Gå til innhold

«Lei en venn for halv pris» – Bjørn betaler for besøk

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg tror de pårørende ofte kan spille en rolle mht. å påvirke til / sørge for at et eldre familiemedlem går inn i en slik ordning. Det er mange som ser at behovet er større enn tilbudet, eventuelt at tilbudet ligger på siden av det som er behovet.

Når det gjelder grenseoppgangen mellom en venn / støttekontakt som også kan kjøre brukeren til butikken og legen, og en "sjåfør" / hjemmehjelp som også har tid til en kaffe og en prat, tror jeg det finnes mange avskygninger. Noen kunne aldri tenke seg å drikke kaffe og ha en samtale med en som i utgangspunktet kom for å ordne praktiske ting, andre har helt motsatte behov og ønsker. 

laban skrev (10 minutter siden):

Jeg tror de pårørende ofte kan spille en rolle mht. å påvirke til / sørge for at et eldre familiemedlem går inn i en slik ordning. Det er mange som ser at behovet er større enn tilbudet, eventuelt at tilbudet ligger på siden av det som er behovet.

Når det gjelder grenseoppgangen mellom en venn / støttekontakt som også kan kjøre brukeren til butikken og legen, og en "sjåfør" / hjemmehjelp som også har tid til en kaffe og en prat, tror jeg det finnes mange avskygninger. Noen kunne aldri tenke seg å drikke kaffe og ha en samtale med en som i utgangspunktet kom for å ordne praktiske ting, andre har helt motsatte behov og ønsker. 

Jeg tror man kan legge bort å kjøre hit og dit. For den summen som ble presentert i artikkelen, kan man kjøre taxi tur-retur både butikk og apotek et par ganger+  tenker jeg. Med mindre man bor langt uti gokk da. Men der er vel uansett ikke denne form for buisness særlig lukrativ....

Endret av Kashmir
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi hadde den ordningen til faren min. Problemet ble bare at det var stor gjennomtrekk av studenter som jobbet der for å pynte litt på CV-en og dermed ikke var stabile nok en for en mann som trengte trygghet og forutsigbarhet. Mange snakket også så dårlig norsk at selv jeg måtte spørre hva de egentlig mente, og for et gammelt tunghhørt menneske så blir det knotete.

i tillegg er det som du sier større etterspørsel enn tilgjengelighet.

Jeg har ikke barn og har en mann som er mye eldre enn meg, og kommer nok til å bli gammel alene uten noe særlig familie venner tilgjengelig, men jeg hadde aldri hatt råd til å betale 2000 kr i måneden for dette siden jeg blir minstepensjonist. jeg er livredd for å bli gammel.

Men det kommer en eldrebølge nå og flere og flere unge velger å ikke få barn så selv om jeg føler det er litt kynisk å ta så mye for besøk så bær de som har råd til det ha rett til en fast stabil person som kan komme oftere enn hjemmehjelp og røde kors.

Anonymkode: e1333...72a

Synd det ble oppfattet sånn. Det hørtes ut som om den lokalforeningen gjorde en dårlig jobb. Skal man være besøksvenn i Røde Kors skal man igjennom en samtale om egnethet, interesse o.s.v, deretter følger det tre kurs, to av de digital på egenhånd, de siste fysisk eller digitalt og krever tilstedeværelse, så skal de følges opp i ettertid. 

Anonymkode: 99ccc...8cb

Lillemus skrev (2 timer siden):

Det finnes på mange steder ordninger som "Besøksvenn" i regi av Røde Kors og det er også en del frivillighetssentraler som har slike ordninger. Om man veldig gjerne vil gå på besøk til noen, ev. vil ha besøk og hjelp til handling, følge til legen osv., så kan man jo kontakte en slik? Ja, jeg vet at etterspørselen er større enn tilgjengeligheten, men...

Det er absolutt mulig å kontakte slike tjenester, mange får god hjelp.

Dessverre trengs det flere frivillige. Jeg er med i Røde Kors (ikke omsorg, men har god kontroll på tilbudet vi har) og det er mangel på besøksvenner. Frivillige til andre aktivitet som bingo, sang, kafé osv, er god dekning på, men akkurat besøksvenn er det vanskeligere å rekruttere frivillige, dessverre.

Var bedre dekning før, hadde bl.a samarbeid med biblioteket, en frivillig tok med bøker hjem til eldre og andre som ikke kom seg ut, hadde en prat samtidig. Nå er det verre å få dekker behovet generelt mtp 1 til 1-besøk. Folk er opptatte, pensjonister er aktive, kanskje får vi ikke frem nytten nåde for den frivillige og mottaker?

Personlig passer jeg ikke til 1 til 1. Dvs i slik type frivillighet det er snakk om her. Jeg er likeperson for ymse greier, men det er annerledes, der avslutter jeg etter en samtale som oftes og jeg snakker om noe jeg kan. Annet frivillig arbeid gjør jeg, men besøkvenn føler jeg at jeg ikke er noe god på og kanskje gjor vondt verre med å dukke opp. 

Annonse

Kashmir skrev (51 minutter siden):

Jeg tror man kan legge bort å kjøre hit og dit. For den summen som ble presentert i artikkelen, kan man kjøre taxi tur-retur både butikk og apotek et par ganger+  tenker jeg.

Ja, det skrev jo jeg også i mitt første svar i tråden. Likevel kan det tenkes at det med transport (det står eksplisitt i artikkelen at Bjørn ikke har førerkort lenger) brukes fra pårørende som en "inngang" til tjenester fra andre. 

Kashmir skrev (4 timer siden):

Unnskyld? Siden jeg uttaler meg så bastant om selvfølgelig og kynisk?? Jeg skriver hva jeg mener om dette, i likhet med andre her.

Jeg syns det er kynisk at folk vet at mange er ensomme og at de tenker at det kan de tjene på ved å kalle seg venn. 

Det er min mening, og den må jeg få ha uten å måtte begynne og svare på andre ting. 

«Selvfølgelig» og «kynisk» var referanse til ord du brukte. 

Endret av morsan
Ekstra skrev (3 timer siden):

Utfordringen her er vel at noen dro inn betegnelsen venn. Det er jo ikke betalt vennskap det dreier seg om, men en tjeneste. Jeg ser ikke noe galt i at noen eldre velger å prioritere dette fremfor mye annet de kunne brukt pengene på.

Everybody skrev (3 timer siden):

Men denne saken jeg linket til handler om en privat bedrift som spesialiserer seg på å besøke ensomme. Det kan bli litt feil.

Nettopp. Tjenestene er helt OK, uansett om kjøperen av tjenestene er ensom eller ikke. Men ordbruk og markedsføring er problematisk 

morsan skrev (28 minutter siden):

«Selvfølgelig» og «kynisk» var referanse til ord du brukte. 

Ja, jeg tror ikke vi kommuniserer helt lett.

Jeg vet ikke hva du mente med at jeg var bastant, og ja, jeg mener at det er kynisk å tjene på andres ensomhet. Nå forholder jeg meg til det som kommer fram i artikkelen og eventuelle konsekvenser av en slik praksis hvor folk må betale selv for slike "tjenester" 

Det blir litt sånn "har du råd til en venn?"  For det er jammen ikke alle som kan punge ut med den summen som ble oppgitt i artikkelen. Det er også et problem foruten at de tjener på ensomheten til de som har økonomi til det.

AnonymBruker
Kashmir skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg tror ikke vi kommuniserer helt lett.

Jeg vet ikke hva du mente med at jeg var bastant, og ja, jeg mener at det er kynisk å tjene på andres ensomhet. Nå forholder jeg meg til det som kommer fram i artikkelen og eventuelle konsekvenser av en slik praksis hvor folk må betale selv for slike "tjenester" 

Det blir litt sånn "har du råd til en venn?"  For det er jammen ikke alle som kan punge ut med den summen som ble oppgitt i artikkelen. Det er også et problem foruten at de tjener på ensomheten til de som har økonomi til det.

Er det bedre å bytte ut "venn" med "assistent"? Noen kan kanskje trenge hjelp til enkelte ting.

Anonymkode: 624ca...d08

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, hjelp til å handle fex.

Må de betale slikt selv i Norge hvis det handler om helserelaterte hindringer? Ellers er det ingenting i veien for å betale noen for å handle hvis du vil. Å hjelpe noen med praktiske gjøremål er ikke noe nytt, og jeg ser ihvertfall ikke hvordan det kan være å utnytte eller spekulere i mottagers sårbarhet/ ensomhet. 

AnonymBruker

Må de betale slikt selv i Norge hvis det handler om helserelaterte hindringer?

Dårlig hjelpetilbud i enkelte kommuner. 

Ellers er det ingenting i veien for å betale noen for å handle hvis du vil. Å hjelpe noen med praktiske gjøremål er ikke noe nytt, og jeg ser ihvertfall ikke hvordan det kan være å utnytte eller spekulere i mottagers sårbarhet/ ensomhet. 

Utnytter og utnytter, det er vel frivillig å kjøpe tjenesten. Hvis begge parter er fornøyde ser jeg ikke problemet.

Min mor er så dårlig til beins at hun ikke kommer seg ut av seg selv noe særlig. Hun har en støttekontakt fra kommunen som kommer innom jevnlig. Da finner de på ting som f.eks å gå ned på den lokale kafeen og ta en kopp kaffe eller kjøre en runde i finværet. 

Så det blir omtrent som en "betalt" venninne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...