Gå til innhold

Hvilken antidepressiva?


Glitter

Anbefalte innlegg

Hvis det skulle blitt lagt til et antidepressiva (går på Litium 83+42 mg x 2) fordi jeg har negative symptomer (kan man si det i sammenheng med depresjon?) Som lite tiltak, lite interessert i å være med folk, sliter med å komme i gang etc (men føler meg ikke deprimert følelsesmessig), ja man kunne kanskje kalle det for lat. Men jeg bruker ikke ha de symptomene uten å være deprimert. Eller er det Litiumen som gjør det? 

I hvert fall, kunne Wellbutrin eller Brintellix vært bra? Jeg har jo blitt hypoman av begge, men med Litium i bunn er det vel greit? Jeg tenker at de hadde jo effekt på meg. Bare at effekten ble for mye. Så nå vil det kanskje bli bra? 

Eller er det sånn at noe symptomer må jeg som har vært såpass plaget regne med å ha? Men jeg synes jo det er litt mye med disse "negative symptomene". Kunne gjerne i det minste hatt lettere for å komme i gang med ting. 

Jeg har ingen psykiater å snakke med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begge kan forsøkes. Det samme kan Efexor. Men du må selvsagt snakke med den lege som medisinerer deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (4 minutter siden):

Begge kan forsøkes. Det samme kan Efexor. Men du må selvsagt snakke med den lege som medisinerer deg.

Ja. Det er bare så tungvint for de har bestemt at alt av medisinendringer bortsett fra opp og ned i dose da, skal gjøres ved innleggelse på DPS fordi jeg har "klikket" så mange ganger av medisiner. 

Det er fastlegen min som følger opp medisinene mine. Når jeg har vært på steady state (gikk opp l dose for under en uke siden) på Litium en stund og evt ennå har der likt så kanskje jeg kan spørre fastlegen om å ringe psykiateren på DPS som startet meg på Litium? Jeg synes det er unødvendig å måtte henvises og vente i flere måneder også legges inn for å prøve AD nå som jeg er beskyttet fra hypomani. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Negative symptomer hører til schizofreni, de symtomene har en uavhengig av depresjon. 

Anonymkode: 3c1a6...8ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Negative symptomer hører til schizofreni, de symtomene har en uavhengig av depresjon. 

Anonymkode: 3c1a6...8ad

Ja jeg vet, men jeg har lest begrepet bli brukt i forbindelse med depresjon også. Var derfor jeg spurte om man kunne bruke begrepet for å beskrive symptomene. Jeg vet jo ikke om jeg er deprimert heller. Det er veldig annerledes i hvert fall. 

Men da er det sikkert feil å bruke det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (2 timer siden):

Ja jeg vet, men jeg har lest begrepet bli brukt i forbindelse med depresjon også. Var derfor jeg spurte om man kunne bruke begrepet for å beskrive symptomene. Jeg vet jo ikke om jeg er deprimert heller. Det er veldig annerledes i hvert fall. 

Men da er det sikkert feil å bruke det. 

Psykose symptomer er delt inn i positive og negative symptomer. Positive er noe som kommer i tillegg sånn som hallusinasjoner. Negative er fravær av noe som tiltakslyst, manglende interesse osv. Det kan ligne på symptomer på depresjon, men til forskjell fra depresjon er symptomene også tilstede uten at pasienten er deprimert, der er forskjellen på depresjon og negative symptomer. 

Hvor har du lest at negative symptomer blir brukt om depresjon? Kunne tenkt meg å lese begrunnelse for det.

Jeg ville ikke ha brukt ordet negative symptomer, da det ikke er riktig med mindre du har schizofreni. MEn vis du vil bruke ordet så forstår de sikkert hva du mener. 

 

Anonymkode: 3c1a6...8ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Psykose symptomer er delt inn i positive og negative symptomer. Positive er noe som kommer i tillegg sånn som hallusinasjoner. Negative er fravær av noe som tiltakslyst, manglende interesse osv. Det kan ligne på symptomer på depresjon, men til forskjell fra depresjon er symptomene også tilstede uten at pasienten er deprimert, der er forskjellen på depresjon og negative symptomer. 

Hvor har du lest at negative symptomer blir brukt om depresjon? Kunne tenkt meg å lese begrunnelse for det.

Jeg ville ikke ha brukt ordet negative symptomer, da det ikke er riktig med mindre du har schizofreni. MEn vis du vil bruke ordet så forstår de sikkert hva du mener. 

 

Anonymkode: 3c1a6...8ad

Ja jeg er klar over det.

Jeg husker ikke hvor jeg leste det. Det var en link hvor det stod om negative symptomer ved depresjon vs negative symptomer ved schizofreni. 

Det er ikke viktig for meg å bruke det. Jeg satt det også i hermetegn for å vise at jeg ikke mener det er det samme som ved schizofreni. :)

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det ikke er så vanlig, er det fornuftig å snakke om positive og negative symptomer også i depresjon.,

Positive symptomer er det som er for mye, som ikke skulle vært der og som en ønsker å fjerne slik som tristhet, negative tanker, vrangforestillinger. Mens negative symptomer er fravær av glede, anhedoni, fravær av initiativ etc.

Alt dette har betydning for valg av type antidepressiva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (10 timer siden):

Selv om det ikke er så vanlig, er det fornuftig å snakke om positive og negative symptomer også i depresjon.,

Positive symptomer er det som er for mye, som ikke skulle vært der og som en ønsker å fjerne slik som tristhet, negative tanker, vrangforestillinger. Mens negative symptomer er fravær av glede, anhedoni, fravær av initiativ etc.

Alt dette har betydning for valg av type antidepressiva.

Takk. Da tok jeg ikke feil, og det er da negative symptomer som nå henger igjen. Men er bare en uke siden jeg kom opp på ny og sikkert riktig dose Litium så jeg må vel være mer tålmodig. 

Men dersom det ennå er likens om 2-3 uker er der da fornuftig å be om å prøve et AD i tillegg? 

Hvordan kan jeg få gjennomslag for å slippe å vente i 5 mnd på en innleggelse? Jeg har prøvd å diskutere på dette før. Greit nok før, men nå er jeg jo mer beskyttet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...