Gå til innhold

Fremmed ord i tekst når dere skriver

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Fordi jeg selv har et godt ordforråd og er vant til å skrive slik. Om folk ikke forstår hva jeg mener så kan de google det eller spørre meg hva det betyr, så svarer jeg. Jeg vil ikke forenkle språket mitt fordi noen andre ikke forstår betydningen av ord og synonymer jeg bruker.

Anonymkode: 3de3d...839

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Fordi jeg selv har et godt ordforråd og er vant til å skrive slik. Om folk ikke forstår hva jeg mener så kan de google det eller spørre meg hva det betyr, så svarer jeg. Jeg vil ikke forenkle språket mitt fordi noen andre ikke forstår betydningen av ord og synonymer jeg bruker.

Anonymkode: 3de3d...839

Vhanja skrev (Akkurat nå):

Jeg kommer ikke på at folk ikke kan de ordene, de er for meg en del av et grunnleggende språk.

Jeg blir glad hvis jeg må google et ord, da har jeg lært noe nytt.

Hadde dere likt hvis noen brukte Hypernevrokustiskediafragmakontravibrasjoner? Det er like greskt. 

Anonymkode: da491...ea4

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hadde dere likt hvis noen brukte Hypernevrokustiskediafragmakontravibrasjoner? Det er like greskt. 

Det er ikke den av det allmenne språk slik ord som "indignert" og "unyansert" er, det er mer et fagord.

Men hadde det ordet blitt brukt i en relevant sammenheng så hadde jeg slått det opp og lært noe nytt. Jeg liker å lære. 

Annonse

AnonymBruker
Vhanja skrev (Akkurat nå):

Det er ikke den av det allmenne språk slik ord som "indignert" og "unyansert" er, det er mer et fagord.

Men hadde det ordet blitt brukt i en relevant sammenheng så hadde jeg slått det opp og lært noe nytt. Jeg liker å lære. 

Så hva betyr det ordet? 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er vel kjent at dette er en sammensetning av latinsk-norske ord for hikke; det er fremmedord.

Indignert og unyansert er ikke fremmedord.

Endret av Ekstra

Du og har kapasitet til å lære nye ord.

Når det skjer skriftlig har du jo tid til å google for å lære et nytt ord. Det er jo en god nyhet. Da du startet opp var alle ord nye ord som du trengte å lære. Tenk alle ord du allerede har lært deg. Ingen grunn til å stoppe å lære nye ord nå. Det ville vært litt trist faktisk om du sluttet utviklingen din nå 

Ordene du nevner er jo helt vanlige ord å bruke. Du må ja dett dem mange ganger tidligere i alle mulige sammenhenger? For det er ikke fremmedord.

Noen kan bruke virkelige fremmedord, og da har de litt dårlig selvinnsikt hvis de vil nå fram til andre. Jeg følger en professor i en kanal fordi han skriver mye bra, men så kom det en luring inn i en diskusjon der som skrev så mange fremmedord at jeg ikke orket å Google opp alle. Så jeg spurte pent om han kunne skrive mer forståelig og fikk 100 likes 🙂 og han som har siden kom med en oppfordring om å skrive mer forståelig. Så noen er nok i en egen boble. 

Andre kan bruke det som hersketeknikk også. Noen fordi de vil briefe.

Jeg syns folk i det store og hele har et ok ordforråd og skriver godt forståelig. 

AnonymBruker
Ekstra skrev (2 timer siden):

Det er vel kjent at dette er en sammensetning av latinsk-norske ord for hikke; det er fremmedord.

Indignert og unyansert er ikke fremmedord.

Ikke for deg? Kanskje for andre. 

AnonymBruker
Kashmir skrev (1 time siden):

Ordene du nevner er jo helt vanlige ord å bruke. Du må ja dett dem mange ganger tidligere i alle mulige sammenhenger? For det er ikke fremmedord.

Noen kan bruke virkelige fremmedord, og da har de litt dårlig selvinnsikt hvis de vil nå fram til andre. Jeg følger en professor i en kanal fordi han skriver mye bra, men så kom det en luring inn i en diskusjon der som skrev så mange fremmedord at jeg ikke orket å Google opp alle. Så jeg spurte pent om han kunne skrive mer forståelig og fikk 100 likes 🙂 og han som har siden kom med en oppfordring om å skrive mer forståelig. Så noen er nok i en egen boble. 

Andre kan bruke det som hersketeknikk også. Noen fordi de vil briefe.

Jeg syns folk i det store og hele har et ok ordforråd og skriver godt forståelig. 

Alltid skrives det ord som er uforståelig nesten. Unødvendig. 

AnonymBruker
Fru2020 skrev (1 time siden):

Du og har kapasitet til å lære nye ord.

Når det skjer skriftlig har du jo tid til å google for å lære et nytt ord. Det er jo en god nyhet. Da du startet opp var alle ord nye ord som du trengte å lære. Tenk alle ord du allerede har lært deg. Ingen grunn til å stoppe å lære nye ord nå. Det ville vært litt trist faktisk om du sluttet utviklingen din nå 

Har ikke kapasitet til det nei. Sliter meg ut.

Annonse

AnonymBruker
Vhanja skrev (4 minutter siden):

Så var det dette med å ta ansvar selv og ikke bare skylde på alle andre og omverden hver gang den minste lille trivialitet (nytt fremmedord?) butter mot.

Holder på å lære meg det……… ser du ikke at jeg inntar meg læring ved at jeg har verden mot meg? Går an å medmenneskelighet! 

AnonymBruker
Vhanja skrev (8 minutter siden):

Så var det dette med å ta ansvar selv og ikke bare skylde på alle andre og omverden hver gang den minste lille trivialitet (nytt fremmedord?) butter mot.

Trivoltet som i kvantitet? Hvorfor gjøre det vanskelig når det kan være enkelt. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Begynt igjen med? 

Selvmedlidenhet

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Trivoltet som i kvantitet? Hvorfor gjøre det vanskelig når det kan være enkelt. 

https://naob.no/ordbok/trivialitet

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...