Gå til innhold

Dagens første måltid 17.30. Er det sykt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men glitter det vil jeg ikke. Da jeg ble det ble jeg traumatisert. Aldri aldri igjen. Jeg føler at jeg har en en viss kontroll enda, innlagt skal jeg aldri ende opp med. 

Anonymkode: 70dd5...92d

Men da må du spise da!

Anonymkode: 9138d...c19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men da må du spise da!

Anonymkode: 9138d...c19

Ja…men det er enklere sagt enn gjordt når jeg ikke har sultfølelse. Så lenge jeg får i meg en youghurt eller banan fungerer jeg godt på det. Av en eller grunn fungerer jeg godt på lite inntak. 

Anonymkode: 70dd5...92d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare presisere jeg prøver ikke å gå ned i vekt med dette med vilje. Jeg er bare ikke sulten og jeg har en bmi innenfor normalområdet. Har vært innlagt for dette på feil avdeling (Avd sf) det var feil avdeling. Har ikke en sf. 

Anonymkode: 70dd5...92d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja…men det er enklere sagt enn gjordt når jeg ikke har sultfølelse. Så lenge jeg får i meg en youghurt eller banan fungerer jeg godt på det. Av en eller grunn fungerer jeg godt på lite inntak. 

Anonymkode: 70dd5...92d

Har du vært hos fastlegen med dette? Kan være du kan få hjelp av legen evt ernæringsfysiolog.

Anonymkode: 81df2...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ja…men det er enklere sagt enn gjordt når jeg ikke har sultfølelse. Så lenge jeg får i meg en youghurt eller banan fungerer jeg godt på det. Av en eller grunn fungerer jeg godt på lite inntak. 

Anonymkode: 70dd5...92d

Det er ikke rart, det. Kroppen venner seg til å ikke ha tilgang på mat. Fra naturens side er nok ikke det så rart, hvis vi levde i en hule i skogen ville vi nok ikke spist frokost, lunsj, middag, kvelds og mellommåltider. Nei. Vi hadde spist 1 måltid daglig, kanskje 2-3 små (bær) i sommermånedene.. så jeg synes ikke det er sykt.

Jeg har samme problemet selv, periodevis har jeg lite tilgang på mat. Da blir jeg heller ikke sulten :)

Men så er det det med at vi er voksne mennesker og kan bruke huet, og tvinge i oss mat. Hva så om du ikke er sulten? Ta en yoghurt til frokost, det takker kroppen din deg for. Så kan du spise en normal middag, en barneporsjon om det er det du orker.

Hvis du er normalvektig, og ikke sliter med å være i faresonen for diabetes (blir voldsomme svingninger i blodsukkeret når du bare spiser 1x daglig hvis du ligger på typisk vestlig høykarbo kosthold (prosessert mat osv.)), så gjør det sikkert ingenting å spise 1x daglig DERSOM det er næringstett mat (kjøtt, fett, vitaminer), og dersom det er en okay størrelse på porsjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har du vært hos fastlegen med dette? Kan være du kan få hjelp av legen evt ernæringsfysiolog.

Anonymkode: 81df2...164

Ja det har jeg vært. Det var han som la meg inn på tvang på Avd. Grusomt opphold, kommer aldri til å glemme det. Men da hadde jeg en bmi på 15 så ikke så rart, skjønner det i ettertid. Skal ikke dit igjen. Derav har jeg kontroll enda :) 

Anonymkode: 70dd5...92d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Subkutant skrev (7 minutter siden):

Det er ikke rart, det. Kroppen venner seg til å ikke ha tilgang på mat. Fra naturens side er nok ikke det så rart, hvis vi levde i en hule i skogen ville vi nok ikke spist frokost, lunsj, middag, kvelds og mellommåltider. Nei. Vi hadde spist 1 måltid daglig, kanskje 2-3 små (bær) i sommermånedene.. så jeg synes ikke det er sykt.

Jeg har samme problemet selv, periodevis har jeg lite tilgang på mat. Da blir jeg heller ikke sulten :)

Men så er det det med at vi er voksne mennesker og kan bruke huet, og tvinge i oss mat. Hva så om du ikke er sulten? Ta en yoghurt til frokost, det takker kroppen din deg for. Så kan du spise en normal middag, en barneporsjon om det er det du orker.

Hvis du er normalvektig, og ikke sliter med å være i faresonen for diabetes (blir voldsomme svingninger i blodsukkeret når du bare spiser 1x daglig hvis du ligger på typisk vestlig høykarbo kosthold (prosessert mat osv.)), så gjør det sikkert ingenting å spise 1x daglig DERSOM det er næringstett mat (kjøtt, fett, vitaminer), og dersom det er en okay størrelse på porsjonen.

Er ikke i faresonen for diabetes. Har tilgang på mat. Mitt «problem» er at jeg håndterer følelser med mat. Når jeg har det vondt spiser jeg ikke. Jeg sliter veldig med ting nå, men det har naturlige årsaker. Takk for tips :) 

Anonymkode: 70dd5...92d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er ikke i faresonen for diabetes. Har tilgang på mat. Mitt «problem» er at jeg håndterer følelser med mat. Når jeg har det vondt spiser jeg ikke. Jeg sliter veldig med ting nå, men det har naturlige årsaker. Takk for tips :) 

Anonymkode: 70dd5...92d

Det er også helt naturlig å miste matlysten når man sliter følelsesmessig. Men likevel, igjen, så har vi vettet vårt. Det er ikke matlysten som skal bestemme når vi spiser, det er hodet og fornuften :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men glitter det vil jeg ikke. Da jeg ble det ble jeg traumatisert. Aldri aldri igjen. Jeg føler at jeg har en en viss kontroll enda, innlagt skal jeg aldri ende opp med. 

Anonymkode: 70dd5...92d

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er ikke i faresonen for diabetes. Har tilgang på mat. Mitt «problem» er at jeg håndterer følelser med mat. Når jeg har det vondt spiser jeg ikke. Jeg sliter veldig med ting nå, men det har naturlige årsaker. Takk for tips :) 

Anonymkode: 70dd5...92d

 

Du påstår at du ikke har spiseforstyrrelse, men det er jo nettopp det å håndtere følelser med mat en spiseforstyrrelse er. At du ikke tenker du vil bli veldig tynn er ikke et argument for at du ikke har spiseforstyrrelse. Og du har jo tross alt vært innlagt på avdeling for spiseforstyrrelse. 

Hvis du ikke vil havne der på nytt så må du spise mer så du ikke begynner å bli for tynn igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Vil være anonym kayia. 

Anonymkode: 70dd5...92d

Du syns du er mindre anonym om du svarer på om du har vært på jobb/skole og om du har sovet eller vært våken? 

I så fall har jeg ikke noe å bidra, syns bare hele tråden er useriøs og tullete. Hva ønsker du å oppnå? «Alle» vet at uvettig slanking er usunt, og jeg gjetter du egentlig ikke lurer på noe men ønsker å få svar typ «nei! dette må du ikke gjøre», fordi du da føler deg «flink» som greier det. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (1 time siden):

Du syns du er mindre anonym om du svarer på om du har vært på jobb/skole og om du har sovet eller vært våken? 

I så fall har jeg ikke noe å bidra, syns bare hele tråden er useriøs og tullete. Hva ønsker du å oppnå? «Alle» vet at uvettig slanking er usunt, og jeg gjetter du egentlig ikke lurer på noe men ønsker å få svar typ «nei! dette må du ikke gjøre», fordi du da føler deg «flink» som greier det. 

Jeg har selvsagt vært aktiv. Jeg er ikke en passiv person som er hjemmeværende nei. Nei jeg er ikke ute etter sympati. Jeg er ikke spiseforstyrret. Ønsker ikke og oppnå noe heller, det var bare er fuckings spørsmål. 

Anonymkode: 70dd5...92d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (3 timer siden):

 

 

Du påstår at du ikke har spiseforstyrrelse, men det er jo nettopp det å håndtere følelser med mat en spiseforstyrrelse er. At du ikke tenker du vil bli veldig tynn er ikke et argument for at du ikke har spiseforstyrrelse. Og du har jo tross alt vært innlagt på avdeling for spiseforstyrrelse. 

Hvis du ikke vil havne der på nytt så må du spise mer så du ikke begynner å bli for tynn igjen.

Jeg har ikke en spiseforstyrrelse men jeg har samme symptomer på det. Det er ikke der problemet ligger. Jeg har et problematisk forhold til mat- anoreksi og en annen diagnose er ganske likt. Hos fastlegen står det enda det men det er altså feil.  

Anonymkode: 70dd5...92d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har ikke en spiseforstyrrelse men jeg har samme symptomer på det. Det er ikke der problemet ligger. Jeg har et problematisk forhold til mat- anoreksi og en annen diagnose er ganske likt. Hos fastlegen står det enda det men det er altså feil.  

Anonymkode: 70dd5...92d

Det er vel viktigere å fokusere på å bli bedre fra ditt problematiske forhold til mat enn at du mener legen tok feil. 

Anonymkode: 81df2...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har ikke en spiseforstyrrelse men jeg har samme symptomer på det. Det er ikke der problemet ligger. Jeg har et problematisk forhold til mat- anoreksi og en annen diagnose er ganske likt. Hos fastlegen står det enda det men det er altså feil.  

Anonymkode: 70dd5...92d

Jeg vet ikke hva man skal si. For meg virker det som spiseforstyrrelse og det mener helsevesenet ditt også. Da stemmer det jo sannsynligvis. 

Hvis du ikke hadde en spiseforstyrrelse så hadde du klart å "ta deg sammen" og spise mat selv om du ikke vil ha det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke hva man skal si. For meg virker det som spiseforstyrrelse og det mener helsevesenet ditt også. Da stemmer det jo sannsynligvis. 

Hvis du ikke hadde en spiseforstyrrelse så hadde du klart å "ta deg sammen" og spise mat selv om du ikke vil ha det. 

Jøss dette er jo som å snakke til en vegg. Derfor jeg ikke går til legen å snakker om det fordi jeg blir sikkert møtt på samme måte. Jeg kan ikke bare ta meg sammen om det. 

Anonymkode: 70dd5...92d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Subkutant skrev (8 timer siden):

Det er også helt naturlig å miste matlysten når man sliter følelsesmessig. Men likevel, igjen, så har vi vettet vårt. Det er ikke matlysten som skal bestemme når vi spiser, det er hodet og fornuften :)

Joda men hodet hodet fungerer :) 

Anonymkode: 70dd5...92d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jøss dette er jo som å snakke til en vegg. Derfor jeg ikke går til legen å snakker om det fordi jeg blir sikkert møtt på samme måte. Jeg kan ikke bare ta meg sammen om det. 

Anonymkode: 70dd5...92d

Det er jo hele poenget mitt. At det er jo ikke bare å ta seg sammen! Og det er typisk SF.

Å si at det er å snakke til en vegg når jeg har forsøkt å hjelpe deg er dårlig.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (7 minutter siden):

Det er jo hele poenget mitt. At det er jo ikke bare å ta seg sammen! Og det er typisk SF.

Å si at det er å snakke til en vegg når jeg har forsøkt å hjelpe deg er dårlig.

Det er vel også typisk SF å blånekte og prøve å bortforklare, ganske så selvmotsigende, slik ts gjør mot deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (Akkurat nå):

Det er vel også typisk SF å blånekte og prøve å bortforklare, ganske så selvmotsigende, slik ts gjør mot deg.

Ja det er vel kanskje det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 time siden):

Det er vel også typisk SF å blånekte og prøve å bortforklare, ganske så selvmotsigende, slik ts gjør mot deg.

 

Glitter skrev (1 time siden):

Ja det er vel kanskje det. 

Spørsmålet handlet ikke om sf, det var bare en opplysning. Skal det ikke gå an å stille et spørsmål relatert til mat uten å ende opp med diagnose her? Uansett hva jeg sier så har jeg en diagnose er det sånn det er? 

Anonymkode: 70dd5...92d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...