Gå til innhold

eksem på brystvorta


Gjest telly

Anbefalte innlegg

Gjest telly

Jeg venter mitt tredje barn og i den forbindelse har jeg noen spørsmål. Jeg har atopisk eksem, og etter den andre ammerunden satte det seg rundt venstre brystvorte. Hvis jeg ikke smører, sprekker det opp rundt brystvorta og det klør. Jeg lurer på om det er lurt å bruke kortison for å prøve å ta det før jeg begynner med ammingen igjen, eller om det kan gjøre huden ekstra tynn og sårbar. Jeg har slitt veldig de to foregående ammeperiodene, fordi jeg veldig lett sprekker opp.

Hvordan forholder man seg når man har eksem på brystvorta? Går det an å amme?

Håper noen kan hjelpe meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt samme problem. Eksemet mitt var veldig tørt, klødde intenst og sprakk opp.

For meg hjalp det veldig godt med Purelan salve. Denne er laget av lanolin og er spesielt for såre brystvorter. Den tilførte eksemet fett og lindret veldig godt.

Ellers anbefaler jeg å bruke Balneum Hermal bade- og dusjolje når du dusjer eller bader. Denne gir også veldig god fuktighet til huden og den tørker ikke ut huden slik som vanlig såpe gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære telly. Dersom ikke fettkrem hjelper, anbefales mild kortison/fettkrem. Det er viktig i forhold til all sårbehandling å ungå åpne sprekker og sår. Dette er ingangsport for bakterier, hvilket kan gjøre eksemen verre. Vask brystene med rent vann, såpe tørker ut huden. Olje i badet anbefales. Eksem på brystet er ingen hindring i forhold til barnet, hvis mor klarer å amme fra brystet. Ved bruk av medisinske salver smøres disse på i tynnt lag etter amming. Har man rester av salve på brystet ved ammestart, tørkes disse forsiktig av med en myk klut med rent vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...