Gå til innhold

Sovemedisin - hvilken?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med å få sove om natten pga. tankekjør og uro. Bruker nå for tiden Vallergan som jeg ikke føler gir meg god nok effekt, da jeg fortsatt sliter med innsovning og aldri føler meg uthvilt når jeg står opp. Er det noen andre medisiner dere tror kunne fungert for meg som IKKE er avhengighetsskapende? Er dette noe jeg bør ta opp med psykologen min på DPS eller bør jeg snakke med fastlege angående evt. bytte av sovemedisin?

Anonymkode: 0a416...182

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bør  ta det opp med fastlege. Veldig mange sovemedisiner  er avhengighetsskapende.  Selv bruker jeg Nozinan. Det er ikke det beste jeg har prøvd. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ISW skrev (På 1.12.2022 den 17.00):

For den indikasjonen ville jeg prøvd Truxal som førstevalg og Nozinan hvis det ikke fungerer godt nok.

Selv hadde jeg erfaring med at da allergimedisiner ikke ga tilstrekkelig med nedsløving, ble en lav dose Truxal e.l. det som fungerte bedre. Ikke sikker, men jeg opplevde selv at et "mellomtrinn" mellom allergimedisiner og antipsykotisk kunne være noen typer antidepressiver, som f.eks. Tolvon, men her må en prøve seg frem sammen med sin lege.

Ofte har vi som går på disse medisinene en langvarig søvnproblematikk, og da er ofte ikke hypnotika førstevalget, nettopp pga. vanedannende, som TS nevner. Selv bruker jeg det som et tillegg til det som fungerer som "sløvemedisin" for meg nå, en gang i uken eller så...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sover folk virkelig på melatonin? Det høres rart ut, jeg har prøvd det å sov ikke et sekund. Det må være for milde søvnproblemer. Jeg har vært mer eller mindre søvnløs siden 1975, og da skjønner folk at det er store problemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (1 time siden):

Sover folk virkelig på melatonin? Det høres rart ut, jeg har prøvd det å sov ikke et sekund. Det må være for milde søvnproblemer. Jeg har vært mer eller mindre søvnløs siden 1975, og da skjønner folk at det er store problemer. 

Kan ikke skjønne det selv og har prøvd melatonin i ulik styrke. Kjente ingenting. 

Anonymkode: 7aece...18f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (6 timer siden):

Selv hadde jeg erfaring med at da allergimedisiner ikke ga tilstrekkelig med nedsløving, ble en lav dose Truxal e.l. det som fungerte bedre. Ikke sikker, men jeg opplevde selv at et "mellomtrinn" mellom allergimedisiner og antipsykotisk kunne være noen typer antidepressiver, som f.eks. Tolvon, men her må en prøve seg frem sammen med sin lege.

Ofte har vi som går på disse medisinene en langvarig søvnproblematikk, og da er ofte ikke hypnotika førstevalget, nettopp pga. vanedannende, som TS nevner. Selv bruker jeg det som et tillegg til det som fungerer som "sløvemedisin" for meg nå, en gang i uken eller så...

 

Lan truxal hjelpe meg? Er det søvnfremkallende? 

Anonymkode: 7aece...18f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Lan truxal hjelpe meg? Er det søvnfremkallende? 

Anonymkode: 7aece...18f

Mulig det virker i starten, hvor  mye skal du ta? Jeg tar 75 mg. Men brukt det så lenge at det ikke virker lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (5 minutter siden):

Mulig det virker i starten, hvor  mye skal du ta? Jeg tar 75 mg. Men brukt det så lenge at det ikke virker lenger. 

Jeg vet ikke hvor mye jeg kan ta siden jeg ikke et kjent med medikamentet. Jeg må snakke med legen om jeg kan få det. 

Anonymkode: 7aece...18f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Lan truxal hjelpe meg? Er det søvnfremkallende? 

Anonymkode: 7aece...18f

Ta en prat med legen din du... Her kan vi bare si om vi selv hadde god effekt av medisinen eller ikke, og du ser selv at svarene er mange. Flere av oss har forsøkt mye. Jeg gjorde en opptellling for 3-4 år siden, og jeg hadde vel da forsøkt 19 eller 20 ulike medisiner mot søvn i løpet av 16-17 år.

Om du strever mye med å sove, opplever angst og uro, så kan den hjelpe, men jeg anbefaler deg å se igjennom @ISW sin lille veiledende guide. Den gir en god oversikt over hvilke medisiner som egner seg til hvilke problemstillinger.

Spør deg selv: Hvorfor får jeg ikke til å sove om kvelden? Er det tankekjør, angst og uro, at du har vansker for å sovne og bevare søvnen uten spesiell årsak? Vær litt nysgjerrig på deg selv... Ut ifra årsak, kan det avgjøre hvilken medisin som kanskje kan være best for deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...