Gå til innhold

Å ønske seg en somatisk sykdom

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det høres jo helt tragisk ut og fornærmende til de som har en somatisk sykdom de sliter med. Så unnskyld. Men hver gang jeg er hos legen og tar prøver og undersøkelser, så håper jeg at noe er galt. Tror det er fordi en somatisk sykdom er så konkret, og man får en mer konkret behandling. Er så lei av psykisk sykdom og at alt er vagt og ingenting hjelper.

Anonymkode: 1e84a...244

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/472945-%C3%A5-%C3%B8nske-seg-en-somatisk-sykdom/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Psykiatri er fortsatt bak somatikken. Det har ikke eksistert i århundrer. Ved fysiske sykdommer har man også et sår man kan vise frem og det er derfor lettere å få rett behandling, mens i psykiatrien er alt basert på hva man sier og hvordan man oppfører seg. Men man kan i hvert fall få en pekepinn på hva man har også kan man prøve forskjellige medisiner for å finne en som gjør noe positivt for en.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det høres jo helt tragisk ut og fornærmende til de som har en somatisk sykdom de sliter med. Så unnskyld. Men hver gang jeg er hos legen og tar prøver og undersøkelser, så håper jeg at noe er galt. Tror det er fordi en somatisk sykdom er så konkret, og man får en mer konkret behandling. Er så lei av psykisk sykdom og at alt er vagt og ingenting hjelper.

Anonymkode: 1e84a...244

Når du ønsker deg det så tror jeg du aldri har hatt en alvorlig fysisk sykdom. Fysisk er ikke bedre enn psykisk, selv om behandlingen der det går an og behandle er noe annet. 

Anonymkode: 4569b...2fb

Annonse

AnonymBruker

Du kan jo få migrenen min. Den er ikke-målbar og forøvrig et helvete jeg har to faste medisiner jeg står på for, pluss anfallsmedisiner. Noen ganger må jeg på legevakten for ekstra mengder medisiner når det ikke har gått over etter tre dager. Det har hendt jeg har mistet bevisstheten også. Fortsatt ikke-målbart. Hvis man blir lagt inn på nevrologisk er det slettes ikke sikkert de er så hyggelige der heller, eller at du får adekvat hjelp. Det kan være begge deler. Så nei, det er ikke så lett å si at det er så mye enklere med somatisk enn psykisk sykdom og at det ene lar seg måle og det andre ikke lar seg måle. 

Anonymkode: b849c...1e8

AnonymBruker

Jeg har ME alvorlig.. det er en fysisk sykdom men blir sett på som en psykisk sykdom. Jeg skulle ønske de kunne få til en skikkelig forskning på denne sykdommen nå, for å leve slikt som dette på 12 året har gjort at jeg har begynt å slite psykisk. Og alt er bare kommet i en ond spiral. 

Anonymkode: 222a2...9cc

AnonymBruker
Everybody skrev (30 minutter siden):

I somatikken finnes ikke beltelegging, ikke tvangsmedisinering, ikke all tvangen som brukes i psykiatrien.

Så klart finnes tvangsmedisinering i somatikken, og? Hvor får du det fra? 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har ME alvorlig.. det er en fysisk sykdom men blir sett på som en psykisk sykdom. Jeg skulle ønske de kunne få til en skikkelig forskning på denne sykdommen nå, for å leve slikt som dette på 12 året har gjort at jeg har begynt å slite psykisk. Og alt er bare kommet i en ond spiral. 

Anonymkode: 222a2...9cc

Hvem er det som ser på det som psykisk sykdom? Det var nytt for meg. 

Annonse

AnonymBruker
Hurja skrev (16 minutter siden):

Jeg har opplevd så mye elendig somatisk sykdom på nært hold (fra mine nærmeste) at det ikke er noe å trakte etter. Er glad for at jeg er så frisk som jeg er. 

Jeg og, kan ikke skjønne eller forstå at noen ønsker seg det. 

AnonymBruker
Everybody skrev (3 minutter siden):

Finnes det? Hvor og hvordan?

Ja klart det finnes. Der pasienten ikke er i stand til å samtykke til behandling f.eks av at den enten er bevisstløs eller uten evne til og forstå sitt eget beste. 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja klart det finnes. Der pasienten ikke er i stand til å samtykke til behandling f.eks av at den enten er bevisstløs eller uten evne til og forstå sitt eget beste. 

Interessant. Det visste jeg ikke og har aldri hørt om det heller.

AnonymBruker
Everybody skrev (2 minutter siden):

Interessant. Det visste jeg ikke og har aldri hørt om det heller.

Et annet eksempel er hvis en har vært i en ulykke og du ikke vet om personen ønsker livreddende behandling og kommer alene på sykehus. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...