Gå til innhold

Sparetips?


Fru2020

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Savannah skrev (24 minutter siden):

ville du skrevet her inne hva du tjener?  Jeg har aldri/ville aldri gjøre det.  Jeg gir ikke opplysninger om min privat økonomi.  Jeg leser gjerne igjennom slike sparetråder for å få ideer.  Jeg vokste opp i nøysomhet og det har fulgt meg igjennom livet.

Jeg følger tråden selv av gode sparetips. Jeg var ikke den som spurte ts om hennes økonomi men jeg selv har ingen problem med å si inntekt :) 

Anonymkode: 88a8e...349

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

UtakknemligDiva

Blir litt vanskelig når jeg ikke vet hva du har utbetalt i mnd. Men du har allerede gjort tiltak som å ikke kjøpe klær og alt annet de fleste ikke trenger mer av. 
 

Jeg vet heller ikke om eier eller leier, og hva som evt er inkludert.

Men du kan se på mobilabonnementet. Kan du redusere det? 
Bruk opp det du har av såpe og alt sånn. 
Dusj i kaldt vann.

Vask klær så sjelden som mulig, altså samle opp så mye du kan av kleesvask så det ikke blir litt nå og litt da. Bruk svette klær til å være aktiv, når du ikke skal ut blandt folk, men bare være aktiv ute, i stedet for å svette ut rene klær.

Finn hvilke butikker som selger det du skal ha til lavest pris.

Sjekk disken for nedsatte varer.

Sjekk på Finn om noen i ditt område gir bort gratis noe du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har 32.000 etter skatt. 

Anonymkode: 88a8e...349

Det sier meg ikke noe annet enn at det er mange som har mindre, og mange som har mer.  Jeg vet ingenting om helheten, dvs.  dine levekostnader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg følger tråden selv av gode sparetips. Jeg var ikke den som spurte ts om hennes økonomi men jeg selv har ingen problem med å si inntekt :) 

Anonymkode: 88a8e...349

Det sier meg ingenting hva folk tjener, så lenge jeg ikke vet om utgifter.  Jeg har aldri skrevet om min inntekt, lån og andre utgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Savannah skrev (2 minutter siden):

Det sier meg ingenting hva folk tjener, så lenge jeg ikke vet om utgifter.  Jeg har aldri skrevet om min inntekt, lån og andre utgifter.

Ikke jeg heller og det er ikke min tråd derfor ikke relevant. 

Anonymkode: 88a8e...349

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Savannah skrev (2 minutter siden):

Det sier meg ingenting hva folk tjener, så lenge jeg ikke vet om utgifter.  Jeg har aldri skrevet om min inntekt, lån og andre utgifter.

Jeg går ut fra at tjener svært godt uten at det heller er relevant. 

Anonymkode: 88a8e...349

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg går ut fra at tjener svært godt uten at det heller er relevant. 

Anonymkode: 88a8e...349

Jeg forstår ikke om det er jeg eller du som tjener svært godt, eller kanskje en annen.  Kongen tjener sikkert svært godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Savannah skrev (2 minutter siden):

Jeg forstår ikke om det er jeg eller du som tjener svært godt, eller kanskje en annen.  Kongen tjener sikkert svært godt.

😂😂😂 

Anonymkode: 88a8e...349

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (5 timer siden):

Blir litt vanskelig når jeg ikke vet hva du har utbetalt i mnd. Men du har allerede gjort tiltak som å ikke kjøpe klær og alt annet de fleste ikke trenger mer av. 
 

Jeg vet heller ikke om eier eller leier, og hva som evt er inkludert.

Men du kan se på mobilabonnementet. Kan du redusere det? 
Bruk opp det du har av såpe og alt sånn. 
Dusj i kaldt vann.

Vask klær så sjelden som mulig, altså samle opp så mye du kan av kleesvask så det ikke blir litt nå og litt da. Bruk svette klær til å være aktiv, når du ikke skal ut blandt folk, men bare være aktiv ute, i stedet for å svette ut rene klær.

Finn hvilke butikker som selger det du skal ha til lavest pris.

Sjekk disken for nedsatte varer.

Sjekk på Finn om noen i ditt område gir bort gratis noe du trenger.

Takk for tips. Jeg vasker alltid fulle vask, men lurer på hvor mye en vask koster. Jeg må jo uansett vaske og jeg kan ikke gjøre det sjeldnere, men tror jeg har hørt at det ikke er så dyrt.

Dusje i kaldt vann er uaktuelt. Det ville jeg ikke orket. Men jeg tar korte dusjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fru2020 skrev (2 timer siden):

Takk for tips. Jeg vasker alltid fulle vask, men lurer på hvor mye en vask koster. Jeg må jo uansett vaske og jeg kan ikke gjøre det sjeldnere, men tror jeg har hørt at det ikke er så dyrt.

Dusje i kaldt vann er uaktuelt. Det ville jeg ikke orket. Men jeg tar korte dusjer.

Har du over 30 000 kr i mnd så er det bare å klappe igjen. Folk klager på alt i dag. De eier bolig og bil . Men det er aldri bra nok. 

Anonymkode: 7a6c6...0ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har du over 30 000 kr i mnd så er det bare å klappe igjen. Folk klager på alt i dag. De eier bolig og bil . Men det er aldri bra nok. 

Anonymkode: 7a6c6...0ed

Når en har faste løpende utgifter så må en forholde seg til det, uansett hvor mye en har utbetalt.  @Fru2020 spør om sparetips pga hun har fått høyere utgifter pga renteøkning og generell større regninger (sikkert strøm og mat, som alle oss andre) Hun klager jo ikke på at det ikke er bra nok, men ønsker sparetips. Jeg setter også pris på div sparetips.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å vite om du kan spare noe så trenger vi ikke vite inntekt, men det kan hjelpe om vi vet kostnader. Dvs, ikke nødvendigvis beløp, men det er der du må se. Hva har du av faste kostnader og er det noe der som fjernes eller reduseres på noe vis?

Endret av Vhanja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Hvis du fyrer med ved, er det lurt å kjøpe inn ved om sommeren, tidlig høst i stedet for vedsekker til blodpris utover vinteren. Enda billigere er det jo å hogge selv, men det er mye arbeid (hogging, kapping, kløyving, evt ha i sekker, ha plass til veden mens den tørker ute, så til slutt lø den inn for tørk inne.

Lurt å se på Finn når du eller sønnen trenger noe nytt (tøy, sko, sportsutstyr, møbler +++++). Vi kjøper lite nytt - finner veldig mye på Finn. Ungene har blir smittet av oss når det gjelder bruktkjøp, så de er også giret på det 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fru2020 skrev (11 timer siden):

Jeg må jo uansett vaske og jeg kan ikke gjøre det sjeldnere, men tror jeg har hørt at det ikke er så dyrt.

I tider med relativt normale strømpriser, skal det mye til for at klesvask, belysning og matlaging gjør utslag på utgiftene, forutsatt at man ikke er veldig sløv med å skru ting av. Det er elektrisk oppvarming som koster. Så hvis man har det, er det lurt å ha en form for styring på den, f.eks. termostater med nattsenking. 

Når strømprisen er skyhøy som i høst, blir det jo litt annerledes. Men det er jo ikke det vanlige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hurja

Vi har lenge levd på det man kaller livsopphold, faktisk også mye under dette fordi vi valgte å betale ekstra på gjeld.  Vi måtte kutte alt som vi strengt tatt egentlig ikke trengte.

Vi satte oss først ned og fikk en skikkelig oversikt over alle inntekter og utgifter. Vi gikk gjennom kontoutskriftene for et helt år tilbake for å se hvor pengene gikk for så å kutte ut alt vi ikke måtte ha.  

Vi satte opp et budsjett for en mnd i gangen med absolutt alle utgifter vi hadde for en mnd i gangen. Alt overskudd gjkk til gjeld. Du kan jo feks la det gå til sparekonto. 

Det ble også kjøpestopp. Da vi gikk i butikken og handlet tenkte vi oss nøye om: trenger vi dette? Hvis vi var usikker ventet vi med å kjøpe, og som regel kjøpte vi det ikke selv om varen kostet bare 10 kr. 10 kr her og 10 kr der ble nemllg fort en hundrelapp. Jeg sammenlignet det ogå med feks et brød - hvis den summen for varen som vi egentlig ikke trengte tilsvarte et brød så hadde vi mer bruk for brødet enn varen som vi egentlige ikke trengte. 

Jeg så feks 3pk sloggi truser på rusta til 100 kr. Jeg kjøpte de ikke fordi jeg hadde nok truser, selv om det var veldig billlg. Jeg måtte ikke ha dem, som er poenget mitt. 

Vi planla måltidene for en uke i gangen. Satte opp menyer og handlet etter den en gang i uka. Vi passet på å handle mest mullg på tilbud inkl first price osv og datovarer til halv pris. Vi ble veldig prisbevisste.  Kneippbrødet på bunnpris til 9 kr er faktisk ganske godt, så vi sparte 30 kr der, vi baket også brød selv, kjøpte sånne ferdigpakket med brødmix da de komm på tilbud (4 brød for 30 kr). 

Last ned appen mattilbud om du kan, da får du opp tilbudene pp mange butikker hver uke. 

Vi levde sånn fordi vi hadde skyhøy gjeld. Nav laget en betalingsplan for oss etter livsopphodssatsene, men vi betalte inn mer for å betale ned gjelda fortere. 

Ps. Jeg synes du skal unne deg påskeliljer og kaffe. Man må leve litt også selv om man er i sparemodus. 

Endret av Hurja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (På 26.3.2023 den 21.49):

Jeg vasker alltid fulle vask, men lurer på hvor mye en vask koster. Jeg må jo uansett vaske og jeg kan ikke gjøre det sjeldnere, men tror jeg har hørt at det ikke er så dyrt.

Det er riktig som @laban sier, at oppvarming av boligen er det som tar mest strøm, og dernest oppvarming av varmtvannsberederen. Men ikke finn på å skru ned varmen på varmtvannsberederen om du ikke vil risikere å bli smittet av legionella - det har vi kunnet lese om i avisene siste året.. Og, noe du vet allerede, er jo trolig å holde dører til rom du ikke bruker lukket. Om du skal lufte, lønner det seg å lufte effektivt i et par minutter. Litt usikker på dette rådet, men mulig at noen med mye livsvisdom kan svare, at om en har dusjet, kan det ev. lønne seg å lufte ut duggen innover i huset fremfor å få den direkte ut fra badet. Da utnytter en ev. varm og fuktig luft til resten av boligen. Jeg er selv litt skeptisk til det, men i artikkelen på NRK sto det spesifikt at en kunne rådføre seg med de som hadde levd før vi tillot oss å sløse med energien.

Uansett hva du gjør, vil jeg anbefale deg å IKKE vaske klær om natten, selv om det er da strømmen er dyrest. Mener å ha lest at når strømmen ligger på ca. 1,70 kr., koster det ca. 7 kr. å vaske klær. Det koster, overraskende nok, mer å vaske tøy på kortvask enn på langvask. Dette har å gjøre med oppvarming av varmtvannet. Dette har jeg lest fra flere kilder og før strøm var noe vi ikke lenger bare tok som en selvfølge.

Det å vaske opp for hånd bruker mer varmtvann enn å vaske opp med maskin, om en ser på hvor mye en får vasket opp pr. liter varmtvann som brukes. Dette er muligens ulogisk ved første tanke, men med litt ettertanke, er det logisk, siden vi vasker i varmtvann og de fleste av oss skyller også av i varmtvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurja skrev (På 27.3.2023 den 10.34):

Vi har lenge levd på det man kaller livsopphold, faktisk også mye under dette fordi vi valgte å betale ekstra på gjeld.  Vi måtte kutte alt som vi strengt tatt egentlig ikke trengte.

Vi satte oss først ned og fikk en skikkelig oversikt over alle inntekter og utgifter. Vi gikk gjennom kontoutskriftene for et helt år tilbake for å se hvor pengene gikk for så å kutte ut alt vi ikke måtte ha.  

Vi satte opp et budsjett for en mnd i gangen med absolutt alle utgifter vi hadde for en mnd i gangen. Alt overskudd gjkk til gjeld. Du kan jo feks la det gå til sparekonto.

Vil få si at dere har så absolutt god grunn til å gå rundt med rak rygg og hevet hode for å ha grepet tak i egen situasjon og vist handlekraft og vilje til å komme ut av en vanskelig situasjon. Og nå må det føles ekstra godt å være ute av den vanskelige situasjonen, med visshet om at dere gjorde alt dere kunne og mer til.

Hurja skrev (På 27.3.2023 den 10.34):

passet på å handle mest mullg på tilbud inkl first price osv og datovarer til halv pris.

Last ned appen mattilbud om du kan, da får du opp tilbudene pp mange butikker hver uke.

Jeg tenker at å se igjennom tilbudsaviser er ingen dum idé. Vi har gjort dette i flere år allerede og tildels velger vi matvarer ut av det. F.eks. om de har blomkål/brokkoli på tilbud, kan det bli suppe av det. Noe hermetikk kjøper vi om det er tilbud. Det samme også med kotelett, kylling og noe pålegg. Men ikke alle tilbud er tilbud.I januar fant jeg ut at 2 pk. med karbonader fra Coop kostet mer enn 1 pk. Gilde karbonader på Kiwi, når jeg sammenlignet pris og vekt. Vi har også kjøpt en del Peppes pizzatopping på tilbud og hatt i fryseren, og brukt av i noen måneder. Det kan være lurt å ha et øye med hva ting har kostet før når noe prises som tilbud, for ofte har det hatt en høyere pris før...

Hurja skrev (På 27.3.2023 den 10.34):

Ps. Jeg synes du skal unne deg påskeliljer og kaffe. Man må leve litt også selv om man er i sparemodus. 

Ja, dette støtter jeg deg 110% i - at @Fru2020 skal tillate seg litt luksus en sjelden gang. Jeg tror det er viktig for å klare å komme deg igjennom hverdagene.

Jeg ble nokså sjokkert da jeg leste igjennom de første kapitlene av Folkehelsemeldingen 2023, hvor det står at andelen av husholdninger/mennesker (husker ikke helt hva det sto) som har en usikker økonomi har gått ned fra 64% fra 2021 til hele 49% i august 2022...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (46 minutter siden):

Det koster, overraskende nok, mer å vaske tøy på kortvask enn på langvask. Dette har å gjøre med oppvarming av varmtvannet. Dette har jeg lest fra flere kilder og før strøm var noe vi ikke lenger bare tok som en selvfølge.

Det kan godt hende det stemmer, men jeg bruker altså ikke 3,5 time på en vask når jeg kan bruke 1,5. :) Jeg har nemlig sluttet å kjøre flere ting samtidig (stekeovn, koketopp, oppvaskmaskin og vaskemaskin), så for å rekke å gjøre flere ting på en kveld lar jeg ikke en maskin oppta hele kvelden. Men ja, det stemmer sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (54 minutter siden):

Jeg ble nokså sjokkert da jeg leste igjennom de første kapitlene av Folkehelsemeldingen 2023, hvor det står at andelen av husholdninger/mennesker (husker ikke helt hva det sto) som har en usikker økonomi har gått ned fra 64% fra 2021 til hele 49% i august 2022...

Jeg tror det skal stå "sikker" i den setningen?

Det gjelder husholdninger, ikke enkeltpersoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (1 time siden):

Det er riktig som @laban sier, at oppvarming av boligen er det som tar mest strøm, og dernest oppvarming av varmtvannsberederen. Men ikke finn på å skru ned varmen på varmtvannsberederen om du ikke vil risikere å bli smittet av legionella - det har vi kunnet lese om i avisene siste året.. Og, noe du vet allerede, er jo trolig å holde dører til rom du ikke bruker lukket. Om du skal lufte, lønner det seg å lufte effektivt i et par minutter. Litt usikker på dette rådet, men mulig at noen med mye livsvisdom kan svare, at om en har dusjet, kan det ev. lønne seg å lufte ut duggen innover i huset fremfor å få den direkte ut fra badet. Da utnytter en ev. varm og fuktig luft til resten av boligen. Jeg er selv litt skeptisk til det, men i artikkelen på NRK sto det spesifikt at en kunne rådføre seg med de som hadde levd før vi tillot oss å sløse med energien.

Uansett hva du gjør, vil jeg anbefale deg å IKKE vaske klær om natten, selv om det er da strømmen er dyrest. Mener å ha lest at når strømmen ligger på ca. 1,70 kr., koster det ca. 7 kr. å vaske klær. Det koster, overraskende nok, mer å vaske tøy på kortvask enn på langvask. Dette har å gjøre med oppvarming av varmtvannet. Dette har jeg lest fra flere kilder og før strøm var noe vi ikke lenger bare tok som en selvfølge.

Det å vaske opp for hånd bruker mer varmtvann enn å vaske opp med maskin, om en ser på hvor mye en får vasket opp pr. liter varmtvann som brukes. Dette er muligens ulogisk ved første tanke, men med litt ettertanke, er det logisk, siden vi vasker i varmtvann og de fleste av oss skyller også av i varmtvann.

Nå har jeg jo endelig forstått hvordan jeg kan skru av varmekablene i stuen(ta sikringen) så nå blir det å bruke mye mindre på oppvarming. Vi varmer bare opp stue og bad. De andre rommene varmes ikke opp. Sønnen min sier han av og til sitter med dyne på seg når han gamer. Jeg har prøvd p si at han kan ha døren oppe slik at han får varme fra stuen, men det er vist ikke aktuelt.

Jeg har sluttet å vaske klær om natten siden det er så brannfarlig. Gjorde det endel før, men nå som jeg har blitt eldre har jeg blitt mer forsiktig. 7 kroner er jo ingenting.

Jeg har lurt på det med damp. Det er jo ikke så bra med fukt på uveie tenker jeg. Men det viktigste som teller mot å ha døren til badet åpent er at jeg har en katt som elsker å dra ut alt som er i skuffene på badet. 

Jeg pleier la ovnsdøren åpen etter at jeg har stekt noe inni. Innbiller meg at den varmen spres mer i rommet da enn hvis jeg lukker igjen 

Lillemus skrev (55 minutter siden):

Det kan godt hende det stemmer, men jeg bruker altså ikke 3,5 time på en vask når jeg kan bruke 1,5. :) Jeg har nemlig sluttet å kjøre flere ting samtidig (stekeovn, koketopp, oppvaskmaskin og vaskemaskin), så for å rekke å gjøre flere ting på en kveld lar jeg ikke en maskin oppta hele kvelden. Men ja, det stemmer sikkert.

Koster det mer å la flere apparater gå samtidig? Følte jeg hadde hørt det så jeg prøver å ikke la alt gå samtidig. Jeg er jo hjemme på dagtid så det går jo greit, men av og til blir det litt samkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...