Gå til innhold

Hva som hjelper

Anbefalte innlegg

GammelLurker

Før jeg begynner, ønsker jeg å skrive at jeg verken er en autorisert behandler eller en som er i et godt sted psykisk. Men jeg har vært der engang. Derfor ønsker jeg å hjelpe andre som sliter nå.

Hva er det som hjelper? Dessverre finnes det ingen fasit svar på dette spørsmålet. Jeg tror egentlig det er meningen, fordi livet er for komplisert og avansert til å inneholde generelle svar som kan hjelpe mot alt. Til tross for dette finnes det håp og svar som kan forbedre ditt liv. Men hvem har dette svaret? Jo, det er nemlig deg. Kun du vet hva du sliter med. Det er første steget: å innse problemet. Neste steg er å finne løsninger som kan hjelpe. Dette steget er lettere sagt enn gjort, men uansett det viktigste.

Løsningene du skal prøve å implementere i ditt må være effektive og reelle. F.eks sliter du med angst, kan en løsning være å jobbe med det i behandling. Kan du jobbe eller studere, og ønsker det, kan løsningen være å nettopp begynne med det. Dette høres sikkert veldig typisk løsningsforslag, og det er det. Fordi det er slik livet er; vi trenger kontinuitet og en følelse av at det vi gjør, er meningsfylt - uansett hva det er snakk om.

Essensen i det jeg skriver er at du må okkupere hjernen din med et eller annet -noe som interesserer deg - og som helst er meningsfylt og givende. Ellers er det dessverre etter min erfaring lett å havne i dårlig mønster. Håper dette motiverer ihvertfall en person til å gjøre noe med sin situasjon.

Lykke til 😄

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/473147-hva-som-hjelper/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

AnonymBruker

Medisiner skal ALLTID kun være siste utvei og IKKE første valg! Mange blir faktisk sykere av medisiner, snakker av erfaring og med andres. Det er så mye bivirkninger og man vet aldri hva man kan få, og om man tåler det i det hele tatt. Å bytte fra merke til merke er heller ikke alltid lurt 

Anonymkode: c3fae...8b8

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/473147-hva-som-hjelper/#findComment-4173523
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Medisiner skal ALLTID kun være siste utvei og IKKE første valg! Mange blir faktisk sykere av medisiner, snakker av erfaring og med andres. Det er så mye bivirkninger og man vet aldri hva man kan få, og om man tåler det i det hele tatt. Å bytte fra merke til merke er heller ikke alltid lurt 

Hvordan mener du man skal behandle folk uten medisiner? Er det egentlig effektivt uten medisiner?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/473147-hva-som-hjelper/#findComment-4173534
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (34 minutter siden):

Hvordan mener du man skal behandle folk uten medisiner? Er det egentlig effektivt uten medisiner?

Hvis du trur at medisiner er løsningen på alt så må du lese deg opp litt mer. Og nå snakker jeg ikke om folk som er i psykose osv

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/473147-hva-som-hjelper/#findComment-4173541
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvis du trur at medisiner er løsningen på alt så må du lese deg opp litt mer. Og nå snakker jeg ikke om folk som er i psykose osv

Han har ikke skrevet at medisiner er løsningen på «alt». Og hvorfor skal debatten om behandling plutselig rettes mot «ikke folk i psykose osv». Da endrer du premissene underveis. Selvsagt er medisiner et viktig verktøy mot psykisk sykdom og for de tyngre lidelsene er medisiner absolutt noe man skal prøve før alt annet er prøvd, som du skriver. For lettere psykiske smerter er medisiner ikke førstevalg, heldigvis. Da er det en rekke andre ting man kan og bør prøve først. 

Anonymkode: 1f74c...a79

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/473147-hva-som-hjelper/#findComment-4173642
Del på andre sider

GammelLurker skrev (På 31.5.2023 den 19.57):

Essensen i det jeg skriver er at du må okkupere hjernen din med et eller annet -noe som interesserer deg - og som helst er meningsfylt og givende. Ellers er det dessverre etter min erfaring lett å havne i dårlig mønster.

Ja, det stemmer det - det å fylle hverdagen med noe som gir en mening er en god form for egenterapi. Meningsgivende aktiviteter har ofte vist seg å være der vi må gjøre noe for andre, investere i egen tid eller inngå i en større helhet for å få organisert noe. Hvorfor er det mer givende å lage mat når vi skal spise sammen med andre enn kun oss selv? Jeg vil anta at det er samme effekt som slår inn - vi synes det er trivelig å spise sammen og ev. glede andre om en står for bevertningen.

Helt konkret, kan det f.eks. være virksomhet til Røde Kors, ulik hjelp f.eks. til flykninger, matutdeling, til bostedsløse, besøksvenn, leksehjelp, støttekontakt, likeperson (om en er klar for det), gå inn i organisasjonsarbeid eller politikken osv. - eller noe så viktig som å tilby seg å passe corona-hunder, handle i butikken for naboer, klippe gresset/måke snø etc. Enkle handlinger, men som folk verdsetter høyt om behovet er der. Det er opplevelsen av å gjøre noe for andre, være til nytte for noen, som gir den positive effekten.

Jeg brenner veldig for dette - fordi jeg vet at det virker. Jeg har erfart det selv i mer enn 20 år innen ulikt arbeid, og jeg kjenner svært mange som er av samme oppfatning.

Men, i likhet med medisiner, må jeg erkjenne at vi er ulike og ønsker ulikt. Og det er greit for meg. Jeg finner også stor mening i bøker, podcaster, TV-serier, ny kunnskap etc. samt å ha tid for meg selv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/473147-hva-som-hjelper/#findComment-4173684
Del på andre sider

Annonse

GammelLurker
Eva Sofie skrev (8 timer siden):

Ja, det stemmer det - det å fylle hverdagen med noe som gir en mening er en god form for egenterapi. Meningsgivende aktiviteter har ofte vist seg å være der vi må gjøre noe for andre, investere i egen tid eller inngå i en større helhet for å få organisert noe. Hvorfor er det mer givende å lage mat når vi skal spise sammen med andre enn kun oss selv? Jeg vil anta at det er samme effekt som slår inn - vi synes det er trivelig å spise sammen og ev. glede andre om en står for bevertningen.

Helt konkret, kan det f.eks. være virksomhet til Røde Kors, ulik hjelp f.eks. til flykninger, matutdeling, til bostedsløse, besøksvenn, leksehjelp, støttekontakt, likeperson (om en er klar for det), gå inn i organisasjonsarbeid eller politikken osv. - eller noe så viktig som å tilby seg å passe corona-hunder, handle i butikken for naboer, klippe gresset/måke snø etc. Enkle handlinger, men som folk verdsetter høyt om behovet er der. Det er opplevelsen av å gjøre noe for andre, være til nytte for noen, som gir den positive effekten.

Jeg brenner veldig for dette - fordi jeg vet at det virker. Jeg har erfart det selv i mer enn 20 år innen ulikt arbeid, og jeg kjenner svært mange som er av samme oppfatning.

Men, i likhet med medisiner, må jeg erkjenne at vi er ulike og ønsker ulikt. Og det er greit for meg. Jeg finner også stor mening i bøker, podcaster, TV-serier, ny kunnskap etc. samt å ha tid for meg selv.

Dessverre kan jeg ikke bidra mye når jeg er på innsiden. Men det du skriver høres riktig ut. Det å hjelpe andre er like viktig som å hjelpe seg selv 🩷

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/473147-hva-som-hjelper/#findComment-4173776
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...