Gå til innhold

Spiser du mye kjøtt?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Worriesome Plenty 2 skrev (3 minutter siden):

Pga klima og helse er det snart nye råd om kosthold og det bør bli lite kjøtt i følge de. Kommer du til å følge de rådene?

Jeg er på ingen måte vegetarianer, men jeg spiser ganske lite kjøtt likevel, av flere grunner, blant annet det du nevner.

hattifnattus

Det varierer veldig.

Jeg er allergisk mot fisk og sjømat så jeg prøver å ha halve uka med vegetar og resten med  kjøtt i form av kylling, kjøttdeig, biff eller pølser. Bruker mye linser og belgvekster de dagene jeg ikke har kjøtt.

Prøver å spise minst mulig ultraprossessert og lager det meste av maten fra bunnen av. Å bli helt vegetarianer ønsker jeg ikke.

Endret av hattifnattus

Jeg er veldig glad i grønnsaker, så det går mye i det her. Er utallige retter å lage av det med forskjellig krydder og sauser. Ellers egg og mye bønner også.  Sånn gjennomsnitt spiser jeg fisk og kjøtt en gang i uka. Ingen grunn til å redusere akkurat 🙂

Annonse

UtakknemligDiva

De rådene har pågått leeenge! Hva mener du med råd? At det bare blir rådet til å spise mindre kjøtt eller at det skal reduseres i butikkene? 

Mitt spørsmål blir her, hvorfor lar myndighetene dette gå så langt at det blir klimakrise? Hvorfor er det fremdeles tilbud og reklamer om folk bør kjøpe mindre? 

OG, har dere tenkt over at ikke all vegansk mat er så etisk? Soya krever visst mye å produsere, også avokado. Avokado blir regnet som veldig uetisk mat, fordi de som begynner å dyrke det blir frastjålet områdene sine av andre som skal tjene penger på det. 

Og det meste av grønnsaker som kjøpes her må fraktes med fly. 

Tenk litt mer rundt frakt av ting også og ikke bare produksjonen av selve produktet.

Selv klikker jeg ikke om det blir mindre kjøtt å få. Ganske likegyldig egt.

AnonymBruker
Worriesome Plenty 2 skrev (55 minutter siden):

Pga klima og helse er det snart nye råd om kosthold og det bør bli lite kjøtt i følge de. Kommer du til å følge de rådene?

Hvilken råd? Ja selvfølgelig spise jeg kjøtt!

Anonymkode: 4400e...c86

Drømmeautomat

Jeg følger nok rådene allerede, spiser fisk og litt kylling, men lager ofte vegetarmiddager. For ei stund sida forsøkte jeg å finne ut hva forskningen sier om et sundt kosthold, og konklusjonen min ble at man bør unngå kjøtt og prosessert mat så mye som mulig og spise mest planter.

Annonse

Worriesome Plenty 2 skrev (4 timer siden):

Jeg spiser sunt og variert fra før og kan ikke tenke meg at menyen blir så påvirket av de nye rådene. Jeg spiser neppe mer enn 350 gr kjøtt pr uke pr i dag i snitt. Ut over det syns jeg debatten som går nå er interessant, og syns grunnlaget for å redusere fra 500 til 350 gr kjøtt pr uke virker ullent i et helhetlig perspeltiv. 

90tallsbarn skrev (5 timer siden):

Jepp. Det meste av kjøtt og fisk kan vi kanskje produsere selv her i landet? Grønnsaker er det verre med, selv om vi produserer en god del i sesong, men som du sier - myyyye av frukt, grønnsaker, nøtter og sånt må jo fraktes over lange, lange avstander fra flere verdenshjørner og hvor miljøvennlig er det?

UtakknemligDiva
Lillemus skrev (5 minutter siden):

Jepp. Det meste av kjøtt og fisk kan vi kanskje produsere selv her i landet? Grønnsaker er det verre med, selv om vi produserer en god del i sesong, men som du sier - myyyye av frukt, grønnsaker, nøtter og sånt må jo fraktes over lange, lange avstander fra flere verdenshjørner og hvor miljøvennlig er det?

Nei det er jo de her som mener fly er verstingen da. Og noen mener kjøtt er det verste, noen mener klær og tekstil er verst.

Jeg ser egt ikke helt vitsen, med å frakte kjøtt fra utlandet når vi får det produsert her… 

Og så er det jo mye uetisk vegansk. Avokado krever mye vann og bruker lang tid på å vokse. Soya krever mye også.

90tallsbarn skrev (5 timer siden):

De rådene har pågått leeenge! Hva mener du med råd? At det bare blir rådet til å spise mindre kjøtt eller at det skal reduseres i butikkene? 

Mitt spørsmål blir her, hvorfor lar myndighetene dette gå så langt at det blir klimakrise? Hvorfor er det fremdeles tilbud og reklamer om folk bør kjøpe mindre? 

OG, har dere tenkt over at ikke all vegansk mat er så etisk? Soya krever visst mye å produsere, også avokado. Avokado blir regnet som veldig uetisk mat, fordi de som begynner å dyrke det blir frastjålet områdene sine av andre som skal tjene penger på det. 

Tenk litt mer rundt frakt av ting også og ikke bare produksjonen av selve produktet.

Selv klikker jeg ikke om det blir mindre kjøtt å få. Ganske likegyldig egt.

Du har jo gode poeng her mht miljø, men det er ikke derfor jeg spiser som jeg gjør. Jeg liker bare den maten best. Men klart det er viktig å tenke miljø også, men ikke har jeg bil, ikke tar jeg fly ( toppen en gang hvert skuddår) , ikke driver jeg med noe slags overforbruk hverken når det gjelder klær eller annet. Men. Jeg maler med akrylmaling og spiser importerte grønnsaker. Jeg vet ikke hva jeg skulle malt med eller spist ellers.  Jeg kan ihvertfall ikke leve på kun kjøtt. Ikke fisk heller. Ikke kan jeg la være å male. Så.. Jeg vet ikke helt. 

UtakknemligDiva
Kashmir skrev (39 minutter siden):

Du har jo gode poeng her mht miljø, men det er ikke derfor jeg spiser som jeg gjør. Jeg liker bare den maten best. Men klart det er viktig å tenke miljø også, men ikke har jeg bil, ikke tar jeg fly ( toppen en gang hvert skuddår) , ikke driver jeg med noe slags overforbruk hverken når det gjelder klær eller annet. Men. Jeg maler med akrylmaling og spiser importerte grønnsaker. Jeg vet ikke hva jeg skulle malt med eller spist ellers.  Jeg kan ihvertfall ikke leve på kun kjøtt. Ikke fisk heller. Ikke kan jeg la være å male. Så.. Jeg vet ikke helt. 

Ja det er uungåelig å ikke forbruke noe. Vi kan jo dyrke egen mat. Men den må også importeres fra et sted. Mye vokser ikke naturlig i Norge. Vi må gjerne ha et sted det skal vokse om vinteren, og da forbrukes det på å skaffe telt/hus/drivhus også. 

Tenker man starter bra om man ikke får barn. Bra at NOEN får det, men enkelte burde hatt selvinnsikt nok til å ikke få. De koster så mye mer enn de smaker.

Livet blir jævla kjedelig om vi skal være 100% miljøvennelige. Det var en del av min ocd og førte meg enda mer i depresjon. Jeg kunne ikke kjøpe noe jeg ikke absolutt trengte. Da stopper du helt opp. Du kan da ikke drive med noen hobby, med mindre den hobbyen er å puste eller gå tur. 
Så tegning, sy klær, lage mat og sånt var uaktuelt fordi det ville ført til mye miljøbelastning. Kunne av og til tenkt meg å drive med noe håndverk. Men jeg har ikke lyst på noe av det rotet som kommer til å bli, så jeg lar være. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...