Gå til innhold

Er det SÅ farlig å gå alene om kvelden?

Anbefalte innlegg

UtakknemligDiva

Fikk en tilbakemelding i går om at noen er bekymret for meg for at jeg går alene ute om kveldene. De vet det fordi jeg sender en del snaper. Ofte har jeg med meg hund (schæfer) fordi jeg går tur med hundene til folk, men jeg går også alene. Det er ikke snakk om kl 3 på natta, men jeg kan fint gå ute 22- mot midtnatt. 
Siden en del virker å reagere på sånt, er det jeg som har helt fraværende antenner der? Har aldri opplevd noe ubehagelig. Bare 1 gang i 2015 og en gang i 2016 (i utlandet da jeg landet med et nattfly, fulgte en mann etter meg inn i en blokk jeg bodde, jeg merket det ikke før jeg så det i speilbildet på glassdøra). 

Men ellers er det ingenting som har skjedd. Jeg mener det må da være lov å gå tur som kvinne alene uten at man skal bli sett på som en som setter seg selv i fare?

Endret av 90tallsbarn

Fortsetter under...

Vel. Jeg sitter jo ved vindu ut mot bygate, og det er mange som går alene forbi både kveld og natt ( i helgene ) Mange damer med og uten hund. Jeg likte ikke å gå alene for et år siden, men det hadde en mer konkret grunn. Nå har jeg gått tur flere ganger rundt 22. Det har ikke skjedd noe med jenter eller damer her på årevis , og sant og si, så er kvartalet bortenfor her av den mer belastende arten. Der er det litt uro iblant, men ingen har blitt angrepet på åpen gate av random damer eller jenter som går forbi. Jeg foretrekker å gå den mest belastede gata der fremfor nedenfor uten ett hus. Jeg tror det kommer helt an på hvor du bor og hvor godt du kjenner områdert. Men sånn ærlig talt så skjer det vel lite vold mot tilfeldige mennesker på gata i Norge? 

Gjest Vendi
Everybody skrev (6 minutter siden):

Man hører jo om ran og voldtekter en sjelden gang, men det er mest ute i Oslo på nattestid.

Ja, jeg har en datter som bor i Oslo og må si jeg bekymrer meg for henne når hun drar hjem fra byen på natta i helger.. Men det er heldigvis veldig sjeldent at det skjer alvorlige ting, selv i Oslo. 

Endret av Vendi
UtakknemligDiva
Everybody skrev (22 minutter siden):

Man hører jo om ran og voldtekter en sjelden gang, men det er mest ute i Oslo på nattestid.

Det er i Oslo jeg bor. Men bor ikke i sentrum/Grunerløkka. Bor litt lenger ut i vest. 

AnonymBruker
90tallsbarn skrev (1 time siden):

Fikk en tilbakemelding i går om at noen er bekymret for meg for at jeg går alene ute om kveldene. De vet det fordi jeg sender en del snaper. Ofte har jeg med meg hund (schæfer) fordi jeg går tur med hundene til folk, men jeg går også alene. Det er ikke snakk om kl 3 på natta, men jeg kan fint gå ute 22- mot midtnatt. 
Siden en del virker å reagere på sånt, er det jeg som har helt fraværende antenner der? Har aldri opplevd noe ubehagelig. Bare 1 gang i 2015 og en gang i 2016 (i utlandet da jeg landet med et nattfly, fulgte en mann etter meg inn i en blokk jeg bodde, jeg merket det ikke før jeg så det i speilbildet på glassdøra). 

Men ellers er det ingenting som har skjedd. Jeg mener det må da være lov å gå tur som kvinne alene uten at man skal bli sett på som en som setter seg selv i fare?

Hallo Det er da like «farlig» å gå ut på dagtid. Man kan jo bli påkjørt av en sykkel eller få et fly i hodet.  

Anonymkode: c5798...8b0

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hallo Det er da like «farlig» å gå ut på dagtid. Man kan jo bli påkjørt av en sykkel eller få et fly i hodet.  

Men man kan jo ta enkelte forhåndsregler. Jeg går aldri i mørke gater uten folk hvis jeg skal hjem fra byen, går alltid der det er folk. 

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Grunerløkka er et meget ekslusivt området - just saying ;) 

Det var ikke poenget. Poenget var at det er ganske lite folk der jeg ferdes. Siden det ikke er sånn midt i oslogryta.

Annonse

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Men man kan jo ta enkelte forhåndsregler. Jeg går aldri i mørke gater uten folk hvis jeg skal hjem fra byen, går alltid der det er folk. 

Det også. Men der jeg går er det veldig lite folk. Og særlig på den tiden. Faktisk opplever jeg å ikke se et eneste menneske.

Endret av 90tallsbarn
90tallsbarn skrev (4 timer siden):

Fikk en tilbakemelding i går om at noen er bekymret for meg for at jeg går alene ute om kveldene. De vet det fordi jeg sender en del snaper. Ofte har jeg med meg hund (schæfer) fordi jeg går tur med hundene til folk, men jeg går også alene. Det er ikke snakk om kl 3 på natta, men jeg kan fint gå ute 22- mot midtnatt

Nei jeg syns ikke det er du som mangler antenner. Derimot syns jeg rådgiverne dine er oversensitive og overengstelige, og mener at folk lager seg vanskelige liv om man skal gå rundt å være redd i Norge. Det er det ingen grunn til.

En del utsatte folk bør være redde for å gå hjem eller henge med dårlige venner, det viser seg statistisk å være farlig for en del, men det er en helt annen sak. 

Vendi skrev (3 minutter siden):

Her er det noen som i alle fall fikk vrakgods fra et fly "i hodet"

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Pan_Am_Flight_103

Ja nå ble jeg skikkelig redd gitt... Jeg vet jo at det har skjedd flyulykker så det var selvfølgelig ikke det jeg etterspurte.

Jeg reagerte på utsagnet om at det var like farlig å gå ut på dagtid og at man kan "bli på kjørt av en sykkel eller får et fly i hodet". Jeg syns påstanden er både rar og tåpen, sorry, og mener at alle seriøste diskusjoner her på dol ikke trenger å besvares med svada.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...