Gå til innhold

Norge - psykiatrien

Anbefalte innlegg

Bare ikke kom og si at det fungerer eller at andres liv som enten endre i  kø eller ble avsluttet inne på sykehuset fikk forsvarlig helsehjelp. Med slike påstander skjønner jeg at ingen av dere er berørte! 

Anonymkode: c4c38...a93

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bare ikke kom og si at det fungerer eller at andres liv som enten endre i  kø eller ble avsluttet inne på sykehuset fikk forsvarlig helsehjelp. Med slike påstander skjønner jeg at ingen av dere er berørte! 

Selvsagt fungerer det - for mange.

Også fungerer det ikke - for mange.

Jeg har selv mistet en nær venn til selvmord pga depresjon. Og har folk i min nærmeste omgangshjelp som sliter med angst og depresjon, og som også sliter med å få hjelp. Men det betyr ikke at jeg ikke også har sett alle som faktisk har fått hjelp.

ISW skrev (10 minutter siden):

Jeg sier ikke «pytt, sånt skjer» men jeg har en realistisk tilnærming til at det ikke finnes noen garantier.

Skal vi unngå omkomne i flyulykker må folk slutte å fly. 

Nå styrter fly ekstremt sjelden. Hadde det skjedd som jeg skrev ti ganger i måneden eller på ett år for den del, så hadde ingen sagt at "Det er menneskelig å feile. Sånt skjer" 

Det er fordi, også som jeg skrev, yrker hvor det er ekstremt lite rom for å feile. Hvorfor rommet er såpass stort innen psykiatri kunne det vært fint å få en forklaring på. 

Vhanja skrev (2 minutter siden):

Selvsagt fungerer det - for mange.

Også fungerer det ikke - for mange.

Jeg har selv mistet en nær venn til selvmord pga depresjon. Og har folk i min nærmeste omgangshjelp som sliter med angst og depresjon, og som også sliter med å få hjelp. Men det betyr ikke at jeg ikke også har sett alle som faktisk har fått hjelp.

Nå snakker jeg om de som er sucidale, det er forskjell på å være i kø med andre lidelser og de som har sudicdale trekk - eller andre risikofaktorer som brått dødsfall i nær familie, økonomiske tap, samvlisbrudd mm. Disse er en ekstra utsatt gruppe. 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja vi er delvis enig der men jeg synes det er så ubrukelig at jeg ikke har ord som kan beskrive det. 

Ja, skjønner det. Og skjønner du har hatt dette tett på og er veldig fortvilet.

Det er også viktig å ta med at psykiatrien kan ikke trylle.

For noen som har kreft så vil behandling hjelpe og de blir helt friske. For noen kommer kreften tilbake, men de klarer å ta den hver gang. For noen hjelper det ikke med behandling, eller kreften kommer tilbake sterkere, og de dør.

Det er litt tilsvarende med kraftige psykiatriske lidelser. Noen blir friske, eller bedre, av behandling. Noen hjelper det ikke på og noen av dem kan ende med å ta livet sitt.

Endret av Vhanja

Annonse

Vhanja skrev (Akkurat nå):

Det er også viktig å ta med at psykiatrien kan ikke trylle.

For noen som har kreft så vil behandling hjelpe og de blir helt friske. For noen kommer kreften tilbake, men de klarer å ta den hver gang. For noen hjelper det ikke med behandling, eller kreften kommer tilbake sterkere, og de dør.

Det er litt tilsvarende med kraftige psykiatriske lidelser. Noen blir friske, eller bedre, av behandling. Noen hjelper det ikke på og de ender med å ta livet sitt.

Dette var ikke relevant …..

Jo, det er svært relevant. Når noen tar selvmord så er det ikke alltid fordi psykiatrien har sviktet. For noen har de fått den hjelpen de kan få, men det fungerer ikke for dem. På samme måte som en kreftsyk kan få den behandlingen som er tilgjengelig, men for alle hjelper det ikke.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Poenget er vel kanskje at uansett hvor mye man skulle ønske at det ikke skjedde, så kommer det til å fortsette å skje. Men jeg håper det skal være mulig å få ned antallet. I så fall kan ikke politikere snakke om nullvisjon samtidig som de legger ned psykiatriske tilbud.

Nullvisjon er aldri et realistisk mål, det er mer et ideal man jobber mot. Man har (eller hadde i hvert fall) nullvisjon også for dødsfall i trafikken. Det var ikke ment som et realistisk mål, for alle vet at man ikke kan få antallet ned i 0, men et ideal å jobbe mot slik at man alltid streber etter å bli bedre.

Jeg er enig i at man definitivt ikke bør legge ned psykiatriske tilbud. Men skal man gi mer penger til psykiatrien så må de tas fra en plass. Det vi kan gjøre er å stemme på de partier som ønsker å øke støtten til psykiatriske tilbud.

Vhanja skrev (2 minutter siden):

Jo, det er svært relevant. Når noen tar selvmord så er det ikke alltid fordi psykiatrien har sviktet. For noen har de fått den hjelpen de kan få, men det fungerer ikke for dem. På samme måte som en kreftsyk kan få den behandlingen som er tilgjengelig, men for alle hjelper det ikke.

Så hvorfor tar de livet sitt om de mottar en uvurderlig hjelp? Det er tragisk tragisk tragisk! De svikter de som jobber der. De er onde mennesker. 

Så hvorfor tar de livet sitt om de mottar en uvurderlig hjelp? Det er tragisk tragisk tragisk! De svikter de som jobber der. De er onde mennesker. 

Nå blir det så usaklig og svart/hvitt at jeg melder meg ut.

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er de da alldeles ikke. Jeg har møtt mange folk i psykiatrien som virkelig ønsker å hjelpe. 

Annonse

Kashmir skrev (1 time siden):

Nå styrter fly ekstremt sjelden. Hadde det skjedd som jeg skrev ti ganger i måneden eller på ett år for den del, så hadde ingen sagt at "Det er menneskelig å feile. Sånt skjer" 

Det er fordi, også som jeg skrev, yrker hvor det er ekstremt lite rom for å feile. Hvorfor rommet er såpass stort innen psykiatri kunne det vært fint å få en forklaring på. 

Jeg synes ikke rommet er så stort innen psykiatri.

Jeg mener jeg leste et sted at 25% av studenter oppga å ha selvmordstanker. Dette tallet er neppe representativt for hele befolkningen, og det er sikkert skjevheter i svarene, men et faktum er at selvmordstanker er veldig vanlig. Hvis 700.000 nordmenn har selvmordstanker og 700 faktisk ender med å ta livet sitt, så vil det si at 999 av 1000 som har selvmordstanker IKKE tar livet sitt.

Hvordan vil du løse dette? Vil du legge inn 700.000 mennesker med kontinuerlig tilsyn? Du skjønner vel at det må gjøres en seleksjon, etter ekstremt vanskelige kriterier og klinisk skjønn, for å finne denne ene av 1000?

Jeg synes faktisk det gjøres en god jobb i psykiatrien. Det forhindres veldig mange flere selvmord enn det gjøres.

ISW skrev (6 minutter siden):

Jeg mener jeg leste et sted at 25% av studenter oppga å ha selvmordstanker. Dette tallet er neppe representativt for hele befolkningen, og det er sikkert skjevheter i svarene, men et faktum er at selvmordstanker er veldig vanlig. Hvis 700.000 nordmenn har selvmordstanker og 700 faktisk ender med å ta livet sitt, så vil det si at 999 av 1000 som har selvmordstanker IKKE tar livet sitt.

Hvordan vil du løse dette? Vil du legge inn 700.000 mennesker med kontinuerlig tilsyn? Du skjønner vel at det må gjøres en seleksjon, etter ekstremt vanskelige kriterier og klinisk skjønn, for å finne denne ene av 1000?

Jeg synes faktisk det gjøres en god jobb i psykiatrien. Det forhindres veldig mange flere selvmord enn det gjøres.

Jo, men å ha selvmordstanker en gang betyr ikke at risikoen for at man gjør alvor av det særlig stor. Det er nok mange utenom studenter også som har hatt tanker om det.

Jeg syns jo at det er et sykdomstegn i nasjonen når så mange velger å avslutte livet. Det er ganske dramatisk og bak ligger det veldig mye lidelse i mange tilfeller. Mange år med en følelse av å ikke bli sett og hørt, og mange som føler seg gitt opp. Selvfølgelig må vi ikke si oss fornøyd med det. At psykiatrien er god nok, for den er jo ikke det, helt åpenbart. De som jobber innen feltet gjør helt sikkert en fin og viktig jobb i mange tilfeller, men det skal egentlig ikke være større rom for å gjøre feil der enn på andre områder hvor liv og helse står på spill. Ett selvmord er alltid et for mye hvis årsaken er at de ikke fikk riktig og nok hjelp. Andre ganger skjer det likevel, og noen vil uansett ikke leve lenger av div årsaker. Så nei, det blir aldri slutt på det. Men vi bør jo helt klart gjøre det som trengs for å forhindre så mange som faktisk er. Jeg tror Norge ligger ganske høyt på lista over selvmord i ulike land. Det er tragisk. 

ISW skrev (20 minutter siden):

Det er forskjell på tanker - det kan alle ja uavhengig av sivilstatus kjønn alder. Det er normalt. Men de som har opplevd et TAP (som jeg skrev i sted økonomisk, dødsfall, samlivsbrudd mm) eller har en depresjon i bunn det er DE som er ekstra utsatt. De som også har hatt for mange belastninger over tid. Det er ofte denne gruppen som tilslutt hopper- skyter seg, eller andre metoder. Som ellers på sykehus kommer det helt an på hvem du møter og hvilken timing man får hjelp (eller ikke hjelp) psykiatrien er DÅRLIGERE stilt enn somatikken! Dette er noe alle vet. 

Kashmir skrev (33 minutter siden):

Jo, men å ha selvmordstanker en gang betyr ikke at risikoen for at man gjør alvor av det særlig stor. Det er nok mange utenom studenter også som har hatt tanker om det.

Jeg syns jo at det er et sykdomstegn i nasjonen når så mange velger å avslutte livet. Det er ganske dramatisk og bak ligger det veldig mye lidelse i mange tilfeller. Mange år med en følelse av å ikke bli sett og hørt, og mange som føler seg gitt opp. Selvfølgelig må vi ikke si oss fornøyd med det. At psykiatrien er god nok, for den er jo ikke det, helt åpenbart. De som jobber innen feltet gjør helt sikkert en fin og viktig jobb i mange tilfeller, men det skal egentlig ikke være større rom for å gjøre feil der enn på andre områder hvor liv og helse står på spill. Ett selvmord er alltid et for mye hvis årsaken er at de ikke fikk riktig og nok hjelp. Andre ganger skjer det likevel, og noen vil uansett ikke leve lenger av div årsaker. Så nei, det blir aldri slutt på det. Men vi bør jo helt klart gjøre det som trengs for å forhindre så mange som faktisk er. Jeg tror Norge ligger ganske høyt på lista over selvmord i ulike land. Det er tragisk. 

Hei,

Jeg velger å se det fra en litt annen vinkel - for meg ligger sykdomstegnet i at så mange får depresjon og selvmordstanker (altså lidelsestrykk) som de gjør. At 25% av alle studenter har tenkt på å avslutte livet, det er for meg dramatisk.

For meg er det viktig at man intervenerer tidlig. Mennesker skal ikke bare leve, de skal leve verdige liv. Om det skal gjøres noe politisk med dette, mener jeg det er her innsatsen kan settes inn. Bedre levevilkår, mer tidlig behandling for de som trenger det, ikke bare brannslukking.

Det er viktigere for meg enn bedre presisjon i suicidalitetsvurderinger, selv om det også så klart er viktig.

Worriesome Plenty 2

Ser man bort fra evolusjonen så er det ganske lett å ta livet av seg. De fleste har sperrer som slår inn nettop på grunn av evolusjonen. Dette gjelder også de som er i psykiatrien.

man kan ikke klandre psykiatriske avdelinger fordi pasienter tar selvmord. Vil man det nok så får man det til. Personlig ville jeg det ikke nok og fikk ikke til. Hos meg var evolusjonens sikkerhetsmekanismer for sterke.

Worriesome Plenty 2 skrev (28 minutter siden):

Ser man bort fra evolusjonen så er det ganske lett å ta livet av seg. De fleste har sperrer som slår inn nettop på grunn av evolusjonen. Dette gjelder også de som er i psykiatrien.

man kan ikke klandre psykiatriske avdelinger fordi pasienter tar selvmord. Vil man det nok så får man det til. Personlig ville jeg det ikke nok og fikk ikke til. Hos meg var evolusjonens sikkerhetsmekanismer for sterke.

Unnskyld meg men dette stemmer absolutt ikke alltid. Det er de som faktisk ikke prøver fordi de er redde for å overleve etter et forsøk! Den voldsomme nedturen de opplever etter et mislykket selvmordsforsøk høres helt forferdelig ut, så nei, de fleste som vil "klarer det ikke uansett"! 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...