Gå til innhold

Definerer din plass i søskenflokken deg?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

UtakknemligDiva

Min plass? Har ikke følt noen spesiell plass. Ingen forskjellsbehandling. Jeg er eldst av 4. Det kjipe med å være eldst var at jeg ikke følte jeg fikk helt fri noen ganger i ungdomstiden etter skolen fordi jeg måtte passe den ene lillebroren som gikk i bhg.. 

Ja litt, men andre ting er mye viktigere.

Jeg er vokst om med en storesøster som tok eller fikk rollen som "Fornuften selv", så jeg har alltid vært i litt opprør mot fornuften. Samtidig tror jeg det gjorde henne mer ansvarsfull litt tildigere enn meg.

For å snakke litt i gåter så har hun gjort en stor karriere innenfor systemet ved å jobbe samvittighetsfullt over tid,  mens jeg har skapt en karriere utenfor et etablert system ved å ta noen sjanser og gape over litt mer enn jeg strengt tatt er kvalifisert for.

Vi har et særdeles bra forhold, og jeg tror hun er enig i beskrivelsen. 

Endret av Grendel

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan har det definert ditt liv og deg igjennom livet? 

Anonymkode: 8395c...890

Tror ikke det har særlig betydning. Jeg er yngst, men har nok bestandig tatt mer ansvar enn eldste, og andre kommenterer også at jeg fremstår som storesøster. Tror dette har lite med rekkefølge å gjøre.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De eldste klarer seg best fordi de får alt gratis. 

Forstår ikke hva du mener her. Mange vil nok mene at de yngste får det enklere etter at eldste har banet vei.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tror det finnes en viss statisikk på at de eldste gjør det best, men jeg tror heller det er at de er vant til å ta ansvar.

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Kan ikke se at det står i artikkelen, det står derimot at eldste ofte må ta ansvar og kjempe for sin plass.

Er du et indignert lillesøsken, kanskje?

Endret av Ekstra

Annonse

AnonymBruker
Ekstra skrev (1 time siden):

Kan ikke se at det står i artikkelen, det står derimot at eldste ofte må ta ansvar og kjempe for sin plass.

Er du et indignert lillesøsken, kanskje?

Brikkene falt på plass etter artikkelen. 

Jeg er den såkalte «dritten i midten» - født mellom store- og lillebror. Tror det at jeg var jente oppveide en del, men å være det mellomste barnet omtales gjerne som en litt kjip posisjon.

Å være kvinne og søster blant brødre gjorde at jeg som voksen fikk (eller tok..?) et større sosialt og praktisk ansvar og omsorgsrolle for vår felles flokk. 

Jeg har i dag et nært og godt forhold til begge mine brødre, og føler nå vi kun er individer for hverandre. Plass i søskenflokken og kjønn er ubetydelig. 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det står at den eldste får mye stimulering så lenge hen er enebarn. Når det kommer søsken, blir det satt høye krav til den eldste. Ser ikke helt at dette er "å få alt gratis"?

AnonymBruker
laban skrev (10 timer siden):

Det står at den eldste får mye stimulering så lenge hen er enebarn. Når det kommer søsken, blir det satt høye krav til den eldste. Ser ikke helt at dette er "å få alt gratis"?

De får mest oppmerksomhet og blir kjærlighetsbarnet. Barn nr 2 er pliktbarnet og nr 3 er tabben. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De får mest oppmerksomhet og blir kjærlighetsbarnet. Barn nr 2 er pliktbarnet og nr 3 er tabben. 

Hos oss er det omvendt. Jeg er den førstefødte og det sorte fåret, mens lillesøster er favoritten som alltid ble unnskyld og dullet med.

Anonymkode: ab469...066

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var litt av en teori.

Både i mitt foreldrehjem og min egen kjernefamilie var barn nr 2 uendelig langt fra noe som minner om plikt. 

Endret av laban

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...