Gå til innhold

Norge - psykiatrien

Anbefalte innlegg

Kashmir skrev (19 timer siden):

Unnskyld meg men dette stemmer absolutt ikke alltid. Det er de som faktisk ikke prøver fordi de er redde for å overleve etter et forsøk! Den voldsomme nedturen de opplever etter et mislykket selvmordsforsøk høres helt forferdelig ut, så nei, de fleste som vil "klarer det ikke uansett"! 

Enig i dette. Jeg ønsket det virkelig, men slapp unna med store skader, og jeg hadde det forferdelig i ettertid. Følte meg mislykket. Den type mislykkethet følte jeg ikke på etter selvmordsforsøk hvor jeg ikke virkelig ønsket å dø. Men jeg hadde gått og ønsket å gjøre det jeg gjorde i 3 mnd, men avventet så lenge pga frykt for å mislykkes. Også var det det som skjedde. 

Nå er jeg jo veldig glad jeg overlevde, og jeg erfarer jo igjen og igjen at selvmordstanker går over og at når jeg ikke er så dårlig så vil jeg jo leve, men det har ikke alltid vært sånn, og jeg kommer sikkert til å bli suicidal igjen. Men forhåpentligvis ikke prøve på nytt. Pga erfaringer jeg har.

Fortsetter under...

kupton skrev (På 22.11.2022 den 12.08):

Du slenger ut mange påstander som ikke er riktige. Da blir det heller ingen gode diskusjoner.

Hva er en god diskusjon?  Jeg regner med at du forventer en annen diskusjon blant psykiatere enn blant allmenheten eller psykiatriske pasienter.  Filosofisk igjen:  Hva er riktig og hva er galt?

Svaret ditt virker noe arrogant og bastant.  Mennesker er forskjellige og det å sette ord på følelser og tanker kan være vanskelig, og for noen (mange) er det forskjell på muntlige og skriftlige uttrykksformer.  Psykiatrien regner ikke med at pasienter er gode på å formulere seg i hvert fall ikke skriftlig.  Ja, dette er en påstand fra meg ut fra egen erfaring.

Jeg har ikke tenkt å ta avstand til årstids forskjeller i psykiatrien, men innlegget åpnet for en diskusjon.

Savannah skrev (1 time siden):

Hva er en god diskusjon?  Jeg regner med at du forventer en annen diskusjon blant psykiatere enn blant allmenheten eller psykiatriske pasienter.  Filosofisk igjen:  Hva er riktig og hva er galt?

Svaret ditt virker noe arrogant og bastant.  Mennesker er forskjellige og det å sette ord på følelser og tanker kan være vanskelig, og for noen (mange) er det forskjell på muntlige og skriftlige uttrykksformer.  Psykiatrien regner ikke med at pasienter er gode på å formulere seg i hvert fall ikke skriftlig.  Ja, dette er en påstand fra meg ut fra egen erfaring.

Jeg har ikke tenkt å ta avstand til årstids forskjeller i psykiatrien, men innlegget åpnet for en diskusjon.

En psykiater er ikke svaret på psykiatrien, det er mange fagpersonell som mener som allmennheten at psykiatrien er for dårlig. Jeg forstod også at Kupton mente det kunne bli bedre, men mine påstander er faktisk ikke feil. 

Anonymkode: c4c38...a93

Kashmir skrev (På 22.11.2022 den 12.59):

Ser forbi påstandene dine og tenker at du er frustrert og kanskje fortvilet over at så mange ikke får hjelp tidsnok. Også at flere går i lengre perioder uten hjelpen de vanligvis får samt ikke tilbud de ville trengt. 

Jeg regner med at alt går på ressurser som manglende helsepersonell og penger. Jeg vet ikke, men jeg kan ihverfall si at jeg også syns det er tragisk at ikke alle får den hjelpen de trenger! Men jeg tror kanskje at når det gjelder selvmord så skjer det også dessverre i høy grad når de faktisk har hjelp og tilbud? 

De som begår selvmord har intet tilbud om hjelp, de blir overlatt til seg selv. Å varsle om selvmordstanker er ingen vits, ingen tar deg på alvor, det er min erfaring. Det skal sinnsykt mye til for å bli innlagt. 

kupton skrev (1 minutt siden):

Er det sant at bare de sykeste får hjelp?

Er det sant at bare de som lager mye støy får hjelp?

Er det sant at pasientene dør som fluer?

Er det sant at det er bedre kapasitet om sommeren?

1. Ja i svært mange tilfeller så er det sannheten. De som ikke mild depresjon står ofte i månedsvis i kø og i køen blir de enten friske eller sykere. 2. ofte jo mer høylydt du er jo raskere får du hjelp. 3. det er et selvmord annen hver dag (hvordan forklarer du det) 4. i storbyene er det bedre kapasitet om sommeren. Flere spørsmål ?

Annonse

erik123 skrev (8 minutter siden):

De som begår selvmord har intet tilbud om hjelp, de blir overlatt til seg selv. Å varsle om selvmordstanker er ingen vits, ingen tar deg på alvor, det er min erfaring. Det skal sinnsykt mye til for å bli innlagt. 

Det er helt rett. 

erik123 skrev (23 minutter siden):

Jeg tenkte at det er de som har et hjelpeapparat, men det er mer de må ha, og andre eller flere tilbud. Det begås selvmord blant dem i den situasjonen også. 

Endret av Kashmir
kupton skrev (56 minutter siden):

Er det sant at bare de sykeste får hjelp?

Er det sant at bare de som lager mye støy får hjelp?

Er det sant at pasientene dør som fluer?

Er det sant at det er bedre kapasitet om sommeren?

Jeg rett og slett vet ikke, men psykiatrien må ta imot kritikk, og nå så er den ikke det.

Kashmir skrev (49 minutter siden):

Jeg tenkte at det er de som har et hjelpeapparat, men det er mer de må ha, og andre eller flere tilbud. Det begås selvmord blant dem i den situasjonen også. 

Når noen klarer å ta selvmord på lukket avdeling er det ingen god psykiatri! 

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

1. Ja i svært mange tilfeller så er det sannheten. De som ikke mild depresjon står ofte i månedsvis i kø og i køen blir de enten friske eller sykere. 2. ofte jo mer høylydt du er jo raskere får du hjelp. 3. det er et selvmord annen hver dag (hvordan forklarer du det) 4. i storbyene er det bedre kapasitet om sommeren. Flere spørsmål ?

1. De fleste med milde psykiske lidelser får utmerket hjelp hos fastlegen. Hvis du har en fastlege som ikke kan psykiatri, kan du bytte. Forventer du i somatikken å bli lagt inn på sykehus med en halsbetennelse?

2. Nei, det er ikke min erfaring. Jeg har aldri skreket høyt, men vært ryddig og saklig.

3. Hvor mange i Norge har psykiske lidelser? Hvis en dør annenhver dag og det er 750.000 som har psykisk sykdom er dødeligheten meget lav.

4. Dette er bare tull. 

ISW skrev (8 minutter siden):

1. De fleste med milde psykiske lidelser får utmerket hjelp hos fastlegen. Hvis du har en fastlege som ikke kan psykiatri, kan du bytte. Forventer du i somatikken å bli lagt inn på sykehus med en halsbetennelse?

2. Nei, det er ikke min erfaring. Jeg har aldri skreket høyt, men vært ryddig og saklig.

3. Hvor mange i Norge har psykiske lidelser? Hvis en dør annenhver dag og det er 750.000 som har psykisk sykdom er dødeligheten meget lav.

4. Dette er bare tull. 

Er det tull fordi du mener det er tull fordi jeg sier deg i mot og fordi jeg har mine preferanser på psykiatrien? Jeg har linket til dagensmedisin artikkel og artikkel fra nrk. Les de du så kan vi ha en diskusjon etter det.

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Sitat -

Kritikkverdige og alvorlige mangler i psykisk helsevern- 

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2021/06/07/kritikkverdige-og-alvorlige-mangler-i-psykisk-helsevern/

@kuptoni denne artikkelen fra 2021 står det svart på hvitt. Mener dem at at denne artikkelen inneholder feil? Jeg tror ikke dem kan mene mine påstander er feil når denne artikkelen bekrefter mine påstander. Hva? 

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

@kuptoni denne artikkelen fra 2021 står det svart på hvitt. Mener dem at at denne artikkelen inneholder feil? Jeg tror ikke dem kan mene mine påstander er feil når denne artikkelen bekrefter mine påstander. Hva? 

Jeg støtter det som står i artikkelen, og jeg har ofte kritisert det samme selv. Men jeg kan ikke lese at det som står i artikkelen og det TS skrev i sitt første innlegg har noe til felles.

kupton skrev (49 minutter siden):

Jeg støtter det som står i artikkelen, og jeg har ofte kritisert det samme selv. Men jeg kan ikke lese at det som står i artikkelen og det TS skrev i sitt første innlegg har noe til felles.

Jo jeg sier det samme med egne ord formulert selv du 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...