Gå til innhold

Innenfor å låne en vin flakse uten å spørre hvis den erstattes neste dag?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Litt vanskelig å tenke seg hva som er et nødstilfelle, men …

Dersom jeg bodde i noen annens leilighet fordi jeg f.eks. passet katten deres. Var invitert på søndagsmiddag - og hadde avtalt å ta med en flaske vin, men hadde glemt å kjøpe. Da kunne jeg lånt en flaske - forutsatt at det var ordinær vin som lett kunne erstattes i morgen. (Og jeg kunne ikke spørre fordi eier av leilighet, katt og vin befant seg i en annen tidssone.) 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva tenker dere? Det er nødstilfelle. 

Anonymkode: b6325...597

Nei, det synes jeg ikke, ikke dersom du vet 100% at eieren ikke skal ha den før du rekker å erstatte. Spør før du låner noe.

Lillemus skrev (1 time siden):

Nei, det synes jeg ikke, ikke dersom du vet 100% at eieren ikke skal ha den før du rekker å erstatte. Spør før du låner noe.

Det er mange flasker der så eieren kommer aldri til å merke at en er borte. Det er bare et lån pga nødstilfelle som blir erstattet til i morgen? 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er mange flasker der så eieren kommer aldri til å merke at en er borte. Det er bare et lån pga nødstilfelle som blir erstattet til i morgen? 

Poenget er at den ikke er din. Skal du låne så skal du spørre først. At vedkommende har mange flasker (og at du mener at hen aldri kommer til å merke til at den er borte) spiller ingen rolle.

Annonse

Lillemus skrev (1 minutt siden):

Poenget er at den ikke er din. Skal du låne så skal du spørre først. At vedkommende har mange flasker (og at du mener at hen aldri kommer til å merke til at den er borte) spiller ingen rolle.

Jammen da får jeg antagelig et nei … derfor kan jeg ikke det. 

usikker skrev (6 minutter siden):

Hvem sin vin? 
Min søster/mor/svigermor hadde jeg lett lånt av. 
Men hadde ikke lånt en fra sjefens kontor liksom….

En av de tre du skrev eksempel på. 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva tenker dere? Det er nødstilfelle. 

Nei, å ta andres eiendeler uten å spørre er ikke lån, det er tyveri.

Hva er nød i denne sammenhengen forresten? Dersom nød er mangel på gave er sikker eier mer medgjørlig enn om nød betyr "har glemt å kjøpe til meg selv". I begge tilfeller må eier få avgjøre om vedkommende ønsker å hjelpe. 

Endret av Kayia
Kayia skrev (1 time siden):

Nei, å ta andres eiendeler uten å spørre er ikke lån, det er tyveri.

Hva er nød i denne sammenhengen forresten? Dersom nød er mangel på gave er sikker eier mer medgjørlig enn om nød betyr "har glemt å kjøpe til meg selv". I begge tilfeller må eier få avgjøre om vedkommende ønsker å hjelpe. 

Javel. Det vil jeg ikke si… det var et nødstilfelle for meg..men jeg gjorde det ikke… 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...