Gå til innhold

Norge - psykiatrien

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er i situasjonen og dette er et tema jeg er engasjert i. Det spørs helt i landet hvor du er og hvilke tiltak som finnes der man er, dessverre! 

Anonymkode: c4c38...a93

Med "i situasjonen" så tenkte jeg mer på de som var ansatt i psykiatrien. Jeg forstår det er frustrerende for deg, men den frustrasjonen vil da farge ditt syn på psykiatrien generelt.

Fortsetter under...

Vhanja skrev (Akkurat nå):

Med "i situasjonen" så tenkte jeg mer på de som var ansatt i psykiatrien. Jeg forstår det er frustrerende for deg, men den frustrasjonen vil da farge ditt syn på psykiatrien generelt.

Det er mange som er mistet pga mangel på penger og mangel på ressurser. Annen hver dag … ANNEN Hver dag død det noen, det er SKAM og for dårlig! Ingen lan si det det fungerer når dette er fakta. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er mange som er mistet pga mangel på penger og mangel på ressurser. Annen hver dag … ANNEN Hver dag død det noen, det er SKAM og for dårlig! Ingen lan si det det fungerer når dette er fakta. 

Selv om det er svakheter og rom for forbedring, så er det også mange psykiatrien har fungert for.

ISW skrev (19 minutter siden):

Ja.

Og hver dag dør det mange mennesker av kreft og hjertesykdom. Også på grunn av feil behandling eller feil diagnose.

Hvorfor er det så mye mer grusomt når feil skjer i psykiatrien? Vi må snart få en forståelse av at menneskelige vurderinger aldri blir 100% perfekt, og at helsevesenet består av mennesker. Det er i alle tilfelle mye bedre enn om vi ikke hadde hatt et helsevesen. Vi får være glade for det vi har.

Nullvisjoner selger politisk. Men vi får aldri null selvmord eller null drepte på veiene. Det må være en risikooptimalisering der rimelige tiltak gjøres for å redusere risiko. Risiko kan aldri elimineres.

Det dør ikke mennesker annenhver dag på grunn av hverken feil behandling eller feil diagnoser ved fysiske sykdommer i Norge. Veldig langt fra også, og hadde det vært sånn så ville det blitt ramaskrik. Med rette.

Det er helt tragisk at selvmordstatistikken er så høy, og det handler ikke om at "folk gjør feil"

Sier du det om piloter gjør det også? Der styrtet det tiende flyet i år pga menneskelig feil. Men pytt, sånt skjer!...I noen yrker er det ikke rom for å feile så mye og ofte. 

Endret av Kashmir
Vhanja skrev (1 minutt siden):

Selv om det er svakheter og rom for forbedring, så er det også mange psykiatrien har fungert for.

Synes du 1 time tilsyn for en som er innlagt på tvang med suicidale symptomer er god nok helsehjelp? 

kupton skrev (20 minutter siden):

Den kan klart forbedres - både med internt arbeid i psykiatrien, men også både ved regelendringer og større bevilgninger.

Så de påstandene jeg kom med de er rett, ikke antagelser og ikke feil. Når pårørende sier de må hjelpe og ikke blir hørt er det ansatte som ikke burde være der. De pårørende kjenner egne best! 

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Synes du 1 time tilsyn for en som er innlagt på tvang med suicidale symptomer er god nok helsehjelp? 

Det har jeg kommentert lenger opp. Poenget mitt er ikke å forsvare alt psykiatrien gjør, det er som sagt absolutt rom for forbedring. Men jeg vil nyansere holdningen om at det ikke fungerer. Det er da mange psykiatrien fungerer for.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

"Suicidale symptomer" omfatter et vidt spenn av risiko. Det er ikke en absolutt størrelse.

Vhanja skrev (2 minutter siden):

Det har jeg kommentert lenger opp. Poenget mitt er ikke å forsvare alt psykiatrien gjør, det er som sagt absolutt rom for forbedring. Men jeg vil nyansere holdningen om at det ikke fungerer. Det er da mange psykiatrien fungerer for.

Det er mange som ikke får hjelp og det er mange som får for elendig hjelp for de som ender livet sitt på sykehus! Hadde psykiatrien fungert hadde mange liv vært spart. 

kupton skrev (Akkurat nå):

"Suicidale symptomer" omfatter et vidt spenn av risiko. Det er ikke en absolutt størrelse.

Nei men når i dette tilfelle de pårørende er urolig til og med, når de sier de føler han er dårligere og ender opp med en presten på døren? Hva svarte? Hvis man ikke engang er trygg på LUKKET avdeling så er komisk. 

Kashmir skrev (11 minutter siden):

Det dør ikke mennesker annenhver dag på grunn av hverken feil behandling eller feil diagnoser ved fysiske sykdommer i Norge. Veldig langt fra også, og hadde det vært sånn så ville det blitt ramaskrik. Med rette.

Det er helt tragisk at selvmordstatistikken er så høy, og det handler ikke om at "folk gjør feil"

Sier du det om piloter gjør det også? Der styrtet det tiende flyet i år pga menneskelig feil. Men pytt, sånt skjer!...I noen yrker er det ikke rom for å feile så mye og ofte. 

Jeg sier ikke «pytt, sånt skjer» men jeg har en realistisk tilnærming til at det ikke finnes noen garantier.

Skal vi unngå omkomne i flyulykker må folk slutte å fly. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er mange som ikke får hjelp og det er mange som får for elendig hjelp for de som ender livet sitt på sykehus! Hadde psykiatrien fungert hadde mange liv vært spart. 

Ja, det er mange som ikke får den hjelpen de trenger.

Også er det mange som får den hjelpen de trenger.

ISW skrev (Akkurat nå):

Jeg sier ikke «pytt, sånt skjer» men jeg har en realistisk tilnærming til at det ikke finnes noen garantier.

Skal vi unngå omkomne i flyulykker må folk slutte å fly. 

Jeg føler du tar altfor lett for dette tema og det skuffer meg. 

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei men når i dette tilfelle de pårørende er urolig til og med, når de sier de føler han er dårligere og ender opp med en presten på døren? Hva svarte? Hvis man ikke engang er trygg på LUKKET avdeling så er komisk. 

Det er veldig dumt. Jeg vet om ei som tok livet sitt da hennes mann satt og snakket med legen i forbindelse med innkomst. 

Det er mye som bør forbedres, men ikke alle suicidale trenger kontinuerlig tilsyn. Det er det i så fall foreløpig ikke ressurser til. Psykiatrien blir jo bygget ned istedenfor opp.

Vhanja skrev (Akkurat nå):

Ja, det er mange som ikke får den hjelpen de trenger.

Også er det mange som får den hjelpen de trenger.

Mange får ikke den hjelpen de trenger. https://www.dagensmedisin.no/artikler/2022/07/28/flere-menn-tok-sitt-eget-liv-i-fjor/

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mange får ikke den hjelpen de trenger. https://www.dagensmedisin.no/artikler/2022/07/28/flere-menn-tok-sitt-eget-liv-i-fjor/

«. Totalt 482 menn døde i selvmord i fjor. Ikke siden 1990-tallet har tallet vært like høyt.». - Psykiatrien fungerer topp den.. for folk dør jo hver dag av andre sykdommer så da kan de bare dø- javel ! 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det var akkurat det jeg skrev i innlegget du siterte fra meg.

Endret av Vhanja
Glitter skrev (2 minutter siden):

Det er veldig dumt. Jeg vet om ei som tok livet sitt da hennes mann satt og snakket med legen i forbindelse med innkomst. 

Det er mye som bør forbedres, men ikke alle suicidale trenger kontinuerlig tilsyn. Det er det i så fall foreløpig ikke ressurser til. Psykiatrien blir jo bygget ned istedenfor opp.

Senest tidligere i år tok ei 13 år gammel jente livet sitt. Fordi hun ikke IKKE fikk hjelp i tide. Psykiatrien er elendig! 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Senest tidligere i år tok ei 13 år gammel jente livet sitt. Fordi hun ikke IKKE fikk hjelp i tide. Psykiatrien er elendig! 

Som sagt så trenger de mer ressurser i psykiatrien. Sånn som de har lagt ned og lagt ned så er det klart at køene blir lenger og sånt. 

Jeg synes ikke det blir riktig å si at den er elendig. Psykiatrien hjelper mange, men den trenger å hjelpe flere. Det er sant. 

Glitter skrev (Akkurat nå):

Som sagt så trenger de mer ressurser i psykiatrien. Sånn som de har lagt ned og lagt ned så er det klart at køene blir lenger og sånt. 

Jeg synes ikke det blir riktig å si at den er elendig. Psykiatrien hjelper mange, men den trenger å hjelpe flere. Det er sant. 

Ja vi er delvis enig der men jeg synes det er så ubrukelig at jeg ikke har ord som kan beskrive det. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...