Gå til innhold

Syns du det bør være folkeavstemning om vi vil markere Pride så mye her til lands?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Folk er dritt lei,

Det er jo bare de som hisser seg opp, som kommenterer negativt. Å si at «folk» er dritt lei har du ikke belegg for. Det blir svogerforskning i ekkokammer. NOEN er dritt lei.

Endret av adhoc

Fortsetter under...

AnonymBruker
adhoc skrev (41 minutter siden):

Det er jo bare de som hisser seg opp, som kommenterer negativt. Å si at «folk» er dritt lei har du ikke belegg for. Det blir svogerforskning i ekkokammer. NOEN er dritt lei.

Du må heller ikke tro at "folk" er for Pride og alt FRI står for. NOEN synes det er helt i orden og greit. Alle de andre tør ikke å si meningen sin. Sånn har det faktisk blitt. MANGE (tro det eller ei) synes de ufrivillig får tredd alt dette nedover hodet, men kan ikke si ifra om det. 

Anonymkode: 6613e...c2a

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du må heller ikke tro at "folk" er for Pride og alt FRI står for. NOEN synes det er helt i orden og greit. Alle de andre tør ikke å si meningen sin. Sånn har det faktisk blitt. MANGE (tro det eller ei) synes de ufrivillig får tredd alt dette nedover hodet, men kan ikke si ifra om det. 

Pride kom lenge før FRI.

At man kan være uenig i noe/deler/mye (alt etter som) det FRI står for er helt ok, men Pride er ikke FRI sin "greie". 

Anonymkode: d1d17...5f1

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

PRIDE handler jo ikke om mangfold lenger, men aktivisme og kansellering.

Anonymkode: 419df...503

Pride er et resultat av aktivisme. 

Pride oppsto som minnemarkering for Stonewall-opprøret 28. juni 1969. Det homofile klientellet på baren Stonewall Inn i New York City hadde over lang tid blitt trakassert av politiet, og gjorde denne kvelden opprør mot politiet sine arrestasjonar. Opprøret har blitt ståande som eit viktig symbol og startskot for den moderne homokampen, kor diskresjon og undertrykking blei bytta ut med stoltheit, openheit og krav om rettar. Pride er eit konkret uttrykk for dette.

https://snl.no/pride

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Pride er et resultat av aktivisme. 

Pride oppsto som minnemarkering for Stonewall-opprøret 28. juni 1969. Det homofile klientellet på baren Stonewall Inn i New York City hadde over lang tid blitt trakassert av politiet, og gjorde denne kvelden opprør mot politiet sine arrestasjonar. Opprøret har blitt ståande som eit viktig symbol og startskot for den moderne homokampen, kor diskresjon og undertrykking blei bytta ut med stoltheit, openheit og krav om rettar. Pride er eit konkret uttrykk for dette.

https://snl.no/pride

Er du ikke med oss er du mot oss. Ordnung muß sein.

Anonymkode: f32e0...4d4

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Sier jeg noe sted det? Nå antar du like mange greier om meg som om «folk». 

1. Selv om Oslo Pride som arrangement drives av FRI, er pridebevegelsen, som rettighetsbevegelse, absolutt ikke eid eller drevet av FRI.

2. Jeg er selv sterkt skeptisk til deler av FRIs program (og jeg har lest det!) og tror absolutt ikke at «folk» ukritisk aksepterer FRIs agenda. Men altså ei heller at «folk» er «dritt lei» pridefeiring. Så generelle påstander stemmer i grunnen svært sjelden. NOEN støtter dog hele FRIs agenda, NOEN er dritt lei.

3. «Alle de andre tør ikke å si meningen sin. Sånn har det faktisk blitt.» Belegg for påstanden? Gitt antallet kritiske innlegg her, i andre diskusjonsfora, på FB, i kommentarfelt i nettaviser og i debattinnlegg kan jeg ikke se at det er tilfelle, men mulig nitti prosent av befolkningen sitter og skjelver i underbuksene sine, uten at jeg tror det er spesielt sannsynlig. Men herregud, folk i andre land tar opp kampen mot undertrykkende regimer selv om de risikerer å bli fengslet for det - om man ikke tåler motstand og ubehag, er kanskje persillebladanalogien passende. Verden går ikke fremover om ikke meninger brytes i det offentlige rom.

Polariserte debatter, enten-eller-debatter og generaliseringer som ikke kan backes opp av fakta, er fordummende uansett. Jeg er jevnt over sånn midt-på-treet-kontrær, respekterer god argumentasjon fra folk jeg er uenig med og irriterer meg over dårlig argumentasjon fra folk jeg er enig med. 

Endret av adhoc
AnonymBruker skrev (På 15.6.2023 den 14.40):

Nå kreves det at fotgjengerfelt og bygninger og så videre males i regnbuefarger. Er ikke nok å flagge lenger. Overalt skal vi bli minnet på andre folks legninger og kjønn hele året, ikke bare i juni. Hvordan kan folk flest få lov til å si nei takk annet enn i en anonym folkeavstemning?

Syns jeg det bør være folkeavstemning om vi vil markere Pride så mye her til lands? Nei.

Syns jeg at man skal kunne ytre seg om betente politiske, etiske, moralske eller ideologiske tema uten å stemples som det ene eller andre? Ja.

Syns jeg det er en god ide å arrangere egne pridetog rettet mot barn? Nei.

Syns jeg at barn skal få lære og høre at monogame ekteskap/samboerskap mellom ikke er eneste samlivsform? Ja.

AnonymBruker
Kayia skrev (13 minutter siden):

Syns jeg det er en god ide å arrangere egne pridetog rettet mot barn? Nei.

Den der har jeg aldri tenkt over før, men hadde det ikke vært bedre egentlig? Et tog med fokus på de med regnbuefamilier, med glitter, maskotter og stas som skjedde samtidig som det vanlige pride toget? Ser flere byer har minipride samtidig som pride toget, altså får man jo fokus bort fra pridetoget som er den biten mange ikke liker. 

Anonymkode: 1af61...517

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...