Gå til innhold

Hvordan forhold har dere til naboen(e)?

Anbefalte innlegg

Bor i et leilighetskompleks med mange leiligheter og har god kontakt med noen av naboene.  De månedene jeg har vært syk, så har de støttet meg veldig. En kommer innimellom å tar oppvasken + går ut med søpla (betaler henne for det, men allikevel...). Hun har også kommet med skikkelig middag noen ganger. En lærte meg å bestille matvarer på nett (er ganske grønn med data) + besøker meg innimellom og en har vært flere ganger på apoteket for meg.  Kan også spørre de om å ta med småting fra butikken... takk for at vipps finnes.  Vet ikke hvordan jeg hadde klart meg uten disse, så jeg har jo noe å være takknemlig over. 

Hvordan er deres forhold til naboene? 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/472590-hvordan-forhold-har-dere-til-naboene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så godt å høre at naboene er god støtte! Det må være godt å kjenne på :)

Jeg har også et godt forhold til mine naboer. Vi er imidlertid aldri sammen på fritiden, men slår alltid av en prat i oppkjørselen eller over gjerdet når vi ser hverandre. Noen av oss har gjort som dine naboer nå under covid, dvs handlet for de som er syke eller isolert. Det var annerledes i nabolaget der jeg oppdro barn, der var vi mye sammen på fritiden, både inne og ute his hverandre. Slike relasjoner oppstår ikke like lett når det ikke er med barn på flyttelasset :) 

Endret av Kayia

Det var fint å se 🙂

Har verdens beste naboer her også, og siden det er bygård med utleie- leiligheter pluss hybler, er jeg litt redd for at noen flytter og det kommer nye inn. Men de som leier ut her eier alle bygningene i gata pluss litt mer rundt her, og ene naboen har bodd her i mer enn ti år og sier at det kun har vært et par tilfeller med uønskede leietagere. Det er veldig stille og rolige folk her, og mange barn. Flere yngre par også, og veldig internasjonalt strøk. Likevel går det veldig fint og noen henger sammen mens andre holder seg mer for seg selv. Det er alltid en ildsjel som blir litt limet mellom andre, og han passer på og kjenner hele gata her. Veldig hyggelig mann. Trives som bare det her 🙂

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Slitsomt. Naboene ved siden av knuller faen meg natt og dag, morgen og kveld i ett kjør og gir blanke i at det plager andre at det stønnes og skrikes. 

Anonymkode: 37420...7f3

😂

Anonymkode: 0b5bb...8f8

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

😂

Anonymkode: 0b5bb...8f8

Ja, du kan le du. Jeg er drit lei og det er plagsomt. Kommer hjem fra jobb kl 22 til høy skriking, vekkes 0230 av høy stønning, inntar frokost til at det går for dama på andre sida av veggen….. fy faen!

Annonse

Kayia skrev (17 minutter siden):

Så godt å høre at naboene er god støtte! Det må være godt å kjenne på :)

Jeg har også et godt forhold til mine naboer. Vi er imidlertid aldri sammen på fritiden, men slår alltid av en prat i oppkjørselen eller over gjerdet når vi ser hverandre. Noen av oss har gjort som dine naboer nå under covid, dvs handlet for de som er syke eller isolert. Det var annerledes i nabolaget der jeg oppdro barn, der var vi mye sammen på fritiden, både inne og ute his hverandre. Slike relasjoner oppstår ikke like lett når det ikke er med barn på flyttelasset :) 

Ja, det er utrolig godt å ha disse naboene. Det gir en god følelse å få slik støtte.

Så fint at du har et godt forhold til naboene, ikke alle som har det. Det å ha barn åpner mange muligheter til nye bekjentskap/venner.

Kashmir skrev (17 minutter siden):

Det var fint å se 🙂

Har verdens beste naboer her også, og siden det er bygård med utleie- leiligheter pluss hybler, er jeg litt redd for at noen flytter og det kommer nye inn. Men de som leier ut her eier alle bygningene i gata pluss litt mer rundt her, og ene naboen har bodd her i mer enn ti år og sier at det kun har vært et par tilfeller med uønskede leietagere. Det er veldig stille og rolige folk her, og mange barn. Flere yngre par også, og veldig internasjonalt strøk. Likevel går det veldig fint og noen henger sammen mens andre holder seg mer for seg selv. Det er alltid en ildsjel som blir litt limet mellom andre, og han passer på og kjenner hele gata her. Veldig hyggelig mann. Trives som bare det her 🙂

Så godt at du trives. Det betyr alt. 

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Slitsomt. Naboene ved siden av knuller faen meg natt og dag, morgen og kveld i ett kjør og gir blanke i at det plager andre at det stønnes og skrikes. 

Det er ikke særlig morsomt.

Jeg kjenner ingen av naboene og har bodd her i snart fem år.  Det er jeg ikke vant med og synes i grunnen det er kjipt.  Har bedt dem på kaffe og ingen har vært åpne for det.  De hilser i hvert fall.  Første gang i hele mitt liv at jeg ikke klarer å bli kjent med noen.

Dorthe skrev (3 minutter siden):

Jeg kjenner ingen av naboene og har bodd her i snart fem år.  Det er jeg ikke vant med og synes i grunnen det er kjipt.  Har bedt dem på kaffe og ingen har vært åpne for det.  De hilser i hvert fall.  Første gang i hele mitt liv at jeg ikke klarer å bli kjent med noen.

Skjønner du synes det er kjipt. Det er godt å ha gode naboer. 

emilie321 skrev (8 minutter siden):

Skjønner du synes det er kjipt. Det er godt å ha gode naboer. 

Det er mye mer vanskelig å bli kjent med folk her enn i Oslo.  Savner å drikke kaffe med naboen i sola om sommeren eller på kjøkkenet for den saks skyld.  Jeg har kontakt med de gamle naboene mine enda.

Jeg har ingen kontakt med naboene. De hilser ikke en gang når vi går forbi hverandre. Og vi er mange rekkehus rundt en parkeringsplass så vi sees ofte. Jeg prøver å få øyekontakt, men det er håpløst. Synes det er synd. Jeg er vant med at man kan spørre naboen om å ta inn posten og mate katten. Sånn er det ikke her.

Det nabolaget hvor jeg kjenner flest og tilbrakte mest tid med naboene var der vi bodde når sønnen var i lekeplassalderen. Da ble man lett kjent med hverandre.

Annonse

Vi har bodd i samme rekkehus i over 30 år. Jeg definerer alle i rekka (8 husstander) som "naboer" i denne sammenheng.

To av familiene har bodd der omtrent like lenge som oss, slik at vi hadde jevnaldrende barn. Noen av dem gikk i samme klasse. De har vi et ganske nært forhold til. Vi har liksom gått gjennom de samme livsfasene sammen og hatt mange "treffpunkter" underveis. 

De yngre som har flyttet inn i senere tid, er det litt mer varierende hvor godt vi kjenner. Det er tydelig at ikke alle er like interessert i å ha kontakt. Jeg vet jo at de er som oss for 30 år siden og at det nå er vi som er rekkas gamlinger med utflyttede barn, så det er ikke noe rart. Men alle sier hei når vi møtes, og konfliktnivået er lavt. Den aller eldste i rekka, som er i 80-årene og enke, får god hjelp av oss som har kjent henne i mange år, når det trengs.   

Da jeg bodde i blokk hilste jeg på alle i oppgangen, noen kunne jeg slå av liten prat med (sånn om vær og vind), men omgangsvenner var vi jo ikke. Nå har vi ikke naboer. :D Nærmeste nabo bor 450 m unna og er ei grepa dame som jeg gjerne skravler litt med om vi møtes og jeg kunne helt sikkert bedt henne om en tjeneste om nødvendig - og omvendt.

Vi flyttet inn i et eneboligområde med nokså store tomter under covid og har heller ingen mindreårige barn som "flyr ned dørene" i nabolaget, så vi har ikke kommet noe tett innpå naboene. Vi hilser og det er fred og fordragelighet, men ingen ytterligere kontakt, og det er helt ok. Det er stor spredning i feltet - fra familier med små barn til gamle folk på oppunder 90 år som har bodd her helt siden boligene ble bygget for 50-60 år siden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...