Gå til innhold

Andre som blir såret når en leser i tråden om de "kloke brukerne på DOL"?

Anbefalte innlegg

Jeg reagerer på TS sitt utsagn om at denne påståtte gruppen utestenger andre. 1. Det er ingen gruppe. Det er enkeltindivider uten noen spesiell kontakt seg i mellom. Det eneste felles er at de har et Nick. 2. Jeg har ikke sett et eneste eksempel på utestenging. 
PS: Hvordan utestenger brukere noen andre på et forum som dette? Det er kun admin som kan utestenge. 

Fortsetter under...

Ja, av og til får jeg en snev av å være lei meg av å ikke være savnet her når disse trådene dukker opp, for jeg har vært litt til og fra da her i ganske mange år med noen opphold og selv om jeg ikke alltid eller kanskje uff mer sjeldent har sagt så mye klokt, så er det noe med ja. Noe. Jeg savner å bli satt pris på, men jeg er jo her av fri vilje og har blitt litt så avstands-glad i så mange brukere her, og lært utrolig mye fra mange av dere. 

kupton skrev (2 timer siden):

Jeg reagerer på TS sitt utsagn om at denne påståtte gruppen utestenger andre. 1. Det er ingen gruppe. Det er enkeltindivider uten noen spesiell kontakt seg i mellom. Det eneste felles er at de har et Nick. 2. Jeg har ikke sett et eneste eksempel på utestenging. 
PS: Hvordan utestenger brukere noen andre på et forum som dette? Det er kun admin som kan utestenge. 

Jeg vil legge til at vi ikke "slo oss sammen" som det sto i den tråden. Vi ble slått sammen av en tredjeperson som sikkert bare hadde gode hensikter.

cathlin skrev (38 minutter siden):

Ja, av og til får jeg en snev av å være lei meg av å ikke være savnet her når disse trådene dukker opp, for jeg har vært litt til og fra da her i ganske mange år med noen opphold og selv om jeg ikke alltid eller kanskje uff mer sjeldent har sagt så mye klokt, så er det noe med ja. Noe. Jeg savner å bli satt pris på, men jeg er jo her av fri vilje og har blitt litt så avstands-glad i så mange brukere her, og lært utrolig mye fra mange av dere. 

Ikke vær lei deg du. :) Jeg har aldri lagt merke til at du har oppført deg ufint eller noe og du er i alle fall en av de jeg leser innlegg av. :)  For meg kan det ta laaaang tid før jeg husker at "hen har jeg ikke sett her inne på lenge!", men det gjelder alle tror jeg og sånn er det nok for de fleste av oss, tror jeg.

Lillemus skrev (11 minutter siden):

Ikke vær lei deg du. :) Jeg har aldri lagt merke til at du har oppført deg ufint eller noe og du er i alle fall en av de jeg leser innlegg av. :)  For meg kan det ta laaaang tid før jeg husker at "hen har jeg ikke sett her inne på lenge!", men det gjelder alle tror jeg og sånn er det nok for de fleste av oss, tror jeg.

Takk i lige måde🌞

AnonymBruker

Jeg tror egentlig at det ikke er så vanskelig å forstå at det kan oppleves litt sårende å ikke bli nevnt med navn som en av de man savner på forumet. Spesielt hvis man har nic og har bidrat her del. Tror egentlig at tråstarter ramset opp navn og satte osv bak. Det kan være mange med i osv. Egentlig er det en viktig trening i å se sin verdi uavhengig av andres bekreftelse. Det er dessuten varierende hvem man mener er kloke folk,  noen som andre mener er kloke kan jeg være uenig med og omvendt. Uansett synes jeg det er veldig positivt å rose andre, det burde man gjøre MYE mer. Spesielt her i « jantelovens» land. 

Anonymkode: 5b64d...ae3

Annonse

cathlin skrev (1 time siden):

Jeg blir ofte heller ikke nevnt og det kan være bittelitt skuffende. Litt flaut å innrømme at jeg er såpass forfengelig. Sånn sett var det hyggelig å bli nevnt.

Jeg må bare fortelle meg selv at sånt må man rett og slett tåle. Man må tåle at noen andre får ros frem noen ganger og at man ikke er i sentrum for hva alle tenker på.

Jeg blir ikke såret av å ikke bli nevnt i sånne saker, men nå er ikke jeg veldig sårbar eller utsatt mhp å føle på utestengelse verken her eller i rl heller da. Jeg tenker at utvalget nick som nevnes i slike tråder først og fremst handler om hvem som har vært aktive på samme tid som innlegget skrives.

Innimellom har jeg opplevd at enkelte takker for et svar eller en dialog som de syns har vært til hjelp, og det må jeg innrømme at jeg syns er veldig, veldig hyggelig :) 

Jeg ser ikke på meg selv som noen særlig spesiell bruker av dette forumet. Litt prøver jeg å hjelpe andre, litt ber jeg om hjelp selv og litt irriterer jeg meg over et par anonyme brukere.

Men det jeg blir litt oppgitt over er premisset for tråden. Selv om noen (fra deres ståsted) framhever noen brukere, så er det ikke slik at andre brukere da blir mindre verdt?

Da Volkswagen lanserte bilen "Golf Pluss" - er det en korrekt antakelse da at en vanlig Golf er en dårligere bil enn den var før lanseringen?

Endret av ISW
AnonymBruker skrev (På 23.5.2023 den 22.15):

Minner bare om skoletiden. Alle de populære og kule slår seg sammen, og utelukker oss som ingen liker.

Anonymkode: bd6e8...8ce

Innlegget ditt kan forstås på to måter:

1. Du sier at en slik type diskusjon, gjør at du får minner fra skoletiden hvor du opplevde å bli ekskludert og at du derfor også blir sår når du leser tråden. 

eller

2. Du sier at du oppfatter tråden som ekskluderende og at du såres av det (blant annet fordi du har dårlige minner fra ungdomstiden). 

Hvis du mente å uttrykke alternativ 1, så synes jeg det er lett å forstå deg. Du har en bakgrunn som gir deg en ekstra sårbarhet for opplevelse av utenforskap, og du får lett den følelsen også på nett. 

Hvis du derimot mente å uttrykke alternativ 2, så blir situasjonen helt annerledes. Å beskylde andre for å aktivt utestenge fordi de skriver om enkelte, synes jeg er urimelig. 

Når det gjelder økt sårbarhet for opplevelse av utenforskap, så tenker jeg at det går an både å anerkjenne følelsene sine og samtidig minne seg selv på at slik var det den gangen, men ikke nødvendigvis nå. 

AnonymBruker
kupton skrev (6 timer siden):

Igjennom årene har det vært grupperinger.  Før i tiden var det msn, og noen møttes og hadde telefonkontakt.  Igjennom årene har det vært "utestengning" i overførbar betydning.  Når brukere blir herset med av mange er det lett å gi opp.  Jeg tror ikke på at du ikke har sett et eneste eksempel på hersing med brukere, selvom det er mye mindre enn før.  Brukere på dol i dag er også mesteparten sårbare individer.

Anonymkode: 86cda...4f2

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Igjennom årene har det vært grupperinger.  Før i tiden var det msn, og noen møttes og hadde telefonkontakt.  Igjennom årene har det vært "utestengning" i overførbar betydning.  Når brukere blir herset med av mange er det lett å gi opp.  Jeg tror ikke på at du ikke har sett et eneste eksempel på hersing med brukere, selvom det er mye mindre enn før.  Brukere på dol i dag er også mesteparten sårbare individer.

Ja, men hva er det vi skal ta hensyn til? Jeg evner ikke helt annet enn å se gjennom naturens egne øyne, at det er den sterkestes rett. Når jeg ikke har klart noe jeg vil feks, må jeg finne ut hvorfor. Jeg legger ikke skylden på andre. 
Vi kan ikke la være å skrive det vi mener eller skjule andre ting for å ta hensyn til at noen er skjør. Det er bare å ta en titt på dagens samfunn det. Vi må passe så på hva vi sier for at noen ikke skal bli såret. Det gidder jeg ikke. Jeg mener, vi trenger ikke være ufine, men det er ikke sunt å måtte spille bare skuespill og leve med en løyn for oss selv og alle andre.

Endret av 90tallsbarn
Nicklusheletida

Ganske rart at voksne folk i det hele tatt har en slik diskusjon. At man ikke unner andre ros for noe,  er utrolig smålig. 

Endret av Nicklusheletida
.

Annonse

AnonymBruker
90tallsbarn skrev (2 minutter siden):

Ja, men hva er det vi skal ta hensyn til? Jeg evner ikke helt annet enn å se gjennom naturens egne øyne, at det er den sterkestes rett. Når jeg ikke har klart noe jeg vil feks, må jeg finne ut hvorfor. Jeg legger ikke skylden på andre. 
Vi kan ikke la være å skrive det vi mener eller skjule andre ting for å ta hensyn til at noen er skjør. Det er bare å ta en titt på dagens samfunn det. Vi må passe så på hva vi sier for at noen ikke skal bli såret. Det gidder jeg ikke. Jeg mener, vi trenger ikke være ufine, men det er ikke sunt å måtte spille bare skuespill og leve med en løyn for oss selv og alle andre.

Det er ingen grunn til å la være og skrive, og ikke grunn til å tenke hele tiden på at noen synes det en skriver er ufint.  Det er noen som er "sterkere" enn andre, og slik vil det alltid bli.  Når de sterke begynner å ha kontakt andre steder og diskutere personene og karakterne og bringer det tilbake er det gruppering.

Nicklusheletida skrev (1 minutt siden):

Ganske rart at voksne folk i det hele tatt har en slik diskusjon. At man ikke unner andre ros for noe er utrolig smålig. 

Jeg diskuterer ikke ros.

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er ingen grunn til å la være og skrive, og ikke grunn til å tenke hele tiden på at noen synes det en skriver er ufint.  Det er noen som er "sterkere" enn andre, og slik vil det alltid bli.  Når de sterke begynner å ha kontakt andre steder og diskutere personene og karakterne og bringer det tilbake er det gruppering.

Jeg diskuterer ikke ros.

Jeg svarte trådstarter. 

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg la merke til at de kloke er de vellykkede. Men det henger kanskje logisk sammen.

Anonymkode: 3b9e1...ea0

Jeg bør vel dermed konkludere at jeg ikke er noen av delene :P.

Jeg harselerer litt, men jeg har ikke forståelse for problemstillingen, selv om det jo er leit om noen føler seg utenfor. Men tror ikke de kan klandre forumet for dét, særlig ikke om de opptrer som anonyme brukere.

Nicklusheletida
Grendel skrev (2 timer siden):

Jeg blir ofte heller ikke nevnt og det kan være bittelitt skuffende. Litt flaut å innrømme at jeg er såpass forfengelig. Sånn sett var det hyggelig å bli nevnt.

Jeg må bare fortelle meg selv at sånt må man rett og slett tåle. Man må tåle at noen andre får ros frem noen ganger og at man ikke er i sentrum for hva alle tenker på.

Jeg er motsatt. Jeg blir glad for ikke å bli nevnt noe sted. Det betyr at jeg ikke har gjort meg bemerket på dol, noe jeg synes er litt betryggende faktiskt :)

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg klarer ikke i farten å huske noen episoder med systematisk utestengning og også ganske få episoder hvor noen har blitt utsatt for litt sånn "klikkmentalitet" fra flere. Men samtidig så er det helt sikkert noen som har opplevd seg som utestengt, - både med god og litt mindre god grunn. Er vel her som ellers at det er lett å overse "den urett som ikke rammer en selv". 

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Altså - DOL-treffene var på den tiden min eldste ble født og han ble født i 1998... Har det i det hele tatt vært noen "offentlige" dol-treff siden 2000?

frosken skrev (26 minutter siden):

Jeg klarer ikke i farten å huske noen episoder med systematisk utestengning og også ganske få episoder hvor noen har blitt utsatt for litt sånn "klikkmentalitet" fra flere. Men samtidig så er det helt sikkert noen som har opplevd seg som utestengt, - både med god og litt mindre god grunn. Er vel her som ellers at det er lett å overse "den urett som ikke rammer en selv". 

Den siste setningen din tror jeg stemmer på en prikk. Ikke bare at man overser, men også ignorerer eller avviser når uretten blir tatt opp. Det er mye "JEG ser ikke.." "JEG opplever ikke.." og " JEG skjønner ikke at det er noe å diskutere engang.." her 🙃

Endret av Kashmir

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...