Gå til innhold

Blir du irritert eller kanskje sint om noen kaller deg cismann eller ciskvinne?

Anbefalte innlegg

Osten skrev (2 minutter siden):

Hvorfor er det så viktig å bli omtalt som « kvinne» og ikke «ciskvinne»?  Jeg skjønner ikke greia. Du er jo det du er uansett. Spiller det virkelig noen rolle? 

For meg er det viktig. Fordi "ciskvinne" impliserer at "kvinne" ikke lenger er nok. At det nå finnes to typer kvinner som er likeverdige som kvinnekjønn - "ciskvinner" og "transkvinner".

For meg, som kjønn, er det ikke det.

Ikke misforstå - som mennesker er vi selvsagt alle likeverdige. Men det er jeg som er kvinne. Andre kan være "transkvinner", eller "transmenn". Det er noe annet (men ikke mindre verdt) enn "kvinne".

For å si det på en annen måte - kjønn kan være biologisk og kjønn kan være personlig eller sosialt. Jeg aksepterer at folk har en oppfatning hvor deres personlige/sosiale kjønn oppleves annerledes enn deres biologiske kjønn.

Men jeg nekter at ordet "kvinne" ikke lenger skal ha den betydning det alltid har hatt fordi det et svært lite mindretall krever å få så stor innvirkning kjønnsmessig sett at de må endre et allment, universelt begrep.

Fortsetter under...

AnonymBruker
Vhanja skrev (26 minutter siden):

Det er mange begreper som brukes i akademia og forskning som man ikke har behov for i hverdagen. Cis er en av dem. 

Mange har behov for det, derfor brukes det av dem uten at det er en stor sak :) 

Vhanja skrev (26 minutter siden):

Jeg reagerer på det fordi jeg er "kvinne". Det er ingen grunn til at jeg skal ha en merkelapp utover det for å definere mitt kjønn. 

Folk kan ønske å omtale seg selv slik de vil. Da må de også respektere slik jeg ønsker å bli omtalt. Det må gå begge veier.

Absolutt alle har merkelapper, men noen er mindre synlig enn andre. Å være cis er bare en kategegori, en merkelapp, akkurat som å være streit. Hehe artig at folk blir så pressa :) 

Anonymkode: cb19b...1d4

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mange har behov for det, derfor brukes det av dem uten at det er en stor sak :) 

Absolutt alle har merkelapper, men noen er mindre synlig enn andre. Å være cis er bare en kategegori, en merkelapp, akkurat som å være streit. Hehe artig at folk blir så pressa :) 

Vel, det er jo viktig for enkelte som er trans å bli omtalt som "kvinne" hvis det er hva de føler seg som, er det ikke?

Det eneste jeg ber om er samme respekt tilbake - at de omtaler meg som det jeg ønsker å bli omtalt som.

AnonymBruker
Vhanja skrev (3 minutter siden):

Vel, det er jo viktig for enkelte som er trans å bli omtalt som "kvinne" hvis det er hva de føler seg som, er det ikke?

Det eneste jeg ber om er samme respekt tilbake - at de omtaler meg som det jeg ønsker å bli omtalt som.

Folk skal absolutt få lov til å komme med ønske om hva de selv vil bli omtalt som, det er ikke det jeg reagerer på. Jeg synes bare det er så interessant hvor viktig det er for deg å IKKE være cis. Selv kunne jeg ikke brydd meg mindre. Jeg er også hvit, middelklasse, streit, jeg har en hel rekke kategorier som definerer meg, som sagt også det å være cis. Cis er liksom bare å ha en kjønnsidentitet som samsvarer med kroppen og som er stabil livet ut, det betyr ikke noe mer eller mindre enn det :) 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Folk skal absolutt få lov til å komme med ønske om hva de selv vil bli omtalt som, det er ikke det jeg reagerer på. Jeg synes bare det er så interessant hvor viktig det er for deg å IKKE være cis. Selv kunne jeg ikke brydd meg mindre. Jeg er også hvit, middelklasse, streit, jeg har en hel rekke kategorier som definerer meg, som sagt også det å være cis. Cis er liksom bare å ha en kjønnsidentitet som samsvarer med kroppen og som er stabil livet ut, det betyr ikke noe mer eller mindre enn det :) 

For meg betyr det ganske mye. En kjønnsidenitet som samsvarer med kroppen er nettopp det som definerer å være "kvinne". 

Det er èn ting at trans ønsker respekt for å bli omtalt som hva de anser seg selv som. Det er noe ganske annet å i tillegg begynne å omtale andre som noe annet. Det anser jeg som særdeles frekt. Og, ikke minst, dobbelmoralsk.

AnonymBruker
Vhanja skrev (9 minutter siden):

For meg betyr det ganske mye. En kjønnsidenitet som samsvarer med kroppen er nettopp det som definerer å være "kvinne". 

Det er èn ting at trans ønsker respekt for å bli omtalt som hva de anser seg selv som. Det er noe ganske annet å i tillegg begynne å omtale andre som noe annet. Det anser jeg som særdeles frekt. Og, ikke minst, dobbelmoralsk.

Du kan ta det med ro det er ingen som prøver å kalle deg noe som helst du ikke ønsker, prøver bare å skjønne hva du mener :) 

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du kan ta det med ro det er ingen som prøver å kalle deg noe som helst du ikke ønsker, prøver bare å skjønne hva du mener :) 

Det å bli kalt for noe man ikke ønsker var jo hovedspørsmålet i tråden. Det er hva jeg svarer på.

AnonymBruker
Vhanja skrev (7 minutter siden):

Det å bli kalt for noe man ikke ønsker var jo hovedspørsmålet i tråden. Det er hva jeg svarer på.

Ja selvfølgelig, men vi hadde en diskusjon og det er den jeg forholder meg til. Virket som om det raskt kunne bli litt lett anntennelig å diskutere videre, derfor trekker jeg meg ut. 

AnonymBruker
Osten skrev (1 time siden):

Hvorfor er det så viktig å bli omtalt som « kvinne» og ikke «ciskvinne»?  Jeg skjønner ikke greia. Du er jo det du er uansett. Spiller det virkelig noen rolle? 

Fordi "cis" er totalt unødvendig, noe som har blitt påtvunget oss av pride- og woke-mafian. Jeg tar det som en fornærmelse.

Anonymkode: 3d03f...fae

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi "cis" er totalt unødvendig, noe som har blitt påtvunget oss av pride- og woke-mafian. Jeg tar det som en fornærmelse.

Anonymkode: 3d03f...fae

Unødvendig kanskje, men ikke så viktig for meg hva andre definerer meg som. 

Vhanja skrev (2 timer siden):

For meg er det viktig. Fordi "ciskvinne" impliserer at "kvinne" ikke lenger er nok. At det nå finnes to typer kvinner som er likeverdige som kvinnekjønn - "ciskvinner" og "transkvinner".

For meg, som kjønn, er det ikke det.

Ikke misforstå - som mennesker er vi selvsagt alle likeverdige. Men det er jeg som er kvinne. Andre kan være "transkvinner", eller "transmenn". Det er noe annet (men ikke mindre verdt) enn "kvinne".

For å si det på en annen måte - kjønn kan være biologisk og kjønn kan være personlig eller sosialt. Jeg aksepterer at folk har en oppfatning hvor deres personlige/sosiale kjønn oppleves annerledes enn deres biologiske kjønn.

Men jeg nekter at ordet "kvinne" ikke lenger skal ha den betydning det alltid har hatt fordi det et svært lite mindretall krever å få så stor innvirkning kjønnsmessig sett at de må endre et allment, universelt begrep.

Jeg ser på transkvinner som kvinner også. Hvorfor skal de kalles trans? De er også kvinner. 

Vendi skrev (4 minutter siden):

Der er vi uenige. Transkvinner kan aldri bli biologiske kvinner. 

Mennesker er mer enn biologi. Hvis en person føler seg som kvinne i hjertet, skal vi ikke nekte vedkommende å kalle seg kvinne. 

Annonse

Osten skrev (24 minutter siden):

Mennesker er mer enn biologi. Hvis en person føler seg som kvinne i hjertet, skal vi ikke nekte vedkommende å kalle seg kvinne. 

Blir ikke mer kvinne av den grunn.

Osten skrev (23 minutter siden):

Ja, mennesker er mer enn biologi.

Vi har sosialt kjønn og personlig kjønn.

Jeg har ingen problem med at noen personlig og sosialt føler seg som et annet kjønnn enn det de er.

Men det vil aldri endre deres biologiske kjønn.

Jeg nekter ikke en trans å kalle seg kvinne. Derfor forventer jeg å bli møtt med samme respekt. Jeg er ikke en "ciskvinne", jeg er en "kvinne".

Nei, jeg blir verken sint eller irritert. Men jeg synes jo at det er pussig at mange transkvinner er opptatt av å bare bli kalt bare kvinne, samtidig som det er så viktig at kvinner som meg ikke bare kan være en kvinne, men en cis-kvinne? 

AnonymBruker
Osten skrev (13 timer siden):

Det finnes kun én type kvinne. Det er de med XX kromosom

Anonymkode: 9ea2f...6f1

Jeg er kvinne og det har jeg alltid vært og kommer alltid til å være. Hvorfor skal vi ha et nytt ord for kvinne og mann når vi allerede har ord for det... Tror jeg ville sett rart på vedkommende som hadde kalt meg ciskvinne. Det er heller ikke alle som vet hva ciskvinne og alle de andre rare ordene som dukker opp er.

Endret av Fionys

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...