Gjest L@pskus Skrevet 7. april 2002 Del Skrevet 7. april 2002 Jeg har gått hos psyker'n min i 2 år. Vi har ennå ikke snakket om sex - utenom i bisetninger. Sex er helt klart et problem i mitt og minn manns forhold. Har mye jeg har lyst til å få pratet om om sex i ekteskapet og min reaksjon på sex generalt. Men... ...så er jeg på en måte redd for at han skal synes jeg er upassende i uttalelsene mine (jeg kan være ganske grov i språket - er vant til å ferdes mye blant menn og det har blitt en vane), at han skal bli opphisset og at jeg skal merke det (ekkelt - vil ikke hans kal tenke på meg på den måten). Vet at jeg blir opphisset av å snakke om sex. Tenk om han skulle tro at det var han jeg reagerte på. Vet han skal ha lært å takle slike ting. At ikke jeg bør bekymre meg for hvordan han skal reagere - å ta hensyn til om han har problemer med å snakke med pasientene om sex - det ER bare ikke mitt problem. Selvfølgelig vet jeg det, men det vil være så ekkelt å se det om han blir flau og unnvikende. Hadde håpet han skulle ta opp temaet. Er det kanskje vanlig at pasienten må bringe det på bane - selv om det helt klart er et problemområde hvor jeg trenger hjelp? Det må han bare ha skjønt på dette tidspunktet... Kan dere snakke åpent med terapeuten deres om sex? Takknemlig for innspill! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/47183-hjelp-snakke-om-sex-med-terapeuten/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
ulva Skrevet 7. april 2002 Del Skrevet 7. april 2002 Sorry - men her er det bare å hoppe i det! Hvordan han reagerer, er nok avhengig av både personlighet og erfaring, men han SKAL ha erfaring og kunnskap om emnet. Jeg føler det på mange måter som deg, men har erfart at han tar det så naturlig at det etter få minutter er greit å snakke om. Jeg tror ikke de fleste blir opphisset av det - heller ikke du, i denne situasjonen - for dere skulle jo snakke om problemene og vanskelighetene? Sex er et av de mest følsomme områdene i følelseslivet, og det er svært viktig at du får snakket om det! Dette er selvsagt bare en gjetning - men ettersom han helt sikkert merker din motstand mot å snakke om det, og nettopp fordi det er et så sårbart tema - venter han kanskje på at du skal ta det opp? Så han ikke legger press på deg, eller du skal føle det er unaturlig? Vet psykiateren min er varsom med emner han vet jeg misliker - og han ber meg tilogmed si ifra av og til om jeg misliker spørsmålet, når han stiller veldig direkte spørsmål om ømfientlige emner. Nei, du må nok bare prøve. Kanskje du rett og slett skulle fortelle ham at du gjerne vil snakke om det, men ikke vet hvordan og synes det er vanskelig? Syns selv det er en god innfallsport, for da hjelper han meg alltid i gang. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/47183-hjelp-snakke-om-sex-med-terapeuten/#findComment-179460 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest uten nick Skrevet 7. april 2002 Del Skrevet 7. april 2002 Selvsagt skal du snakke med terapeuten din om sex. Han blir verken flau, påvirket eller noe annet. Det er helt naturlig for han å snakke om dette i en terapisituasjon. Like naturlig som å snakke om alle andre ting. Vanligvis er det vel den som går i terapi som bringer på bane det vedkommende vil snakke om. Ikke så lurt av terapeyten å begynne uoppfordret om sex i hvertfall. Selvom det er et helt naturlig tema for terapeuten er det ikke sikkert pasienten synes det. Terapeuten snakker sikkert om dette hver dag, så tenk for all del ikke hva han vil mene, tenke eller tro. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/47183-hjelp-snakke-om-sex-med-terapeuten/#findComment-179471 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest L@pskus Skrevet 7. april 2002 Del Skrevet 7. april 2002 Sorry - men her er det bare å hoppe i det! Hvordan han reagerer, er nok avhengig av både personlighet og erfaring, men han SKAL ha erfaring og kunnskap om emnet. Jeg føler det på mange måter som deg, men har erfart at han tar det så naturlig at det etter få minutter er greit å snakke om. Jeg tror ikke de fleste blir opphisset av det - heller ikke du, i denne situasjonen - for dere skulle jo snakke om problemene og vanskelighetene? Sex er et av de mest følsomme områdene i følelseslivet, og det er svært viktig at du får snakket om det! Dette er selvsagt bare en gjetning - men ettersom han helt sikkert merker din motstand mot å snakke om det, og nettopp fordi det er et så sårbart tema - venter han kanskje på at du skal ta det opp? Så han ikke legger press på deg, eller du skal føle det er unaturlig? Vet psykiateren min er varsom med emner han vet jeg misliker - og han ber meg tilogmed si ifra av og til om jeg misliker spørsmålet, når han stiller veldig direkte spørsmål om ømfientlige emner. Nei, du må nok bare prøve. Kanskje du rett og slett skulle fortelle ham at du gjerne vil snakke om det, men ikke vet hvordan og synes det er vanskelig? Syns selv det er en god innfallsport, for da hjelper han meg alltid i gang. Lykke til! Fy søren, det var et flott innlegg! Skulle nesten tro du var terapeut selv. Det er nok sant som du sier, jeg blir vel ikke akkurat opphisset av å snakke om sex når det gjelder problemer jeg har vedrørende dette. Det beroliget meg litt - takk skal du ha! ( Vi sitter vel ikke akkurat og deler tips om samleiestillinger og sexy knep - he,he!) Tror faktisk det må være som du sier, at JEG må ta initiativet. Han er nok bare hensynsfull siden han har merket at jeg har en motstand der, og er redd for å presse meg. Men jeg kan være spå forbasket sjenert! Andre ganger kan jeg si ting som kan sjokkere den mest liberale. Men det er vel en del av problemet mitt. FOR mye og FOR lite - det er meg i et nøtteskall. Til uka skal jeg ha som mål å ta opp dette emnet med han. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/47183-hjelp-snakke-om-sex-med-terapeuten/#findComment-179479 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ulva Skrevet 9. april 2002 Del Skrevet 9. april 2002 Fy søren, det var et flott innlegg! Skulle nesten tro du var terapeut selv. Det er nok sant som du sier, jeg blir vel ikke akkurat opphisset av å snakke om sex når det gjelder problemer jeg har vedrørende dette. Det beroliget meg litt - takk skal du ha! ( Vi sitter vel ikke akkurat og deler tips om samleiestillinger og sexy knep - he,he!) Tror faktisk det må være som du sier, at JEG må ta initiativet. Han er nok bare hensynsfull siden han har merket at jeg har en motstand der, og er redd for å presse meg. Men jeg kan være spå forbasket sjenert! Andre ganger kan jeg si ting som kan sjokkere den mest liberale. Men det er vel en del av problemet mitt. FOR mye og FOR lite - det er meg i et nøtteskall. Til uka skal jeg ha som mål å ta opp dette emnet med han. Så flott! Lykke til! : - ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/47183-hjelp-snakke-om-sex-med-terapeuten/#findComment-180396 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.