på 12. Det du da har igjen skal rekke til mat, klær og andre ting.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/469524-ukepenger/#findComment-4124301
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 time siden):

Du må jo gå  ut fra hva du har inn hver mnd og hvor mye som går ut. Legg sammen alt av lån, husleie/fellesutgifter, strøm, telefon, internett, transport og ev. abonnementer og medlemsskap og del det på 12. Det du da har igjen skal rekke til mat, klær og andre ting.

Jeg har nok så jeg klarer meg foreløpig. Men spørsmålet jeg sitter med et om jeg skal omrokkere budsjettet litt slik at jeg fortsatt for muligheten til fornøyelse. Dette året har jeg feks bestemt meg for at jeg skal gå ett år uten å kjøpe klær. Da har jeg mer igjen til kultur feks. 

Jeg er bare litt nysgjerrig på hvor mye folk setter av til seg selv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/469524-ukepenger/#findComment-4124312
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt noe fast til eget forbruk.

Da alle ungene bodde hjemme og hadde fritidsaktiviteter som kostet penger, vokste ut av tøy og sko og sånt ofte, var budsjettet ganske stramt. Husker at jeg tenkte det på som litt luksus å betale 1000 kr for kontingent til koret mitt i halvåret - det var liksom bare til egen glede, ikke til familien. 

Nå (har bare ett "barn" hjemme, og jobber 90 %) bruker jeg det jeg vil til å kjøpe meg noe mat/kos på farten (det gjorde jeg sjelden før), gå oftere på konsert/teater, kjøpe take-away, gi til ulike gode formål uten å måtte tenke budsjett, kjøpe lodd etc. Det varierer veldig fra måned til måned hva jeg bruker på meg selv. Kjøper sjelden tøy, men jeg har lyst på tre ulike nye sko (fjellsko, pensko og joggesko), men jeg klarer meg jo uten, så da drøyer jeg det 😄

Kan bruke alt fra 0 til 2000 kroner per uke på "unødvendige" ting bare til meg selv, som jeg strengt tatt hadde klart meg uten.  

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/469524-ukepenger/#findComment-4124570
Del på andre sider

Annonse

Fru2020 skrev (På 8.11.2022 den 13.34):

Har aldri tenkt på å sette av penger til kos og fornøyelse, det er noe man har råd til når alt det nødvendige er betalt. Nå er jeg heldig og har god råd og kan stort sett unne meg det jeg vil, slik har det ikke alltid vært. Husker da jeg begynte i fast jobb og tenkte jeg skulle få skikkelig god råd, dra på shopping og planlegge reiser. Stor var skuffelsen da jeg oppdaget at nesten alt forsvant i boutgifter og andre kjedelige ting.

Når det er sagt finnes det jo fornøyelser som er tilnærmet gratis. Hele dager på tur eller aller helst ski er det beste jeg gjør, det har positiv effekt på både kropp og sjel.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/469524-ukepenger/#findComment-4124609
Del på andre sider

Fru2020 skrev (På 8.11.2022 den 13.34):

Jeg er altfor uorganisert. Setter 2000 over til sparekonto hver måned. Jeg prøver sånn: Når jeg har mindre enn 10000, kjøper jeg ikke ting som ikke er nødvendig. Bare mat. Når det er mindre enn 500 igjen, kjøper jeg first-prise produkter og den slags.

Jeg vet jeg burde fyre mer og spare strøm. Det er bare et tiltak nå som alt annet. Og jeg burde kjøpe mindre brus og mat/snacs på farten.  Gå/sykle/ta buss for å spare bensin. Kjøpe mindre Brus. Si opp Net flix når jeg nå har flere kanaler på TV. 

Så noen ganger bruker jeg av sparekontoen likevel. 

Anonymkode: 1e7ae...d6a

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/469524-ukepenger/#findComment-4124722
Del på andre sider

Ser at folk har mye forskjellig. Selv må jeg innrømme at jeg ikke har helt oversikten over mitt eget forbruk, men bruker de pengene jeg har. Men med renteøkningen som har vært og som kommer så blir det mye mindre penger igjen og da må jeg prioritere hardere. Jeg sløser alt for mye med pengene mine. Kjøper flere kopper kaffe i uken, og veldig ofte kjøper jeg ferdig salat til lunsj. Dette er jo helt unødvendig. Bruker også alt for mye på hobbyene mine.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/469524-ukepenger/#findComment-4124843
Del på andre sider

Fru2020 skrev (4 timer siden):

Ser at folk har mye forskjellig. Selv må jeg innrømme at jeg ikke har helt oversikten over mitt eget forbruk, men bruker de pengene jeg har. Men med renteøkningen som har vært og som kommer så blir det mye mindre penger igjen og da må jeg prioritere hardere. Jeg sløser alt for mye med pengene mine. Kjøper flere kopper kaffe i uken, og veldig ofte kjøper jeg ferdig salat til lunsj. Dette er jo helt unødvendig. Bruker også alt for mye på hobbyene mine.

Kanskje det kan være nyttig for deg å sette opp et budsjett? Jeg måtte levere inn budsjett da jeg søkte om lån i Husbanken, og det tok litt tid å finne ut av utgifter, regne ut årlig og månedlig etc., men når det var gjort, var det fint å ha den oversikten.

Selv har jeg automatisk trekk inn på sparekonto som skjer dagen etter at penger kommer inn på konto, så de pengene finnes ikke i min verden. Om du synes det er lettere, kan du jo også sette av penger på en egen konto som du kan bruke på deg selv. Jeg gjør det til saker jeg gjerne ønsker å kjøpe meg til hjemmet eller kjøkkenet. Da tas ikke det av den vanlige kontoen. Det kan også like gjerne være julegaver, når jeg tenker meg om...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/469524-ukepenger/#findComment-4124848
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (9 timer siden):

Kanskje det kan være nyttig for deg å sette opp et budsjett? Jeg måtte levere inn budsjett da jeg søkte om lån i Husbanken, og det tok litt tid å finne ut av utgifter, regne ut årlig og månedlig etc., men når det var gjort, var det fint å ha den oversikten.

Selv har jeg automatisk trekk inn på sparekonto som skjer dagen etter at penger kommer inn på konto, så de pengene finnes ikke i min verden. Om du synes det er lettere, kan du jo også sette av penger på en egen konto som du kan bruke på deg selv. Jeg gjør det til saker jeg gjerne ønsker å kjøpe meg til hjemmet eller kjøkkenet. Da tas ikke det av den vanlige kontoen. Det kan også like gjerne være julegaver, når jeg tenker meg om...

Jeg har et system med mange kontoer. Jeg har sikkert ti forskjellige kontoer som jeg setter fast inn på hver måned; ferie, kommunale avgifter, bil, jul, kultur etc. Dette fungerer fint for meg. Da har jeg alltid penger når store utgifter kommer.

Det jeg lurer på nå er hvor mye jeg skal overføre til hobby og kultur, og hvor mye jeg skal si et greit å bruke på kaffe, take away, interiør og hvor mye jeg skal spare.

Kanskje i løpet av et par måneder så er dette et ikkespørsmål fordi alle pengene forsvinner vekk i renter.

Endret av Fru2020
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/469524-ukepenger/#findComment-4124969
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...