Gå til innhold

Er dette tvangstanker eller konsentrasjonsproblemer?

Anbefalte innlegg

Gjest (ikke undertegnet)

Jeg har en jobb som jeg bør være konsentrert hele tiden, jobber i helsevesenet. Problemet mitt er bare at jeg har så vanskelig for å la være å tenke på evt. problemstillinger som kan være på jobben. I går prøvde jeg å legge helt vekk de problemene som var mens jeg var inne hos pasienter, men desse tankene på problemene ville bare gnage i meg hele tiden, selv om det egentlig var noen kanskje litt bagatellmessige problemer.

Prøver å si til meg selv, nå må jeg konsentrere meg bare med denne pasienten nå, så får jeg tenke på problemet senere, men dette er veldig vanskelig, tankene trykker på hele tiden.

Er dette normalt eller finnes det medisiner som gjør at jeg kan konsentrere meg bedre i her og nå? Kan dette være tvangstanker?

Fortsetter under...

Gjest camaron

kjære ikke undertegnet

Utifra det du skriver synes jeg det kan være vanskelig å si om det er tvangstanker eller ikke. Det kan jo være at det er helt reelle problemer på arbeidsplassen din. Som også andre oppfatter som vanskelige og grubler mye på. Konflikter eller lignende.

På en annen side er jo tvangstanker nettopp som du skriver tanker som man ikke klarer å skyve unna med egen vilje. Tankene har da en tedens til å komme tilbake gang etter gang selv om man ikke ønsker de. Tvangstanker har til hensikt å dempe angst.

En definisjon på tvangstanker er: tanker eller fantasier som mer eller mindre alltid dukker opp. Tankene oppleves som meningsløse, men tar likevel overhånd, og kan derfor være årsak til kraftig angst, ubehag og isolasjon.

Viss det skulle vise seg at det er tvangstanker du har, så finnes det flere typer medisiner med god virkning. De mest brukte er de nye SSRI (såkalla lykkepiller), eller det noe eldre antidepresiva Anafranil.

Jeg vil på det sterkeste råde deg til å ta opp problemstillingen med din lege for å få hjelp til å vurdere/ tolke dine tanker. Det er med tvangstanker som med andre psykiske plager, til lengre man venter til vanskeliger kan det bli å behandle.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...