Gå til innhold

Sovemedisin - hvilken?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

erik123 skrev (52 minutter siden):

Hvorfor har jeg søvnproblemer i flere ti-år? Jeg får ingen svar, fastlegen har ingen forslag. Kan det ha med en ødelagt oppvekst? 

Jeg har lurt på om det å ha søvnproblemer kan være arvelig.  Mora mi var våken halve natten og sov knapt 3-4timer.  Jeg sovner heller ikke, men sover godt og lenge når jeg først sovner.  Og ingen av gutta mine sovner lett og minste går stadig på jobben uten å ha sovet mer enn noen få timer.      Og jeg har nok hatt søvnproblemer like lenge som deg.                                         

Endret av Dorthe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorthe skrev (10 timer siden):

Jeg har lurt på om det å ha søvnproblemer kan være arvelig.  Mora mi var våken halve natten og sov knapt 3-4timer.  Jeg sovner heller ikke, men sover godt og lenge når jeg først sovner.  Og ingen av gutta mine sovner lett og minste går stadig på jobben uten å ha sovet mer enn noen få timer.      Og jeg har nok hatt søvnproblemer like lenge som deg.                                         

Kan godt være arvelig, men jeg vokste opp i et hjem med fyll og konemishandling. Det var vold og fyll mange netter i uka, Fikk ikke sove under slike forhold, og etter det har det vært store problemer. Og nå har det gått 50 år. Helt avhengig av sovemedisin, og jeg har prøvd det meste. Unner ingen en slik oppvekst som jeg hadde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (13 timer siden):

Hvorfor har jeg søvnproblemer i flere ti-år? Jeg får ingen svar, fastlegen har ingen forslag. Kan det ha med en ødelagt oppvekst? 

Jeg synes det er ganske åpenbart hvorfor du har søvnvansker, når du har så mye å slite med som du har (angst og depresjon). Da sover man dårlig.

Jeg savner egentlig en helhetlig gjennomgang av situasjonen din hos en spesialist. Har du vært deprimert i flere tiår, uten å få tilstrekkelig effekt av Cipralex, tenker jeg man bør se på mulighetene for at diagnosen eller behandlingen egentlig kan være feil. Eksempelvis stemningsstabiliserende som tillegg? Er dosen Cipralex optimal og verifisert med serumkonsentrasjonsmåling?

Søvnvanskene i seg selv tror jeg mer er et symptom (som så klart kan behandles) på generelt mange utfordringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer ikke så mye med min situasjon, jeg må kjempe alene. Fastlegen mente jeg ikke behøvde å gå til spesialist. Tar 20 mg Cipralex. Har prøvd mye annet som ikke virket. Cipralex er best på å å få opp stemningsleie. Har aldri målt serum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

erik123 skrev (2 timer siden):

Det skjer ikke så mye med min situasjon, jeg må kjempe alene. Fastlegen mente jeg ikke behøvde å gå til spesialist. Tar 20 mg Cipralex. Har prøvd mye annet som ikke virket. Cipralex er best på å å få opp stemningsleie. Har aldri målt serum. 

Ta en serumkonsentrasjonsmåling av Cipralex / Escitalopram.

20 mg er heller ikke en høy dose. Men har du plagsomme bivirkninger? (kvalme, avflatethet, impotens, osv.)? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (3 timer siden):

Ta en serumkonsentrasjonsmåling av Cipralex / Escitalopram.

20 mg er heller ikke en høy dose. Men har du plagsomme bivirkninger? (kvalme, avflatethet, impotens, osv.)? 

Det er impotens og vektoppgang. Begge er en katastrofe. Det tar flere timer og få utløsning. Det står under bivirkninger. Bare trasig. 

SHealth_15_50_02_787.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (1 time siden):

Det er impotens og vektoppgang. Begge er en katastrofe. Det tar flere timer og få utløsning. Det står under bivirkninger. Bare trasig. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfra det du har skrevet her på forumet så er jeg enig med @ISW. Det kan selvsagt være mange grunner til dine søvnproblemer, men tror nok at en stor del av dem er et symptom på situasjonen du er i og alt anspenthet, angst og stress det fører til. Så lenge du ikke endrer det, så ser jeg ikke bort fra at søvnproblemene vil vedvare.

Det er grenser for hvor lenge eller hvor mye man kan drive symptomlindring hvis man ikke tar tak i årsakene som ligger bak.

Endret av Vhanja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (1 time siden):

Utfra det du har skrevet her på forumet så er jeg enig med @ISW. Det kan selvsagt være mange grunner til dine søvnproblemer, men tror nok at en stor del av dem er et symptom på situasjonen du er i og alt anspenthet, angst og stress det fører til. Så lenge du ikke endrer det, så ser jeg ikke bort fra at søvnproblemene vil vedvare.

Det er grenser for hvor lenge eller hvor mye man kan drive symptomlindring hvis man ikke tar tak i årsakene som ligger bak.

Og hva mener du jeg skal gjøre? Tror du ikke jeg har prøvd det meste gjennom 50 år? Jeg bør ikke være stresset men har mye angst. Sosial angst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (9 timer siden):

Og hva mener du jeg skal gjøre? Tror du ikke jeg har prøvd det meste gjennom 50 år? Jeg bør ikke være stresset men har mye angst. Sosial angst. 

Du kan se på hva som gjør deg stresset og urolig i din hverdag og så se hva du kan gjøre for å få det bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (1 time siden):

Du kan se på hva som gjør deg stresset og urolig i din hverdag og så se hva du kan gjøre for å få det bedre.

Kan det være et katastrofalt dårlig ekteskap og redsel for å måtte snakke med folk? Det betyr noe for hvordan du har det i livet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

erik123 skrev (20 minutter siden):

Kan det være et katastrofalt dårlig ekteskap og redsel for å måtte snakke med folk? Det betyr noe for hvordan du har det i livet. 

Selvfølgelig kan dette ha enormt mye å si for livskvaliteten din og også søvnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (2 timer siden):

Kan det være et katastrofalt dårlig ekteskap og redsel for å måtte snakke med folk? Det betyr noe for hvordan du har det i livet. 

Det vil nok ha veldig mye å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (1 time siden):

Det vil nok ha veldig mye å si.

Så søvnproblemene henger sammen med en ødelagt barndom, depresjoner og et ekteskap som er en katastrofe. Og nå har jeg begynt med medisiner for høyt blodtrykk, virker som de har en negativ effekt på søvn. Så totalt blir dette for mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (4 minutter siden):

Så søvnproblemene henger sammen med en ødelagt barndom, depresjoner og et ekteskap som er en katastrofe. Og nå har jeg begynt med medisiner for høyt blodtrykk, virker som de har en negativ effekt på søvn. Så totalt blir dette for mye. 

Da vil det nok kunne hjelpe å ta tak i noen av årsakene til søvnproblemene og gjøre noe med dem. Det vil jo også kunne bedre din generelle livskvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (25 minutter siden):

Da vil det nok kunne hjelpe å ta tak i noen av årsakene til søvnproblemene og gjøre noe med dem. Det vil jo også kunne bedre din generelle livskvalitet.

Jeg har tatt tak i det i 50 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (7 minutter siden):

Jeg har tatt tak i det i 50 år. 

Dette har vært diskutert før i flere andre tråder. Det finnes alternativer, selv om de er tidkrevende og vanskelige, men du velger å ikke avslutte ekteskapet. Det har du selvsagt all rett til å velge, men da er dette nok også en av konsekvensene av det valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (45 minutter siden):

Dette har vært diskutert før i flere andre tråder. Det finnes alternativer, selv om de er tidkrevende og vanskelige, men du velger å ikke avslutte ekteskapet. Det har du selvsagt all rett til å velge, men da er dette nok også en av konsekvensene av det valget.

Konsekvensene av å å flytte ut er større en det jeg sliter med nå. Og jeg er for gammel, og har dårlig økonomi, så heg har ikke råd til å leie noe. Og ensomheten vil bli fryktelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...