Gå til innhold

Fordommer mot mennesker med psykiatriske diagnoser.

Anbefalte innlegg

Alle heier på kjendiser som står fram med ulike diagnoser, og alle skal være så opplyste og tolerante. Men det er mye som avslører hvilke holdninger mange egentlig har. Som når noen oppfører seg på en viss negativ eller stygg måte, så begynner folk å spekulere eller påstå at vedkommende må ha en diagnose. Hvis man sier eller gjør noe andre reagerer negativt eller uforstående på, så skjer akkurat det samme. I går leste jeg i en nettavis en kronikk hvor mennesker som skrev stygge ting i bla kommentarfelt ble betegnet som at det nok handlet om psykiatri eller lav intelligens, eller helst begge deler. 

Alt dette er jo dårlige holdninger mot alle med psykiatriske diagnoser. At dårlig, rar eller stygg oppførsel blir forklart med at det må ligge en diagnose til grunn. Jeg vet ikke om jeg oppfatter dette riktig, så jeg lurer på hva andre her tenker om dette? 

Fortsetter under...

Kashmir skrev (13 minutter siden):

Alle heier på kjendiser som står fram med ulike diagnoser, og alle skal være så opplyste og tolerante. Men det er mye som avslører hvilke holdninger mange egentlig har. Som når noen oppfører seg på en viss negativ eller stygg måte, så begynner folk å spekulere eller påstå at vedkommende må ha en diagnose. Hvis man sier eller gjør noe andre reagerer negativt eller uforstående på, så skjer akkurat det samme. I går leste jeg i en nettavis en kronikk hvor mennesker som skrev stygge ting i bla kommentarfelt ble betegnet som at det nok handlet om psykiatri eller lav intelligens, eller helst begge deler. 

Alt dette er jo dårlige holdninger mot alle med psykiatriske diagnoser. At dårlig, rar eller stygg oppførsel blir forklart med at det må ligge en diagnose til grunn. Jeg vet ikke om jeg oppfatter dette riktig, så jeg lurer på hva andre her tenker om dette? 

Jeg tenker du har et poeng her. Men kjendiser er i egen gruppe, hvis du tenker på samfunnet eller her på dette forumet så er det lettere og svare deg. 

Anonymkode: ebef9...ee7

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tenker du har et poeng her. Men kjendiser er i egen gruppe, hvis du tenker på samfunnet eller her på dette forumet så er det lettere og svare deg. 

Anonymkode: ebef9...ee7

Ja jeg tenker på hva som blir skrevet og sagt generelt. At det storsinnet og aksepten samt toleransen ovenfor akkurat kjendiser ikke gjenspeiler seg ellers når det gjelder mennesker med diagnoser. Det er bra at kjente forteller om det, men fordommer mot andre lever jo sitt eget liv. 

Worriesome Plenty 2

I begynnelsen av 2014, var det en massiv medieoppmerksomhet rundt psykiatri drap. Jeg synes heldigvis det roet Litt. Men det er klart det er jo ikke akkurat tillitsvekkende når så mange psykisk syke blir dømt for drap, Men generelt er det ikke psykiatriske pasienter veldig farlig. 

Blant Ola dunk er det vel en holdning om at lettere psykisk syke bare kan ta seg sammen. Og at det med tunge diagnoser bare bør låses inne for livet. Oppigjennom tidene har jo tradisjonelt psykiatriske ord og diagnoser blitt Skjellsord. En liten gruppe utagerer så mye og så ille at det festes ved alle sykdommene.

Jeg tror nok mange egentlig ikke har særlig greie på psykiatri og med mindre de har venner eller slektninger eller familie de kjenner godt som har det.

Det er jo dessverre mange fordommer mot psykisk syke. Jeg for min del merker mest til det på forum som DOL og KG. Her på DOL er det bare en og annen, men på KG er det mye. Jeg engasjerer meg ikke så mye i kommentarfelt på sosiale media. 

Til tross for så mye fokus det har vært på psykisk helse så florerer fordommene og kanskje en form for fremmedfrykt? Det man kan lite om blir skummelt? 

Så har jo mennesker som regel et behov for å forklare avvikende adferd med noe. Hvis noen lirer av seg mye dumt på nett så blir det kanskje mer forståelig ved å putte det i en bås som psykisk syk? Jeg vet ikke. 

Glitter skrev (31 minutter siden):

Det er jo dessverre mange fordommer mot psykisk syke. Jeg for min del merker mest til det på forum som DOL og KG. Her på DOL er det bare en og annen, men på KG er det mye. Jeg engasjerer meg ikke så mye i kommentarfelt på sosiale media. 

Til tross for så mye fokus det har vært på psykisk helse så florerer fordommene og kanskje en form for fremmedfrykt? Det man kan lite om blir skummelt? 

Så har jo mennesker som regel et behov for å forklare avvikende adferd med noe. Hvis noen lirer av seg mye dumt på nett så blir det kanskje mer forståelig ved å putte det i en bås som psykisk syk? Jeg vet ikke. 

Ja det er mulig at de vil plassere mennesker i båser for å ha kontroll. Men det er trist at det ofte uttrykkes som at "de menneskene trenger man ikke å regne med for det er sikkert psykiatri i bildet" Akkurat som om folk med diagnoser er utilregnelige og mindre oppegående. Blir litt provosert av det. Og selv om man både har ekstrem eller stygg oppførsel pluss en diagnose, så kan ikke alt tilskrives sistnevnte. Det i seg selv er tegn på hersketeknikk og fordommer. 

Annonse

Kashmir skrev (Akkurat nå):

Ja det er mulig at de vil plassere mennesker i båser for å ha kontroll. Men det er trist at det ofte uttrykkes som at "de menneskene trenger man ikke å regne med for det er sikkert psykiatri i bildet" Akkurat som om folk med diagnoser er utilregnelige og mindre oppegående. Blir litt provosert av det. Og selv om man både har ekstrem eller stygg oppførsel pluss en diagnose, så kan ikke alt tilskrives sistnevnte. Det i seg selv er tegn på hersketeknikk og fordommer. 

Ja. Enig med deg. Hvis man har en diagnose i tillegg til dårlig oppførsel så tilskrives alt diagnosen framfor å tenke at det er en personlighet der også. Også konkluderes det da med at psykisk syke = drittsekker. Når det vel heller er slik at også drittsekker kan være psykisk syk, men ikke alle.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...