Gå til innhold

Et språkspørsmål. (ikke for de sarte og lettkrenkede)


kupton

Anbefalte innlegg

Det er to lignende utsagn jeg stusser på

1. Fuck you. Dette brukes på en negativ måte. Men de alle fleste ville vel fuck med noen de liker aller best, og som de vil være kjærlige mot.

2. Menn som sier "Din forbannede fitte" som nedsettende til kvinner. Her bruker de ordet på det menn ofte setter mest pris på som et skjellsord.

Forklaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hurja
Vendi skrev (2 minutter siden):

Dette var vel helt idiotiske tanker fra meg. Beklager svaret mitt. Håper du får bedre svar fra andre. 

Overhode ikke idiotiske tanker fra deg, dette. Tvert om ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendi skrev (1 time siden):

Nr. 1 er "adoptert" fra engelsk/amerikansk og betyr vel bare "Dra til helvete". Hvorfor de bruker "fuck" (som rett oversatt betyr "knull") vet jeg ikke. 

2. Stygge navn på kjønnsorganer brukes vel som skjellsord overalt, tror jeg. "Fitte" assosieres jo med det kvinnelige kjønn og blir vel da en styggere nedsettende beskrivelse av en kvinne enn "kjerring", "hespetre", o.l. Litt mer kraftig uttrykk rett og slett. Menn kan jo på sin side bli kalt "jævla kukhue", "kødd", o.l.

Edit:  Men hvorfor vet jeg ikke. Kanskje det ligger litt i at ting skal være styggest mulig sagt når man er sint på noen, for å sterkere understreke aggresjonen. Og så brukes det banneord  ("tabu-ord")

 

Jeg tror også det er så enkelt som at fuck og fitte er ord som det ikke er lov å si.

Dermed blir det brukt som skjellsord uten at det nødvendigvis er så logisk.

Jeg vet ikke om "fuck you" er en kortversjon av "go fuck yourself". Det er nok oftest ment metaforisk når man vil at noen skal forsvinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hurja

Her jeg bor sier de «styggbra» som betyr «kjempebra». « sinnsykt bra» blir også brukt om noe kjempepositivt 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (10 timer siden):

Det er to lignende utsagn jeg stusser på

1. Fuck you. Dette brukes på en negativ måte. Men de alle fleste ville vel fuck med noen de liker aller best, og som de vil være kjærlige mot.

2. Menn som sier "Din forbannede fitte" som nedsettende til kvinner. Her bruker de ordet på det menn ofte setter mest pris på som et skjellsord.

Forklaringer?

Jeg har tenkt som deg vedrørende bruken av ordet «fitte». Hvorfor bruker presumptivt heterofile menn dette som skjellsord? Skjønner det virkelig ikke. 
 

Jeg har imidlertid ikke tenkt det samme om «fuck you». Selv om nordmenn flest selvsagt forstår hva ordene betyr, tror jeg det følelsesmessige ved å banne på engelsk er annerledes enn å banne på norsk. Jeg vil tro mange synes det er grovere å bruke norske banneord enn engelske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan skrev (2 minutter siden):

Jeg har tenkt som deg vedrørende bruken av ordet «fitte». Hvorfor bruker presumptivt heterofile menn dette som skjellsord? Skjønner det virkelig ikke. 

Om man tar igjen ved å si f.eks. "Det var da en jævlig kukete parkering!" når noen har parkert klønete blir det muligens fort slutt på den bruken av ordet fitte... ;)  Ellers kan det hjelpe å spørre direkte om hvorfor de bruker ordet fitte som skjellsord når det egentlig er noe de liker veldig godt - jeg tror kanskje de ikke tenker over bruken av ordet rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en ting jeg også alltid har stusset over når det kommer til banneord/-uttrykk.

I USA på 80-tallet, og delvis 90-tallet, var det mye fokus på supermacho mannfolk i actionfilmer. Den ensomme helten med firkantet hake, kule one-liners, store muskler og store våpen. Ordentlig mannemann som bar preg av et (mer enn) noe homofobisk samfunn.

Men til å være så macho og homofobe så var disse actionheltene overraskende interessert i andre menns rumper.

"I will kick your ass"
"Your ass is mine"
"I will shove this stick so hard up your ass you [sett inn fargerik avslutning her]"

Eller denne fantastiske one-linereren fra Die Hard 3:
"You can stick your well-layed plan up your well-layed ass".

Tilsvarende også hvis de selv fikk bank.

"He kicked my ass"
"I got my ass handed to me"

Jeg synes egentlig det er litt morsomt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendi skrev (9 timer siden):

Dette var vel helt idiotiske tanker fra meg. Beklager svaret mitt. Håper du får bedre svar fra andre. 

Synes det var et bra svar, jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (4 timer siden):

Ellers kan det hjelpe å spørre direkte om hvorfor de bruker ordet fitte som skjellsord når det egentlig er noe de liker veldig godt - jeg tror kanskje de ikke tenker over bruken av ordet rett og slett.

Den eneste som har skjelt meg ut og kalt meg «jævla fitte» er en tidligere homofil venn. Og han liker strengt tatt ikke fitte. Men jeg skal jammen spørreom jeg skulle bli skjelt ut av en hetero senere en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Lillemus skrev (5 timer siden):

Om man tar igjen ved å si f.eks. "Det var da en jævlig kukete parkering!" når noen har parkert klønete blir det muligens fort slutt på den bruken av ordet fitte... ;)  Ellers kan det hjelpe å spørre direkte om hvorfor de bruker ordet fitte som skjellsord når det egentlig er noe de liker veldig godt - jeg tror kanskje de ikke tenker over bruken av ordet rett og slett.

Der far min kommer fra sa de "Jævla hestkuk" og onkelen min kjeftet på min sønn da han sa "Bare kødda". Om han visste hva en kødd var 😮 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
stjernestøv skrev (På 26.6.2023 den 13.09):

Der far min kommer fra sa de "Jævla hestkuk" og onkelen min kjeftet på min sønn da han sa "Bare kødda". Om han visste hva en kødd var 😮 

Fun fact:

"Hestkuk" er ikke stygt ment, i korrekt bruksmåte. Det er noe man kan si i Nord-Norge som et tegn på misunnelse.

F.eks: "Jeg vant 3 millioner i Lotto" - "Åh, din jævla hestkuk"!

Årsaken er vel det de fleste har observert når de ser en hest - den er relativt velutstyrt for å si det mildt. En "hestkuk" er da i overført betydning en heldig person som har stor penis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
ISW skrev (2 minutter siden):

Fun fact:

"Hestkuk" er ikke stygt ment, i korrekt bruksmåte. Det er noe man kan si i Nord-Norge som et tegn på misunnelse.

F.eks: "Jeg vant 3 millioner i Lotto" - "Åh, din jævla hestkuk"!

Årsaken er vel det de fleste har observert når de ser en hest - den er relativt velutstyrt for å si det mildt. En "hestkuk" er da i overført betydning en heldig person som har stor penis. 

Hehe ok :D Ja det var i Nord Norge dette :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (På 25.6.2023 den 20.13):

Det er to lignende utsagn jeg stusser på

1. Fuck you. Dette brukes på en negativ måte. Men de alle fleste ville vel fuck med noen de liker aller best, og som de vil være kjærlige mot.

2. Menn som sier "Din forbannede fitte" som nedsettende til kvinner. Her bruker de ordet på det menn ofte setter mest pris på som et skjellsord.

Forklaringer?

Jeg skal prøve å gi en forklaring i en gammel tråd :)

Dette henger igjen (i likhet med en del referanser fra hip-hop) fra da sex ble brukt for å vise makt over noen eller å nedverdige noen. Særlig det å være den aktive parten (eller den som "gir" om du vil) skulle være et tegn på dominans. Et eksempel er i Karpe sin låt "Toyota'n til Magdi" der følgende referanse brukes "Det blir dagen jeg får head (bli sugd, "red".anm) av Mette Hanekamhaug" (der alle vet at Karpe ikke fordrar Fremskrittspartiet, men vil nedverdige FrP-politikeren Mette Hanekamhaug ved å få henne til å suge han).

Ditt andre eksempel (hvorfor fitte egentlig er et stygt ord er det ingen som vet, akkurat som kjerring som egentlig stammer fra "kjær") kommer av at det er utrolig stygt å degradere en kvinne til å bare være et kjønnsorgan. Implisitt: "Du kan bare brukes til en ting". Selv om "vagina" i seg selv ikke er en stygg ting, er kvinner mer enn en vagina.

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ISW skrev (6 timer siden):

Fun fact:

"Hestkuk" er ikke stygt ment, i korrekt bruksmåte. Det er noe man kan si i Nord-Norge som et tegn på misunnelse.

F.eks: "Jeg vant 3 millioner i Lotto" - "Åh, din jævla hestkuk"!

Årsaken er vel det de fleste har observert når de ser en hest - den er relativt velutstyrt for å si det mildt. En "hestkuk" er da i overført betydning en heldig person som har stor penis. 

Du mener at hestkuk er positivt? Jeg har aldri oppfattet hestkuk som noe annet enn svært negativt og nedlatende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (7 minutter siden):

Du mener at hestkuk er positivt? Jeg har aldri oppfattet hestkuk som noe annet enn svært negativt og nedlatende...

Det kommer an på sammenhengen. Gode venner kan gjerne flire og si "Du din jævel" til hverandre, og det er ment kameratslig og med humor. Tenker "hestkuk" blir det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuck you betyr jo dra til helvete, men enig at det er et rart valg av ord. 
Din jævla fitte er det samme som jævla drittkjerring typ. 
Men det samme blir brukt mot menn, som din jævla kuk. 
veldig synd at kjønnsorgan blir brukt i den settingen egentlig. 
men hører menn kan si jævla kuk om andre menn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...