Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Barcelona er en flott by.  Sagrada famlia er en opplevelse. Ellers er ikke jeg så veldig for sightseeing. Men Las Ramblas, altså hovedgata, er verdt en rusletur. Gå innom markedet og sjekk mat, kaker og godis 😉.  Churros med vaniljekrem er utrolig godt. Ellers er det det flott akvarium der og en bra strand i enden på Las Ramblas.

Selve Napoli er ikke så mye å skryte av bortsett fra kjøpesenteret ved cruisehavna.  Men man har jo mulighet til å dra til Pompeii , noe jeg synes var spennende eller å dra til capri og den blå grotte.  Jeg har ingen spesielle minner fra Palma og Marseilles.  Har nok bare tatt en kopp kaffe og lunsj der. 

Det er ørten år siden jeg var i Pisa med foreldrene mine og bortsett fra tårnet gjorde det ikke noe langvarig inntrykk på meg. 

God tur 😀.  Dere kommer sikkert til å kose dere.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/472494-reisetips/#findComment-4164051
Del på andre sider

Dorthe skrev (27 minutter siden):

Barcelona er en flott by.  Sagrada famlia er en opplevelse. Ellers er ikke jeg så veldig for sightseeing. Men Las Ramblas, altså hovedgata, er verdt en rusletur. Gå innom markedet og sjekk mat, kaker og godis 😉.  Churros med vaniljekrem er utrolig godt. Ellers er det det flott akvarium der og en bra strand i enden på Las Ramblas.

Selve Napoli er ikke så mye å skryte av bortsett fra kjøpesenteret ved cruisehavna.  Men man har jo mulighet til å dra til Pompeii , noe jeg synes var spennende eller å dra til capri og den blå grotte.  Jeg har ingen spesielle minner fra Palma og Marseilles.  Har nok bare tatt en kopp kaffe og lunsj der. 

Det er ørten år siden jeg var i Pisa med foreldrene mine og bortsett fra tårnet gjorde det ikke noe langvarig inntrykk på meg. 

Så akvariet i Barcelona er verdt et besøk? Jeg har lurt på det siden sønnen min er med. Kafeturer og shopping er jo ikke helt han. Og vi har halve fredagen og hele lørdagen i byen så vi har jo tid. Las Ramblas skal vi definitivt få med oss.

Jeg har fått inntrykk av at Pisa og Napoli ikke er de mest spennende byene. Vi har bestilt oss tur til Pisa for å se tårnet, men da er det kanskje ikke så mye mer å se der.

Vi har vurdert Pompeii. Jeg har veldig lyst til å besøke det. Hvis Napoli ikke er så spennende så kanskje vi gjør det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/472494-reisetips/#findComment-4164056
Del på andre sider

Fru2020 skrev (34 minutter siden):

Så akvariet i Barcelona er verdt et besøk? Jeg har lurt på det siden sønnen min er med. Kafeturer og shopping er jo ikke helt han. Og vi har halve fredagen og hele lørdagen i byen så vi har jo tid. Las Ramblas skal vi definitivt få med oss.

Jeg har fått inntrykk av at Pisa og Napoli ikke er de mest spennende byene. Vi har bestilt oss tur til Pisa for å se tårnet, men da er det kanskje ikke så mye mer å se der.

Vi har vurdert Pompeii. Jeg har veldig lyst til å besøke det. Hvis Napoli ikke er så spennende så kanskje vi gjør det.

Nå er mannen unaturlige interessert i akvarium så jeg har sluttet å bli med ham 😉.  Men han har vært på akvariet der to ganger så han synes nok det var bra.  Det ligger ved stranda og jeg tror de har en taubanen som går i nærheten, kanskje det og er noe for sønnen din.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/472494-reisetips/#findComment-4164061
Del på andre sider

Severdighetene i Pisa blir man ferdige med på én dag. Det er tårnet og bygningene like ved.

Barcelona har (som nevnt ovenfor) akvarium og en veldig spesiell kirke som aldri blir ferdigbygd. Dessuten Gaudís Park Güell, Casa Mila, taubanen og Camp Nou.

Her er en gammel tråd - jeg vet ikke om lenkene virker fortsatt, men du finner et svar fra meg som ble skrevet nokså kort tid etter at jeg hadde vært der med to gutter: 

For de lenkene som ikke virker, kan du sikkert søke på navnene og finne info og bilder. 

Jeg har ikke vært i Marseille eller Napoli, men ville valgt Barcelona av de andre du hadde på lista. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/472494-reisetips/#findComment-4164099
Del på andre sider

Dorthe skrev (17 timer siden):

Har også vært i Barcelona og Napoli, og vil legge til litt her: 

Barcelona er fantastisk flott, elsker blandingen av det moderne og det gamle. Veldig koselig "gamleby", som man kan gå seg litt vill i. Ellers veldig fine museer man bør få med seg, særlig kanskje Picasso og Mirò. Sagrada Familia er et must, anbefaler guidet tur. Park Goell er også veldig fin, men ikke så viktig som Sagrada Familia, synes jeg. Nydelig mat og stranden ved Barceloneta må man også få med seg. Ramblas som er Barcelonas svar på Karl Johan er ikke veldig spennende og har enormt med turister.

Med Napoli husker jeg best den hektiske og litt eksotiske søritalienske stemningen. Lukter og lyder. Trange gater og mye liv. Nydelig sjømat, verdens beste pizza og ikke minst utflukter til Pompeii og Capri eller Iscia. Napoli virker veldig genuin i forhold til mange mer turistifiserte byer.

Palma har mye av det samme som Barcelona i mindre målestokk. Absolutt et flott sted.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/472494-reisetips/#findComment-4164128
Del på andre sider

Annonse

Fru2020 skrev (26 minutter siden):

Det er et cruise så det blir jo begrenset med tid i hver by

Å ja, da forstår jeg bakgrunnen for by-lista litt bedre.

Det kommer jo litt an på hva slags interesser junior har, men jeg ville prøvd å finne noe som ikke var for langt fra cruisehavna, eller noe det går grei transport til. Det er vel ganske vanlig at man får busstransport inn til sentrum av byene? Bli enige om én eller noen få attraksjoner dere skal sjekke ut på hvert sted (avhengig at tidsplanen), ellers kan det fort bli bare mas (påstår jeg, som aldri har vært på cruise selv, men som har mye erfaring med å reise med guttunger). God tur og fortell gjerne litt når dere kommer hjem!

Endret av laban
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/472494-reisetips/#findComment-4164228
Del på andre sider

Jeg har bare vært i Marseilles en dag eller så, og har egentlig bare hatt noen ett-døgnsbesøk i Pisa også. Jeg syns nok Pisa er flott på andre siden av broen også, og torvet ved tårnet er koselig. Men gjetter at sønnen din vil like både Napoli og Barcelona bedre.

I Barcelona tok vi taubanen opp til festningen, og det falt i smak hos jr. Han likte også stranden selvfølgelig, men også Sagrada Familia som er magisk. Park Goell syns vi alle var litt booring og overturistifisert, så der ble vi ikke lenge (etter å ha stått leeeenge i kø for å komme inn). Napoli liker jeg også veldig godt, og som flere sier er både Capri, Iscia og Pompei i rimelig nærhet. Jeg anbefaler Iscia framfor Capri, som jeg bare syns er posh og kjedelig beståendee av jålete folk, Versache/ Hugo Boss/ Prada-butikker og overpriset kaffe og mat som egentlig ikke er verd prisen. 

Heller ikke jeg ser poenget med å gå opp og ned La Rambla, men mathallen fra 1800-tallet er et must. Les deg opp litt, mange er virkleig gode til en rimelig penge. 

Lesetips før og underveis i Barcelona: Havets katedral - den vil gi deg en forsterket opplevelse av byen. Det samme vil Mi brilliante venninne gjøre for Napoli :)

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/472494-reisetips/#findComment-4164248
Del på andre sider

Kayia skrev (1 time siden):

Jeg har bare vært i Marseilles en dag eller så, og har egentlig bare hatt noen ett-døgnsbesøk i Pisa også. Jeg syns nok Pisa er flott på andre siden av broen også, og torvet ved tårnet er koselig. Men gjetter at sønnen din vil like både Napoli og Barcelona bedre.

I Barcelona tok vi taubanen opp til festningen, og det falt i smak hos jr. Han likte også stranden selvfølgelig, men også Sagrada Familia som er magisk. Park Goell syns vi alle var litt booring og overturistifisert, så der ble vi ikke lenge (etter å ha stått leeeenge i kø for å komme inn). Napoli liker jeg også veldig godt, og som flere sier er både Capri, Iscia og Pompei i rimelig nærhet. Jeg anbefaler Iscia framfor Capri, som jeg bare syns er posh og kjedelig beståendee av jålete folk, Versache/ Hugo Boss/ Prada-butikker og overpriset kaffe og mat som egentlig ikke er verd prisen. 

Heller ikke jeg ser poenget med å gå opp og ned La Rambla, men mathallen fra 1800-tallet er et must. Les deg opp litt, mange er virkleig gode til en rimelig penge. 

Lesetips før og underveis i Barcelona: Havets katedral - den vil gi deg en forsterket opplevelse av byen. Det samme vil Mi brilliante venninne gjøre for Napoli :)

Takk for gode tips😊

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/472494-reisetips/#findComment-4164258
Del på andre sider

jessmilligann
Fru2020 skrev (På 24.4.2023 den 8:15 PM):

Vi reiser på ferie neste fredag. Jeg har begynt å se litt på hva vi skal finne på.

Leter derfor etter tips for både voksne og ungdom til følgende byer:

Palma de Mallorca

Marseille

Pisa (jeg vet om tårnet😂)

Napoli

Barcelona.

Det jeg kan anbefale er å utforske landet så godt du kan. Personlig liker jeg ikke å sitte ved bassenget hele tiden, jeg liker å være mer aktiv, så jeg velger vanligvis å reise med bil.
Min siste tur gikk til Portugal. Jeg trodde aldri at det var et så interessant land, rikt på turiststeder, men jeg tok feil, fordi jeg hadde muligheten til å kjøre rundt de vakreste stedene. 
Jeg leier vanligvis en bil på Rental24h.com så uansett hvilket land du velger å reise til, anbefaler jeg deg å ta en spennende tur rundt i det landet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/472494-reisetips/#findComment-4165481
Del på andre sider

jessmilligann skrev (1 time siden):

Det jeg kan anbefale er å utforske landet så godt du kan. Personlig liker jeg ikke å sitte ved bassenget hele tiden, jeg liker å være mer aktiv, så jeg velger vanligvis å reise med bil.
Min siste tur gikk til Portugal. Jeg trodde aldri at det var et så interessant land, rikt på turiststeder, men jeg tok feil, fordi jeg hadde muligheten til å kjøre rundt de vakreste stedene. 
Jeg leier vanligvis en bil på Rental24h.com så uansett hvilket land du velger å reise til, anbefaler jeg deg å ta en spennende tur rundt i det landet.

Det er slik jeg også liker å reise. Men denne gangen er det et cruise så jeg har begrenset tid på hvert sted så det blir nok bare en opplevelse pr. Sted 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/472494-reisetips/#findComment-4165500
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...