Gå til innhold

«Lei en venn for halv pris» – Bjørn betaler for besøk

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/reklamerer-med-_lei-en-venn-for-halv-pris_-_-ensomhet-har-blitt-butikk-1.16395630

Hva synes dere om dette? Er det et bra tilbud eller er det ikke greit å drive butikk av ensomhet? Blir det egentlig en ekte venn når man tar betalt for det?

Fortsetter under...

Det der er vel egentlig en variant av praktisk hjelp til eldre - en slags hjemmehjelp som også har tid til å være sosial, ikke bare løper videre etter å ha gjort det aller nødvendigste? Jeg synes det er litt på kanten å markedsføre det som en "venn". Samtidig understreker det behovet for at de som trenger litt hjelp i hverdagen, får en fast kontakt i stedet for at det stadig kommer nye, travle hjelpere fra det offentlige som aldri har vært der før og som ikke kjenner verken brukeren eller rutinene. 

Jeg har sett oppslag om liknende tjenester fra private i bydelen der jeg bor (i Oslo), men jeg vet ikke om de har fått noen "kunder".

Men det var veldig dyrt til full pris! Man kan ta mye taxi til butikken for det beløpet. 

Enig med @laban i at det er litt på kanten å kalle det «venn», men også enig i at det er fint å kunne ha en fast kontakt og hjelper. 

Det er jo ikke nødvendigvis slik at disse ikke også får besøk av familie og venner, som en kommenterte om i artikkelen, men at det er et supplement. Mange gamle har hjemmesykepleien innom daglig for sjekk av medisiner, hjelp med dusjing etc. Så har de kanskje hjelp fra hjemmetjenesten med renhold ol, og de kan også få tilkjørt varm middag. Likevel står ofte pårørende for en stor del av omsorgen og hjelpen til gamle hjemmeboende. Men pårørende er typisk i jobb. Det er supert om de gamle da kan ha en slik «besøksvenn» til fx ta de med på ærender, kjøre en tur, eller kanskje gå en tur? (Litt ala hun hundelufteren som tok med seg gamlefar i tillegg til hundene i Kongen av Queens) 

Endret av morsan
laban skrev (34 minutter siden):

Det der er vel egentlig en variant av praktisk hjelp til eldre - en slags hjemmehjelp som også har tid til å være sosial, ikke bare løper videre etter å ha gjort det aller nødvendigste? Jeg synes det er litt på kanten å markedsføre det som en "venn". Samtidig understreker det behovet for at de som trenger litt hjelp i hverdagen, får en fast kontakt i stedet for at det stadig kommer nye, travle hjelpere fra det offentlige som aldri har vært der før og som ikke kjenner verken brukeren eller rutinene. 

Jeg har sett oppslag om liknende tjenester fra private i bydelen der jeg bor (i Oslo), men jeg vet ikke om de har fått noen "kunder".

Men det var veldig dyrt til full pris! Man kan ta mye taxi til butikken for det beløpet. 

Jeg synes ikke fire besøk i måneden til 2000 kroner var veldig dyrt. Det er et selskap som står bak, med administrasjon og antakelig forventninger om litt fortjeneste, og "vennen" skal selvfølgelig også ha betalt. Vanskelig å gjøre det billigere. Men klart det ikke er alle som har 2000 kroner til overs å bruke på dette.

På sine eldste dager hadde min mor hjemmesykepleie tre ganger om dagen i tillegg til hjemmehjelp. Det var sjelden det var de samme som kom, og hun måtte instruere om behov hver eneste gang. Tid til å prate hadde de sjelden, i den grad de snakket forståelig norsk for en med litt dårlig hørsel. Vi pårørende var der omtrent daglig, men fikk jo ikke helt fylt det sosiale behovet. Hun savnet veldig en fast kontakt utover familien.

Jeg synes egentlig ideen med denne "vennen" er god, selv om en unne ønske en kunne få mer faste hjelpere fra det offentlige, og ideelt sett også litt mer tid.

Endret av Ekstra
Ekstra skrev (21 minutter siden):

Jeg synes ikke fire besøk i måneden til 2000 kroner var veldig dyrt. Det er et selskap som står bak, med administrasjon og antakelig forventninger om litt fortjeneste, og "vennen" skal selvfølgelig også ha betalt. Vanskelig å gjøre det billigere. Men klart det ikke er alle som har 2000 kroner til overs å bruke på dette.

Nei, det er kanskje egentlig ikke det - forutsatt at man får litt mer igjen for det enn en handletur. 

Ekstra skrev (22 minutter siden):

På sine eldste dager hadde min mor hjemmesykepleie tre ganger om dagen i tillegg til hjemmehjelp. Det var sjelden det var de samme som kom, og hun måtte instruere om behov hver eneste gang. Tid til å prate hadde de sjelden, i den grad de snakket forståelig norsk for en med litt dårlig hørsel. Vi pårørende var der omtrent daglig, men fikk jo ikke helt fylt det sosiale behovet. Hun savnet veldig en fast kontakt utover familien.

Jeg synes egentlig ideen med denne "vennen" er god, selv om en unne ønske en kunne få mer faste hjelpere fra det offentlige, og ideelt sett også litt mer tid.

Alt det der er jo helt standard i Oslo, de løper omkring og roper på uforståelig norsk. Noen er kjempeflinke, andre virker som om de nylig er tatt inn uten opplæring i det hele tatt. Ganske invaderende for de som er vant til - og oppfordret fra pårørende - til ikke å slippe fremmede inn i boligen. 

Så det er lett å forstå at noen velger å betale for et stabilt opplegg man trives med og som fungerer. 

Nicklusheletida

Det er både bra og trist. Jeg synes det er trist at de må betale for det. Det blir da forbeholdt kun de som har råd til det. 

Det blir mange ensomme eldre fremover og jeg har tenkt mye på dette. Jeg ønsker meg en slags nasjonal dugnad hvor vi alle fikk " utdelt " en eldre i vårt nærområde vi skal besøke uten å få betalt for det. I et ideelt samfunn skulle ingen eldre behøve å være ensomme. Dette skal ikke erstatte hjemmehjelp. Kun forhindre ensomhet. Jeg tenker stadig på den eldre damen som ble funnet død nede i etasjene her etter å ha ligget i 3 måneder. Grusomt. 

I min barndom var vi 2-3 venninner som dro innom en eldre dame og satt pratet med henne en stund. Noen ganger hjalp vi henne litt i hagen, noen ganger dro vi innom og spurte om hun trengte noe på butikken, andre ganger bare satt vi der en stund. Jeg tror nok motivasjonen vår noen ganger var å få småpenger til en is eller noe, men jeg kan også huske at jeg følte omsorg fordi hun virket ensom. 

Jeg vet ikke om unger gjør sånt lenger, men tenk om alle unge kunne ha bidratt på den måten. 

Men så kriminalitet det er nå, så er det vel ingen som tør å åpne dørene lenger :(

I min barndom låste vi ikke dørene. 

Annonse

Nicklusheletida skrev (6 minutter siden):

Men så kriminalitet det er nå, så er det vel ingen som tør å åpne dørene lenger

Og motsatt - en eldre person (spesielt hvis det er noe så mistenkelig som en gammel mann) som gjør noe så perverst som å tilby nabolagets barn is eller tilsvarende, vil bli sett på som en potensiell kidnapper eller overgriper. Det er visstnok naivt å tro at det kan ligge andre hensikter bak.

Det er bare å lese litt på Kvinneguiden: "Den eldre, enslige mannen nederst i rekkehuset vårt småpratet med datteren min og venninnen da de løp lettkledde gjennom vannsprederen hans, jeg tror kanskje de ble tilbudt jordbær også - hvordan får jeg ham internert fortest mulig?"

Nicklusheletida
laban skrev (1 minutt siden):

Og motsatt - en eldre person (spesielt hvis det er noe så mistenkelig som en gammel mann) som gjør noe så perverst som å tilby nabolagets barn is eller tilsvarende, vil bli sett på som en potensiell kidnapper eller overgriper. Det er visstnok naivt å tro at det kan ligge andre hensikter bak.

Det er bare å lese litt på Kvinneguiden: "Den eldre, enslige mannen nederst i rekkehuset vårt småpratet med datteren min og venninnen da de løp lettkledde gjennom vannsprederen hans, jeg tror kanskje de ble tilbudt jordbær også - hvordan får jeg ham internert fortest mulig?"

Sørgelige greier 😪

Nicklusheletida skrev (33 minutter siden):

Jeg ønsker meg en slags nasjonal dugnad hvor vi alle fikk " utdelt " en eldre i vårt nærområde vi skal besøke uten å få betalt for det.

For oss introverte er bare tanken på å skulle gå på besøk til en helt ukjent et mareritt...

Nicklusheletida
Lillemus skrev (12 minutter siden):

For oss introverte er bare tanken på å skulle gå på besøk til en helt ukjent et mareritt...

Jeg ser på meg selv som ganske introvert også, men da er du mer introvert enn meg :) Jeg hadde ikke hatt noen problemer med det. Meningen er jo å bli kjent. 

Tanken om nasjonal dugnad med «tildeling» av eldre man skal besøke, er teoretisk sett god, men tiltaler ikke meg heller. Det er flott med frivillighet, men jeg kan ikke tenke meg jeg ville synes det var komfortabelt som gammel å få «tildelt» noen som kanskje ikke er dedikert nok. 

Mitt drømmescenario ville heller vært boformer tilpasset alderdommen, som for eksempel demenslandsbyer ala dette: https://www.nrk.no/sorlandet/her-kommer-norges-forste-demenslandsby-1.14391690

Man kunne også hatt lignende boformer for gamle uten demens 

Nicklusheletida
morsan skrev (4 minutter siden):

Tanken om nasjonal dugnad med «tildeling» av eldre man skal besøke, er teoretisk sett god, men tiltaler ikke meg heller. Det er flott med frivillighet, men jeg kan ikke tenke meg jeg ville synes det var komfortabelt som gammel å få «tildelt» noen som kanskje ikke er dedikert nok. 

Mitt drømmescenario ville heller vært boformer tilpasset alderdommen, som for eksempel demenslandsbyer ala dette: https://www.nrk.no/sorlandet/her-kommer-norges-forste-demenslandsby-1.14391690

Man kunne også hatt lignende boformer for gamle uten demens 

Du har nok rett i det at slik " tildeling" kan slå feil ut, men om vi skal klare å ta oss av alle eldre fremover, tror jeg vi må tenke helt nytt. Vi trenger mer frivillighet. 

Jeg syns det er rart at noen ser fortjeneste på at noen trenger venner. Det blir for kynisk for meg dessverre.

Og så vil jeg si at vi kanskje må slutte å si "stakkars ensomme eldre"  Jeg får litt fornemmelse av panikk hvis jeg må ha folk på døra hvis jeg har lyst på en alderdom i fred og ro. Hadde nemlig en bekjent som bodde i omsorgsbolig med flere eldre, og der var det felles stue osv. Hun hatet den tvangssosialiseringen og holdt seg fornøyd for seg selv. Jeg tror jeg kan bli sånn på mine eldre dager. 

Om noen blir funnet døde etter tre uker, så betyr ikke det at det var et "stakkars ensomt menneske"  Hen kan ha hatt det helt fint, og greit å være litt åpen for det i hvertfall. 

Annonse

Nicklusheletida
Kashmir skrev (4 minutter siden):

Jeg syns det er rart at noen ser fortjeneste på at noen trenger venner. Det blir for kynisk for meg dessverre.

Og så vil jeg si at vi kanskje må slutte å si "stakkars ensomme eldre"  Jeg får litt fornemmelse av panikk hvis jeg må ha folk på døra hvis jeg har lyst på en alderdom i fred og ro. Hadde nemlig en bekjent som bodde i omsorgsbolig med flere eldre, og der var det felles stue osv. Hun hatet den tvangssosialiseringen og holdt seg fornøyd for seg selv. Jeg tror jeg kan bli sånn på mine eldre dager. 

Om noen blir funnet døde etter tre uker, så betyr ikke det at det var et "stakkars ensomt menneske"  Hen kan ha hatt det helt fint, og greit å være litt åpen for det i hvertfall. 

Jeg tror de eldre som ikke ønsker besøk, klarer å si i fra om det. 

Nicklusheletida skrev (2 minutter siden):

Ja, det handlet ikke om det. Det handlet om andres holdning. Forutinntatthet? 

Hvorfor tror ikke folk at hen som ble funnet død etter tre uker hadde et tilfredstillende liv?  

Kashmir skrev (13 minutter siden):

Vel, er det det at de trenger «venner» eller er det det at de trenger hjelp? Det finnes jo støttekontakter for psykisk utviklingshemmede, personlige assistenter for folk med fysiske utfordringer (bevegelseshemmede, synshemmede osv). Det er vel  mer naturlig å sette disse hjelperne i samme kategori som støttekontakter og personlige assistenter. 

morsan skrev (4 minutter siden):

Vel, er det det at de trenger «venner» eller er det det at de trenger hjelp? Det finnes jo støttekontakter for psykisk utviklingshemmede, personlige assistenter for folk med fysiske utfordringer (bevegelseshemmede, synshemmede osv). Det er vel  mer naturlig å sette disse hjelperne i samme kategori som støttekontakter og personlige assistenter. 

Det er selvfølgelig at de trenger venner på grunn av ensomhet. Det er i mitt syn kynisk å se fortjeneste i det. 

Det finnes på mange steder ordninger som "Besøksvenn" i regi av Røde Kors og det er også en del frivillighetssentraler som har slike ordninger. Om man veldig gjerne vil gå på besøk til noen, ev. vil ha besøk og hjelp til handling, følge til legen osv., så kan man jo kontakte en slik? Ja, jeg vet at etterspørselen er større enn tilgjengeligheten, men...

AnonymBruker
Lillemus skrev (21 minutter siden):

Det finnes på mange steder ordninger som "Besøksvenn" i regi av Røde Kors og det er også en del frivillighetssentraler som har slike ordninger. Om man veldig gjerne vil gå på besøk til noen, ev. vil ha besøk og hjelp til handling, følge til legen osv., så kan man jo kontakte en slik? Ja, jeg vet at etterspørselen er større enn tilgjengeligheten, men...

Vi hadde den ordningen til faren min. Problemet ble bare at det var stor gjennomtrekk av studenter som jobbet der for å pynte litt på CV-en og dermed ikke var stabile nok en for en mann som trengte trygghet og forutsigbarhet. Mange snakket også så dårlig norsk at selv jeg måtte spørre hva de egentlig mente, og for et gammelt tunghhørt menneske så blir det knotete.

i tillegg er det som du sier større etterspørsel enn tilgjengelighet.

Jeg har ikke barn og har en mann som er mye eldre enn meg, og kommer nok til å bli gammel alene uten noe særlig familie venner tilgjengelig, men jeg hadde aldri hatt råd til å betale 2000 kr i måneden for dette siden jeg blir minstepensjonist. jeg er livredd for å bli gammel.

Men det kommer en eldrebølge nå og flere og flere unge velger å ikke få barn så selv om jeg føler det er litt kynisk å ta så mye for besøk så bær de som har råd til det ha rett til en fast stabil person som kan komme oftere enn hjemmehjelp og røde kors.

Anonymkode: e1333...72a

Nicklusheletida skrev (54 minutter siden):

Dessverre så er ikke alltid eldre så flinke til å si fra om sine behov. De "vil ikke være til bry" og lider derfor stilltiende.

Jeg delte rom på sykehuset med en eldre kvinne. En gang hadde en bandasje hun hadde på seg gått opp så hun begynte å blø. Ikke en gang da ville hun ringe på sykepleier, fordi hun villle ikke "være til bry". 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...