Gå til innhold

nevroser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er egentlig nevroser? Er det noen steder på internet man kan finne mye og bra informasjon?

Gjest starnight
Skrevet

>Nevrose er ein lidelse som ikkje er kronsik (kronisk vil seie at han varer livet ut..)Psykose er ein kronisk lidelse... Når ein har ein nevrose kan ein skjønne at ein har eit problem, og treng hjelp. Nevrsoe arter seg som nerveproblem (difor namnet) nerveproblema arter seg igjen som depresjoner og angst. Psykose er meir ein tilstand der ein hallusinerer, høyrer stemmer, og ikkje skjøner kva som skjer. Dvs at ein treng hjelp.. Eksempel på psykose er schizofreni. Dette var berre i korte trekk, men sei frå om du vil vite meir. Hadde ein del psykiatri i fjor på skulen. Difor eg kan så mykje om dette. Håper det er litt til hjelp!

Hilsen

Gjest nissem
Skrevet

>Nevrose er ein lidelse som ikkje er kronsik (kronisk vil seie at han varer livet ut..)Psykose er ein kronisk lidelse... Når ein har ein nevrose kan ein skjønne at ein har eit problem, og treng hjelp. Nevrsoe arter seg som nerveproblem (difor namnet) nerveproblema arter seg igjen som depresjoner og angst. Psykose er meir ein tilstand der ein hallusinerer, høyrer stemmer, og ikkje skjøner kva som skjer. Dvs at ein treng hjelp.. Eksempel på psykose er schizofreni. Dette var berre i korte trekk, men sei frå om du vil vite meir. Hadde ein del psykiatri i fjor på skulen. Difor eg kan så mykje om dette. Håper det er litt til hjelp!

Hilsen

Er psykose en kronisk lidelse? Jeg trodde det å være psykotisk var å ikke ha en normal realitetsoppfatning. Kan ikke slikt bare skje en gang i livet - for eksempel under ekstreme situasjoner med stort psykisk press?

Skrevet

Hilsen

Takker for svaret, det var lett forståelig og det jeg ville vite! :)

Gjest angst light
Skrevet

Er psykose en kronisk lidelse? Jeg trodde det å være psykotisk var å ikke ha en normal realitetsoppfatning. Kan ikke slikt bare skje en gang i livet - for eksempel under ekstreme situasjoner med stort psykisk press?

Jeg tror du har rett i at psykoser ikke trenger være kroniske, men har med realitetsbrist å gjøre. Det finnes en masse varianter.

Selv om starnight har lært noe på skolen, er det lenge til han/hun er utlært...

Et hvert offentlig bibliotek har bøker som nok kan nyansere dette bildet, hvis man vil bli belest på emnet.

Hilsen en ikke-ekspert

Gjest angst light
Skrevet

Hilsen

Reagerer på de skråsikre (og faktisk ukorrekte) opplysningene dine.

Les en litt tykkere bok, neste gang!

Gjest starnight
Skrevet

Jo, men for nokon kan det være arveleg.. det går ann å verte frisk fra psykose ved hjelp av medisiner og samtaler.. ja.. psykose er ein vrangforestilling.

Gjest starnight
Skrevet

Jeg tror du har rett i at psykoser ikke trenger være kroniske, men har med realitetsbrist å gjøre. Det finnes en masse varianter.

Selv om starnight har lært noe på skolen, er det lenge til han/hun er utlært...

Et hvert offentlig bibliotek har bøker som nok kan nyansere dette bildet, hvis man vil bli belest på emnet.

Hilsen en ikke-ekspert

Eg sa ikkje at eg var utlært.. men dersom eg skulle ha forklart alt det eg veit, ville det blitt for mykje å lese.. dette var berre ein kort informasjon om kva det dreier seg om. Grunnlaget mmitt for å ta med psykose, var for å vise forskjellen!! Skjøner?? Psykose er ein vrangforestilling som _kan_ vere kronisk og :kan_ vere arveleg! Schizofreni er eit eksempel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...