Gå til innhold

Blir du irritert eller kanskje sint om noen kaller deg cismann eller ciskvinne?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei, like lite som jeg blir sint for at noen kaller meg høy, blåøyd o.s.v. Det er bare en betegnelse brukt i helsevesenet som har kommet ut i dagligtale, så ikke noe ukjent det. Mange latinske ord sniker seg jo ut i dagligtale etterhvert. 

Anonymkode: 4045f...a54

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Nei, like lite som jeg blir sint for at noen kaller meg høy, blåøyd o.s.v. Det er bare en betegnelse brukt i helsevesenet som har kommet ut i dagligtale, så ikke noe ukjent det. Mange latinske ord sniker seg jo ut i dagligtale etterhvert. 

Det er ikke latin. 

Anonymkode: 9ea2f...6f1

Annonse

Jeg regner ikke med at det ville skjedd uten at det var en kontekst hvor det gav mening. Derfor ville jeg ikke blitt provosert.

Det er litt rart da. Det tydeligvis er viktig for noen transpersoner skal være "mann" og ike "transmann". Deretter må man finne opp et nytt ord for "mann", nemlig "cismann". Er man ikke like langt da?

De får bare holde på.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I helsevesenet??

Anonymkode: e50b9...619

Drømmeautomat

Kommer helt an på konteksten. Jeg kunne nok blitt irritert hvis jeg følte at det lå et forsøk på å definere meg mot min vilje. Jeg syns språket som brukes av en del av transbevegelsen har gått over i det parodiske og vil føre til en språklig inflasjon som ikke er bærekraftig.

Men jeg har aldri opplevd denne problemstillingen i eget liv og tviler på at sjansen er så stor for at jeg gjør det. Dette er derfor ikke noe jeg bekymrer meg så mye over i det daglige. 

AnonymBruker

akkurat som at noen er heterofile, så er noen cis, det er samme greia. Helt uproblematisk.

Vhanja skrev (4 timer siden):

Ja, jeg hadde blitt irritert. Jeg er ikke en ciskvinne, jeg er en kvinne. 

La oss si at du er heterofil, blir du like irritert over å bli kalt det?

Anonymkode: cb19b...1d4

Annonse

AnonymBruker
Grendel skrev (2 timer siden):

Jeg regner ikke med at det ville skjedd uten at det var en kontekst hvor det gav mening. Derfor ville jeg ikke blitt provosert.

Det er litt rart da. Det tydeligvis er viktig for noen transpersoner skal være "mann" og ike "transmann". Deretter må man finne opp et nytt ord for "mann", nemlig "cismann". Er man ikke like langt da?

De får bare holde på.

Det handler ikke om å finne opp et nytt navn, men å rette et fokus med at alle har en kjønnsidentitet, også "resten av samfunnet" og ikke kun transpersoner.

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

akkurat som at noen er heterofile, så er noen cis, det er samme greia. Helt uproblematisk.

La oss si at du er heterofil, blir du like irritert over å bli kalt det?

Nei, det er et godt innarbeidet og beskrivende ord. Ciskvinne er overflødig da jeg er kvinne. Jeg anerkjenner ikke "cis" som et begrep. "Kvinne" holder i massevis.

AnonymBruker
Vhanja skrev (1 time siden):

Nei, det er et godt innarbeidet og beskrivende ord. Ciskvinne er overflødig da jeg er kvinne. Jeg anerkjenner ikke "cis" som et begrep. "Kvinne" holder i massevis.

Det er godt innarbeidet fordi det er tatt i bruk, akkuratt slik cis er innen akademia og forskning, hehe. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er godt innarbeidet fordi det er tatt i bruk, akkuratt slik cis er innen akademia og forskning, hehe. 

Det er mange begreper som brukes i akademia og forskning som man ikke har behov for i hverdagen. Cis er en av dem. 

Jeg reagerer på det fordi jeg er "kvinne". Det er ingen grunn til at jeg skal ha en merkelapp utover det for å definere mitt kjønn. 

Folk kan ønske å omtale seg selv slik de vil. Da må de også respektere slik jeg ønsker å bli omtalt. Det må gå begge veier.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...