Gå til innhold

Hva er kjønnsnøytral mote ?

Anbefalte innlegg

Vendi skrev (7 minutter siden):

Prøvde å finne eksempler på kjønnsnøytral mote. Kan ikke akkurat si at jeg er så veldig imponert over sortimentet hos f.eks Zalando. Synes det virker veldig maskulint, til tross for at det skal være kjønnsnøytralt, og er ikke noe jeg som kvinne ville ha kledd meg i. 

https://www.zalando.no/collections/mGd2_DkjR5m/

Maskulint. Så klart var det maskulint. Femininitet viskes alltid ut med dette ikke-binære/kjønnsnøytrale opplegget. 

Endret av knas

Fortsetter under...

Vendi skrev (2 timer siden):

Prøvde å finne eksempler på kjønnsnøytral mote. Kan ikke akkurat si at jeg er så veldig imponert over sortimentet hos f.eks Zalando. Synes det virker veldig maskulint, til tross for at det skal være kjønnsnøytralt, og er ikke noe jeg som kvinne ville ha kledd meg i. 

https://www.zalando.no/collections/mGd2_DkjR5m/

Alt det der går for meg under herreklær. Store, formløse overdeler og vide shortser. Men så lenge det også finnes dameklær skal ikke jeg klage. :) 

Gjest Vendi
Lillemus skrev (19 minutter siden):

Alt det der går for meg under herreklær. Store, formløse overdeler og vide shortser. Men så lenge det også finnes dameklær skal ikke jeg klage. :) 

Enig. Så ja, la oss håpe at den typiske damemoten ikke blir borte! Men tror egentlig ikke det. Skal man først være politisk korrekt og woke må man jo også ha klær for de som ønsker å kle seg feminint. Man kan jo ikke fortrenge det feminine som de fleste kvinner føler tilhørighet til, til fordel for de få som ikke gjør det. Da diskriminerer man jo plutselig kvinner/det kvinnelige kjønn. 

Jeg liker å kjøpe ting som treningsbukser og t-skjorter fra herreavdelingen. Vil tro det blir vanskeligere å finne frem hvis det nå bare skal bil "t-skjorter" uten videre innedeling i tilfelle en minoritet blir krenket av kjønnsindeling av klær.

AnonymBruker

Som alltid kan det være greit å lese alt

"Rettelse: I den første versjonen av denne saken var tittelen på forsiden av VG at kjøpesenteret Steen & Strøm «Slutter med dame og herre». Det korrekte er at de går bort fra å ha egne etasjer for dame- og herreklær, og istedenfor grupperer på ulike stiler – hvor det igjen er egne dame- og herreseksjoner. Dette kaller de kjønnsnøytrale etasjer."

https://www.minmote.no/nyheter/a/abLmEL/steen-strom-kjonnsnoytral-mote

Anonymkode: 2fe1a...4d0

Annonse

Det er en gang slik at menn og kvinners kropp er forskjellig, og selv om ikke alle passer inn i klær laget for den gjennomsnittlige mann- eller kvinnekropp, gjør kanskje flertallet det.

Mange typer klær, eks. til sport, ser kanskje kjønnsnøytrale ut, men har ulik form i mann- og dameavdelinger. Selv passer jeg ikke i herreutgavene, og holder meg i dameavdelingen. Tror det gjelder flertallet av kvinner (og motsatt - menn), og jeg kan ikke forstå at flertallet skal måtte tilpasse seg det lille mindretallet som ikke passer inn i typiske herre- eller dameklær. Det vil jo bli mye mer tungvint å finne frem i butikken om man skal måtte undersøke om ethvert plagg er tilpasset ditt kjønn for å vite om det er noe vits i å prøve.

Egentlig tror jeg bare dette er tull og vil gå over.

Vendi skrev (17 timer siden):

Enig. Så ja, la oss håpe at den typiske damemoten ikke blir borte! Men tror egentlig ikke det. Skal man først være politisk korrekt og woke må man jo også ha klær for de som ønsker å kle seg feminint. Man kan jo ikke fortrenge det feminine som de fleste kvinner føler tilhørighet til, til fordel for de få som ikke gjør det. Da diskriminerer man jo plutselig kvinner/det kvinnelige kjønn. 

Jeg vet ikke hva som har gått galt. Om det er representanter for woke som har forvirret noen, blitt misforstått eller har uttalt seg feil eller uheldig. 

Eller om en del som er motstandere av woke har misforstått noe, blitt paranoide eller har en irrasjonell frykt for at de ikke kan være som de er.

Selvfølgelig kommer ingen til å slutte å produsere kvinneklær. Selvfølgelig blir det like lett å få kjøpt som ellers! 

Woke handler ikke om å nekte noen å være den de er, om det gjelder kjønn, legning eller nasjonalitet og opphav. Woke handler om det helt motsatte som mangfold og aksept for alle uavhengig bla kjønn! 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Som alltid kan det være greit å lese alt

"Rettelse: I den første versjonen av denne saken var tittelen på forsiden av VG at kjøpesenteret Steen & Strøm «Slutter med dame og herre». Det korrekte er at de går bort fra å ha egne etasjer for dame- og herreklær, og istedenfor grupperer på ulike stiler – hvor det igjen er egne dame- og herreseksjoner. Dette kaller de kjønnsnøytrale etasjer."

https://www.minmote.no/nyheter/a/abLmEL/steen-strom-kjonnsnoytral-mote

"kjønnsnøytrale etasjer", så har man hørt det også. 😂

Anonymkode: 62e87...053

AnonymBruker
laban skrev (22 timer siden):

Den rettelsen ble lagt inn etter kl. 15 i går, mange timer etter at tråden ble opprettet

Ja, men det var kun overskriften på forsiden av VG som ble forandret, innholdet i artikkelen var likt. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...