Gå til innhold

Blir du irritert eller kanskje sint om noen kaller deg cismann eller ciskvinne?

Anbefalte innlegg

stjernestøv

Jeg visste ikke hva det var før men er med på en side for transpersoner, der finner jeg ut en del men mye jeg ikke enda forstår. Hva er binær f.eks og ikke binær? Det går i surr for meg. 

Fortsetter under...

AnonymBruker
stjernestøv skrev (1 minutt siden):

Jeg visste ikke hva det var før men er med på en side for transpersoner, der finner jeg ut en del men mye jeg ikke enda forstår. Hva er binær f.eks og ikke binær? Det går i surr for meg. 

Da er det vel bare å google? Du klarer jo det!

Anonymkode: e50b9...619

morsan skrev (14 timer siden):

Nei, jeg blir verken sint eller irritert. Men jeg synes jo at det er pussig at mange transkvinner er opptatt av å bare bli kalt bare kvinne, samtidig som det er så viktig at kvinner som meg ikke bare kan være en kvinne, men en cis-kvinne? 

Jeg er enig med deg, alle kan bare kalles kvinner. Men jeg blir ikke fornærmet om noen kaller meg cis-kvinne likevel. 

stjernestøv
Osten skrev (1 minutt siden):

Vi kan jo åpne oss for nye tanker. Det er ikke farlig. Transkvinner er kvinner og transmenn er menn, sånn jeg ser det. Egentlig er det ikke viktig hva vi kaller hverandre. 

Det er jo så lett for mange å ta feil har jeg merket og feilkjønner, det er jo ikke greit. Det krymper seg inni meg, min mann gjør det og besteforeldre sier både navn og kjønn feil. 

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.6.2023 den 11.51):

Det er ikke latin. 

Anonymkode: 9ea2f...6f1

Ehhh, jo https://en.wiktionary.org/wiki/cis-

Samme som trans https://en.wiktionary.org/wiki/trans-#English

Og det ordet er jo brukt mye, transplantasjon, translation, transit og flere eksempler her:https://membean.com/roots/trans-across/

Anonymkode: 4045f...a54

AnonymBruker
Osten skrev (På 24.6.2023 den 14.13):

Vi kan jo åpne oss for nye tanker. Det er ikke farlig. Transkvinner er kvinner og transmenn er menn, sånn jeg ser det. Egentlig er det ikke viktig hva vi kaller hverandre. 

Så da er det rett inn i kvinnegarderoben for en transkvinne? Og vedkommende har også rett til å kvoteres inn i styrer eller få ekstrapoeng på opptak til studier etc. fordi vedkommende definierer seg som kvinne?

Anonymkode: 3d03f...fae

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så da er det rett inn i kvinnegarderoben for en transkvinne? Og vedkommende har også rett til å kvoteres inn i styrer eller få ekstrapoeng på opptak til studier etc. fordi vedkommende definierer seg som kvinne?

Anonymkode: 3d03f...fae

Dette er en vanskelig sak som ikke har noe fasitsvar. Imidlertid er det sånn det praktiseres de fleste steder at transkvinner med mannskropp blir henvist til herregarderoben. Altså selv om de er juridiske kvinner. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...