UtakknemligDiva Skrevet 29. januar 2023 Del Skrevet 29. januar 2023 Everybody skrev (12 minutter siden): Jeg har møtt mange manipulerende mennesker. Har noen andre her vært utsatt for noe som kalles for "silent treatment" av en narsissist? De slutter bare å snakke til deg, og når de føler at du har blitt straffet nok så kommer de tilbake som om ingenting skjedde.😂 Ja har vært borti silent treatment. Jeg så personen daglig. Alltid så hyggelig, men så var det noe vedkommende ville jeg skulle gjøre som var veldig utenfor min grense, så jeg ville ikke. Dagen etter så var personen allerede på plass da jeg kom, og så ikke på meg en gang. Snakket ikke til meg på flere dager. Det var liksom litt…ekkelt. Vedkommende klarte ikke å holde seg så altfor lenge, så ble ting litt vanlig igjen. Men terskelen ble mindre og mindre for hver gang vedkommende straffet meg med dette. Til slutt ante jeg at personen ikke var den greie hn utga seg for. Og jeg begynte å snakke med felles kjente og folk som hadde kjent vedkommende før. De ville liksom ikke snakke om det, fordi de blir dårlige av bare tanken på hn. Vedkommende har tydelgivis også sittet i fengsel 2 ganger, og havnet i fengsel igjen 1 gang etter jeg ble kjent med hn. Jeg var ganske ung da dette skjedde. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/470457-mennesker-som-manipulerer/page/3/#findComment-4144024 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Everybody Skrevet 29. januar 2023 Del Skrevet 29. januar 2023 90tallsbarn skrev (11 minutter siden): Ja har vært borti silent treatment. Jeg så personen daglig. Alltid så hyggelig, men så var det noe vedkommende ville jeg skulle gjøre som var veldig utenfor min grense, så jeg ville ikke. Dagen etter så var personen allerede på plass da jeg kom, og så ikke på meg en gang. Snakket ikke til meg på flere dager. Det var liksom litt…ekkelt. Vedkommende klarte ikke å holde seg så altfor lenge, så ble ting litt vanlig igjen. Men terskelen ble mindre og mindre for hver gang vedkommende straffet meg med dette. Til slutt ante jeg at personen ikke var den greie hn utga seg for. Og jeg begynte å snakke med felles kjente og folk som hadde kjent vedkommende før. De ville liksom ikke snakke om det, fordi de blir dårlige av bare tanken på hn. Vedkommende har tydelgivis også sittet i fengsel 2 ganger, og havnet i fengsel igjen 1 gang etter jeg ble kjent med hn. Jeg var ganske ung da dette skjedde. Er det en ting jeg har lært er det at disse personene forandrer seg aldri. De vil gjøre det om og om igjen så lenge du tillater det. Hvis man blir utsatt for dette så må man se på det som en måte å komme seg bort fra personen fra. Og når de kommer tilbake som om ingenting skjedde så må man ikke godta det, sånn barnslig og respektløs oppførsel kan man ikke finne seg i. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/470457-mennesker-som-manipulerer/page/3/#findComment-4144030 Del på andre sider Flere delingsvalg…
UtakknemligDiva Skrevet 29. januar 2023 Del Skrevet 29. januar 2023 Everybody skrev (5 minutter siden): Er det en ting jeg har lært er det at disse personene forandrer seg aldri. De vil gjøre det om og om igjen så lenge du tillater det. Hvis man blir utsatt for dette så må man se på det som en måte å komme seg bort fra personen fra. Og når de kommer tilbake som om ingenting skjedde så må man ikke godta det, sånn barnslig og respektløs oppførsel kan man ikke finne seg i. Nei, men når man er ung er man naiv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/470457-mennesker-som-manipulerer/page/3/#findComment-4144032 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 31. januar 2023 Del Skrevet 31. januar 2023 (endret) Eva Sofie skrev (På 8.1.2023 den 12.19): Det der er veldig vanskelig, når andre utenfor ser at en person er i et usunn relasjon mens det benektes av personen selv. Det som anbefales fra faglig hold, har jeg forstått, er at man sier at man er tilgjengelig for den andre en gang det passer (dvs. når h*n er klar for det). Og om man selv er der, så kan det uansett være lurt å tillate andre å si sin mening og høre på det - selv om piggene stritter imot. Men lettere sagt enn gjort det - og en må da øve seg til å ta litt avstand fra egen situasjon. Jeg har delvis lært det i terapi, og tenke "kan det skyldes andre ting enn den første tanken jeg tenkte nå?", og det er svært nyttig å lære seg det. Da fosskoker ikke alt over verken av følelser eller tanker... Ja. Da jeg hadde vært med min eks i to år så forsøkte venninnene mine å "gripe inn" for de så han behandlet med dårlig (psykisk vold). Vi var da 18 og jeg reagerte med å gå i forsvarsposisisjon. Jeg var 25 år da jeg endelig klarte å gå ifra han så det tok sin tid. Og det tok noen år fra jeg var 18 til jeg begynte å snakke med mine venninner om hvordan det var for meg. De første årene gikk jeg med det alene. Endret 31. januar 2023 av Glitter 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/470457-mennesker-som-manipulerer/page/3/#findComment-4144365 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 1. februar 2023 Del Skrevet 1. februar 2023 Glitter skrev (På 31.1.2023 den 11.18): Ja. Da jeg hadde vært med min eks i to år så forsøkte venninnene mine å "gripe inn" for de så han behandlet med dårlig (psykisk vold). Vi var da 18 og jeg reagerte med å gå i forsvarsposisisjon. Jeg var 25 år da jeg endelig klarte å gå ifra han så det tok sin tid. Og det tok noen år fra jeg var 18 til jeg begynte å snakke med mine venninner om hvordan det var for meg. De første årene gikk jeg med det alene. En vanlig situasjon - og minst like vanlig, selv om det i ettertid kan fremstå paradoksalt, at man som et offer for psykisk og emosjonell vold, er den som tar utøveren av volden i forsvar og bagatelliserer det hele. Samme prosess skjer når man har et lojalitetsforhold til utøveren. Det var bra du hadde venninner som så fra utsiden og forsøkte å trenge igjennom muren. Husk at den muren hadde du ikke bygget opp selv av egen vilje, men var nødt til det i det forholdet. Og vær stolt over deg selv at du klarte å komme deg fri - det krever mot og styrke. Jeg har, heldigvis, aldri selv vært i et slikt dysfunksjonelt og ødeleggende forhold, men jeg har reflektert mye over det ettersom jeg har stått på utsiden av flere. Voksne mennesker som utnytter barn, bruker mye av de samme metodene for å få psykisk og emosjonell kontroll over barnet, virker det som ut ifra det begrensede området jeg vet... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/470457-mennesker-som-manipulerer/page/3/#findComment-4144937 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 2. februar 2023 Del Skrevet 2. februar 2023 Eva Sofie skrev (9 timer siden): En vanlig situasjon - og minst like vanlig, selv om det i ettertid kan fremstå paradoksalt, at man som et offer for psykisk og emosjonell vold, er den som tar utøveren av volden i forsvar og bagatelliserer det hele. Samme prosess skjer når man har et lojalitetsforhold til utøveren. Det var bra du hadde venninner som så fra utsiden og forsøkte å trenge igjennom muren. Husk at den muren hadde du ikke bygget opp selv av egen vilje, men var nødt til det i det forholdet. Og vær stolt over deg selv at du klarte å komme deg fri - det krever mot og styrke. Jeg har, heldigvis, aldri selv vært i et slikt dysfunksjonelt og ødeleggende forhold, men jeg har reflektert mye over det ettersom jeg har stått på utsiden av flere. Voksne mennesker som utnytter barn, bruker mye av de samme metodene for å få psykisk og emosjonell kontroll over barnet, virker det som ut ifra det begrensede området jeg vet... Ja det var modig gjort av mine unge venninner å si noe tenker jeg. Nei og den muren stod sterkt. Selv etter jeg innså at jeg blr behandlet uhreit så var muren der. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/470457-mennesker-som-manipulerer/page/3/#findComment-4144975 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 Del Skrevet 2. februar 2023 Broren min på 40 år er sånn. Bor fortsatt hjemme å snylter på henne. 🤮 Dyktig til å manipulere. Anonymkode: 5cae7...5b2 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/470457-mennesker-som-manipulerer/page/3/#findComment-4145014 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 4. februar 2023 Del Skrevet 4. februar 2023 Everybody skrev (På 29.1.2023 den 22.38): Har noen andre her vært utsatt for noe som kalles for "silent treatment" av en narsissist? De slutter bare å snakke til deg, og når de føler at du har blitt straffet nok så kommer de tilbake som om ingenting skjedde.😂 Jeg har muligens nylig blitt utsatt for det av et eget familiemedlem, for jeg vet h*n har gjort det mot sin egen ektefelle som en reaksjon på en uenighet og vedkommende skulle tvinge frem en mening som passet seg selv bedre. Det var utrolig stygt å se på fra utsiden, og jeg sa det som datter. Men om det er en adferd som kun tilhører diagnosen narzisistisk personlighet, er jeg mer usikker på. Jeg liker vel lite i like stor grad at man henger på diagnosenavn på adferd som er upassende. Synes det skjer i økende grad i dagens opplyste samfunn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/470457-mennesker-som-manipulerer/page/3/#findComment-4145470 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grendel Skrevet 4. februar 2023 Del Skrevet 4. februar 2023 Jeg synes mye av det du skriver stemmer bra om "giftige" personer. For eksempel at de forvirrer og får deg til å føle deg dum for å oppnå ting. At de går fort i offerrollen. Jeg kjente én person i ungdomstiden som jeg i ettertid lurer på om er i grenseland psykopat selv om det er et drøyt ord å bruke. Dere kan vurdere selv: - Lekte mye med andres følelser. Drev et spill med kjærestene hele tiden. Hvis hun sa noe som kunne tolkes sårende ble det brukt for alt det var verd, for moro skyld. - Kunne si ekstremt sårende ting til folk ut av det blå (om overvekt f.eks) fordi det skapte et sjokk og pinlog stemning som han synes var gøy. - Kunne finne grunner til å slå. For eksempel druse til en i magen hvis han hadde hikke. Folk blir så usikre at de ikke slår tilbake. Han gjorde det med kjærester også. - Veldig mye utro uten å se problemet. Parallelle kjæreseforhold i voksen alder. - Røff behandling av katter. Kastet dem to tre meter og insisterte på at det ikke var noe problem. - Grei og morsom fyr mesteparten av tiden. Kunne være veldig generøs. Fikk mye gøy og grensesprengende oppførsel som ikke var slemt også. Populær blant jentene. Jeg fikk litt sjokk da min kjæreste den gangen mente at han var veldig charmerende. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/470457-mennesker-som-manipulerer/page/3/#findComment-4145479 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.