Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Eva Sofie skrev (5 timer siden):

Usikker på om jeg kan bidra noe her, men jeg vet det er forsket på hvorfor menn tradisjonelt har "foretrukket"/vært vant til at kvinner tjener mindre enn de selv - det kjenner du mest sannsynlig til.

Det jeg tenker, er at i land hvor likestillingen står sterkt, som bl.a. i Norge og Sverige, vil denne effekten dempes jevnt over, og det er også storsamfunnets ønske. Her er en rapport fra 2017 om "Fordelingen av økonomiske ressurser mellom kvinner og menn og kjønnsforskjeller i helse" (PDF-dokument) som oppsummerer det - jeg har ikke lest hele.

Men jeg er enig med @Grendel i at det vil trolig komme en endring der i tiden fremover. Vi får se. Det er i hvert fall flere kvinner enn menn som tar høyere utdanning mens arbeidslivet også skriker etter håndverksarbeidere...

Hvis jeg ikke leser tabellen helt feil er det nå større andel fattige blant menn enn kvinner etter EU-50 målet.

Det er jo interessant. 

Savannah skrev (12 timer siden):

Jeg har samme rett til å være her som deg.

Ikke når du lager kvalm, henger ut folk og krangler med folk (inkludert meg) i nærmest enhver tråd du deltar i.

Jeg synes Admin eller moderator bør gjøre en vurdering av nettopp det.

hattifnattus

Jeg kan bare svare ut ifra min erfaring med min aldersgruppe (rundt 30) og jeg ser at de parene rundt meg så har de ofte like høy utdanning eller så er det mange av kvinnene som har mastergrad som er sammen med menn som har yrkesfaglig skole fra videregående. Jeg kjenner faktisk nesten ingen bortsett fra meg selv og et par andre der hvor kvinnen er lavere utdannet enn mannen, og jeg bor i Oslo og er mye i Bodø da jeg opprinnelig er derfra. Jeg opplever ikke at mine mannlige venner, bekjente eller familiemedlemmer misliker at dama har høyere utdanning i det hele tatt. Tvert imot så virker det som de trives med det da det gjerne betyr mer penger inn til familien.

I mitt par forhold så har mannen min høy utdannelse mens jeg ikke har noe utover videregående.

Ekstra skrev (12 timer siden):

Menn er omtrent like ulike som andre folk. Noen har litt dårlig selvfølelse eller selvtillit, og føler seg truet ved møte av potensielle partnere som har høyere utdannelse eller tjener mer enn dem selv. Dette er verre for menn med tradisjonelle holdninger om at mannen skal lede og forsørge. Har truffet mange av typen selv.

Når det er sagt var det merkelig angrep på de lykkelige tidligere i tråden.

Enig i alt, inkl siste setning. Ufint rett og slett.

Til tema: Tror nok fenomenet gjør seg mer gjeldende i land utenfor Norge, og at noen miljøer er mer "utsatt" enn andre. Som deg tror jeg det henger sammen med grad av selvtillitt og tradisjonsbundenhet.

Selv bor jeg i en universitetsby der utdanningsnivået til befolkningen er høyt. Som du vet har jeg vært en del av akademia, og i min bekjentskapskrets er det derfor mange, meg inkludert, som ikke skulle hatt partner dersom menn ikke kunne leve med kvinner med høyere utdannelse og lønn enn dem selv. Sånn er det selvfølgelig ikke.

Jeg syns elles at det blir litt snevert av ts å se på "utdannelse" og "lønn" som isolerte statusfaktorer, fordi status måles via så mange parametre - makt og inflytelse feks, eller rolle og offentlig posisjon. I tillegg er ikke utdannelse én ting. Doktorgrad i medisin eller nanoteknologi vs doktorgrad i nordiske språk er - sorry to say - to ulike ting rent statusmessig, og stillinger man får utenfor akademia på bakgrunn av utdannelse kan gi svært ulik makt, lønn og innflytelse. 

I tillegg har en del yrkesgrupper med lav utdannelse og lav lønn likevel høy status, feks gourmetkokker eller kunst- og kulturutøvere. Her spiller nok by- og landdimensjonen inn også, for dette gjør seg jo gjeldende i byer med Michelin-kjøkken og store scener, ikke på bøgda der eksponeringsstedene for disse begrenser seg til samfunnshus og ei lokal kneipe. I slike tilfeller kompenserer "eksepsjonell" eller "flink" for "høy utdannelse" eller "høy lønn".

En siste kategori er de med lav utdannelse men høy lønn, feks oppdrettere eller entreprenører - de har høy status de fleste av dem, tross lav utdannelse. 

Summa summarum - problemstillingen i åpningsinnlegget er for unyansert til at det gir mening å diskutere den :) 

Annonse

Kayia skrev (2 minutter siden):

Til tema: Tror nok fenomenet gjør seg mer gjeldende i land utenfor Norge, og at noen miljøer er mer "utsatt" enn andre. Som deg tror jeg det henger sammen med grad av selvtillitt og tradisjonsbundenhet.

Selv bor jeg i en universitetsby der utdanningsnivået til befolkningen er høyt. Som du vet har jeg vært en del av akademia, og i min bekjentskapskrets er det derfor mange, meg inkludert, som ikke skulle hatt partner dersom menn ikke kunne leve med kvinner med høyere utdannelse og lønn enn dem selv. Sånn er det selvfølgelig ikke.

Jeg syns elles at det blir litt snevert av ts å se på "utdannelse" og "lønn" som isolerte statusfaktorer, fordi status måles via så mange parametre - makt og inflytelse feks, eller rolle og offentlig posisjon. I tillegg er ikke utdannelse én ting. Doktorgrad i medisin eller nanoteknologi vs doktorgrad i nordiske språk er - sorry to say - to ulike ting rent statusmessig, og stillinger man får utenfor akademia på bakgrunn av utdannelse kan gi svært ulik makt, lønn og innflytelse. 

I tillegg har en del yrkesgrupper med lav utdannelse og lav lønn likevel høy status, feks gourmetkokker eller kunst- og kulturutøvere. Her spiller nok by- og landdimensjonen inn også, for dette gjør seg jo gjeldende i byer med Michelin-kjøkken og store scener, ikke på bøgda der eksponeringsstedene for disse begrenser seg til samfunnshus og ei lokal kneipe. I slike tilfeller kompenserer "eksepsjonell" eller "flink" for "høy utdannelse" eller "høy lønn".

En siste kategori er de med lav utdannelse men høy lønn, feks oppdrettere eller entreprenører - de har høy status de fleste av dem, tross lav utdannelse. 

Summa summarum - problemstillingen i åpningsinnlegget er for unyansert til at det gir mening å diskutere den :) 

Bra innlegg. Enig

Kayia skrev (1 time siden):

Hvilket fagfelt som har høyest status spørs nok HELT på hvem - eller i hvilket miljø - du spør :P

Ekstra skrev (10 minutter siden):

Hvilket fagfelt som har høyest status spørs nok HELT på hvem - eller i hvilket miljø - du spør :P

Jo det er sant, men noen fagfelt lønnes systematisk bedre enn andre, og åpner også for stillinger utenfor akademia uten nødvendig faglig relevant sammenheng mellom fag og oppgaver :)

Savannah skrev (27 minutter siden):

Du har satt frem dine tanker og det er greit.  Jeg har ikke spørsmål som kan svares med ja eller nei.

Ikke for å være vrang, men det har du. Om man skaller vekk det som er uvedkommende for tema kommer du først med en påstand, og deretter stiller du et (litt omstendelig formulert) ja nei-spørsmål: 

Jeg er seriøs når jeg skriver dette, og jeg ønsker ikke svar fra Lillemus hvis hun blir helt matt og skjelven i knærne.  Min erfaring er at menn liker ikke at kvinner har veldig mye høyere utdannelse enn dem.

Jeg har skrevet om dette før og da ble tråden kuppet av Lillemus og likesinnede om hvor innmari heldige de var med partnerne sine.  Det er vel og bra, men ikke den problematikken jeg skriver om.

Jeg lurer på om dette har forandret seg, eller om dette henger i.  Hvorvidt denne fantastiske mannen til @Lillemus behandler henne som dronning er ikke det som skal diskuteres her.

Endret av Kayia

Annonse

Kayia skrev (1 minutt siden):

Ikke for å være vrang, men det har du. Om man skaller vekk det som er uvedkommende for tema kommer du først med en påstand, og deretter stiller du et ja nei-spørsmål: 

Jeg er seriøs når jeg skriver dette, og jeg ønsker ikke svar fra Lillemus hvis hun blir helt matt og skjelven i knærne.  Min erfaring er at menn liker ikke at kvinner har veldig mye høyere utdannelse enn dem.

Jeg har skrevet om dette før og da ble tråden kuppet av Lillemus og likesinnede om hvor innmari heldige de var med partnerne sine.  Det er vel og bra, men ikke den problematikken jeg skriver om.

Jeg lurer på om dette har forandret seg, eller om dette henger i.  Hvorvidt denne fantastiske mannen til @Lillemus behandler henne som dronning er ikke det som skal diskuteres her.

Jeg synes du er vrang nå.  Jeg sa noe om min erfaring og så stiller jeg et spørsmål.  Det er å dra det langt å si at det kan svares på med kun ja eller nei.  Argumenter må følge.  Det er faktisk ganske mange gode svar i denne tråden.

Savannah skrev (46 minutter siden):

Jeg synes du er vrang nå.  Jeg sa noe om min erfaring og så stiller jeg et spørsmål.  Det er å dra det langt å si at det kan svares på med kun ja eller nei.  Argumenter må følge.  Det er faktisk ganske mange gode svar i denne tråden.

Jeg blir nok litt ekstra pirkete siden du selv åpnet tråden på en ganske ufin måte og fortsetter i en ganske spiss stil. Man blir ofte ikke romslig tilbake av sånt :) 

Endret av Kayia
AnonymBruker
Kayia skrev (5 timer siden):

Hva er det du jobber med eller har utdanning i? Alle dine innlegg er kloke og kunnskapsrike. Du har mye kunnskap om så masse. 

Anonymkode: 7012d...10c

AnonymBruker
morsan skrev (18 timer siden):

Skriver under på dette. Det er utrolig merkelig å ville begrense hvem som «får lov» å svare, og etter den innledningen tar det jo helt av her. Det tar jeg avstand fra. 

Når det gjelder selve temaet, er jeg også enig. Menn er forskjellige de også, heldigvis, men det krever også en viss selvtillit for å tåle en partner som har høyere utdannelse/høyere lønn/høyere alder/høyere kropp! 😅

Høyere alder høyere kropp men ikke høyere topp 😛 

AnonymBruker
ISW skrev (7 timer siden):

Ikke når du lager kvalm, henger ut folk og krangler med folk (inkludert meg) i nærmest enhver tråd du deltar i.

Jeg synes Admin eller moderator bør gjøre en vurdering av nettopp det.

Du krangler jo du også , i blandt?! 

Kayia skrev (3 timer siden):

Jeg blir nok litt ekstra pirkete siden du selv åpnet tråden på en ganske ufin måte og fortsetter i en ganske spiss stil. Man blir ofte ikke romslig tilbake av sånt :) 

Jeg vet ikke hva du mener med spiss stil.  Synes du kan være skarp i kantene noen ganger.

Savannah skrev (5 minutter siden):

Jeg vet ikke hva du mener med spiss stil.  Synes du kan være skarp i kantene noen ganger.

Du startet jo hele tråden med å være skarp. Synes du det er rart at du får skarpe svar tilbake? 

Jeg synes absolutt ikke noe om hvordan du hengte @Lillemus ut. Hun tåler det nok, men uansett. 

Endret av Glitter

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...