Gå til innhold

Favorittmaleriet deres?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Av en eller annen grunn gjorde "Potetspiserne" av Gogh inntrykk på meg:

https://no.m.wikipedia.org/wiki/«Potetspiserne»

«Jeg har virkelig ønsket å lage det slik at folk forstår at disse menneskene, som spiser sine poteter lyset fra den lille lampen sin, har dyrket jorden selv med de samme hendene de nå spiser med, og dermed handler det om hardt arbeid, at de dermed ærlig har tjent maten sin. Jeg ønsket å vise en helt annen måte å leve på enn vår – vi siviliserte mennesker. Så jeg ønsker definitivt ikke at alle bare skal beundre det eller akseptere det uten å forstå hvorfor.»

Gogh

Kashmir skrev (8 timer siden):

Jeg elsker "Cafe Terarrace" av Van Gogh.

Og "Solen" av Munch.

Det er sånt jeg blir sånn helt healet av å se på 🙂 

Jeg er enig med deg, begge de du nevner er fantastiske. Van Gogh minner meg om en gresk bakgate/fortaus cafe jeg pleide drikke litt for mye espresso i kombinasjon med litt for mange sigaretter for mange mange år siden, gode tider. Personlig er jeg spesielt svak for "Revir" av Odd Nerdrum.

bibben skrev (35 minutter siden):

Ole Dørje håndterer lys på en fantastisk måte! Jeg kan se på bildene hans i evigheter🌱

Jeg har aldri hørt om ham! Men ja, jeg likte stilen! Det er sånt som dette som også kan være fint når flere deltar i tråder. At vi oppdager noe nytt.

Digget den tegneseriestilen!

Annonse

XbellaX skrev (55 minutter siden):

Jeg er enig med deg, begge de du nevner er fantastiske. Van Gogh minner meg om en gresk bakgate/fortaus cafe jeg pleide drikke litt for mye espresso i kombinasjon med litt for mange sigaretter for mange mange år siden, gode tider. Personlig er jeg spesielt svak for "Revir" av Odd Nerdrum.

Jeg har nok glemt hvor cafe Terrace ligger, for en gang tror jeg at jeg må ha visst det. Den ligger faktisk i Frankrike, men at vi forbinder den med to andre steder er fint. Sånn skal også kunst virke 😊

Edvard Munch sitt "Løsrivelse" gjorde dypt inntrykk på meg. Måten maleriet er delt inn en en mørk sone og en lys. Kvinnen som har vendt mannen ryggen. Hun er på vei ut av bildet, mot en ny tilværelse. Hun går mot lyset, bort fra han. Håret og kjolen flagrer i brisen.

Han står igjen alene, i skyggen. Man kan se at sorgen og fortvilelsen ligger tungt på han. Grågrønn i ansiktet, som er vendt nedover. Han lener seg mot treet for å finne støtte. Hånden som ligger over hjertet er malt nesten hvit mot alt det mørke. Kanskje for å symbolisere at han prøver å holde hjertet sitt fra å briste, at han klemmer så hardt rundt hjertet sitt at hånden blir hvit.

Det er iallefall min tolkning av det. Maleriet har gjort inntrykk fordi jeg har vært på begge sider. Metaforisk altså. Både forlatt noen, og blitt forlatt av noen. 

Interessant spørsmål! Jeg har faktisk aldri tenkt over om jeg har noe favorittmaleri. I det hele tatt er det vanskelig å nevne kun ett. Flere fine er nevnt. Jeg legger til: 

- Vinternatt i Rondane av Harald Sohlberg, vakkert og mystisk. Sohlberg har mange fine bilder 

- Theodor Kittelsens maleri av gutten som ser mot Soria Moria, som en drøm og håp om et bedre liv. Eller som Rodgers & Hammerstein skrev det: Climb every mountain! 

- Det franske «revolusjonmaleriet», som jeg nå har googlet meg fram til også kalles Friheten på barrikadene. Dette maleriet fikk jeg et spesielt forhold til da jeg på sent åttitall både så maleriet «live» for første gang i Louvre, og jeg også så det «iscenesatt» da jeg så Les Miserables for første gang: 

Do you hear the people sing?

Singing the song of angry men?

It is the music of the people

Who will not be slaves again!

When the beating of your heart

Echoes the beating of the drums

There is a life about to start

When tomorrow comes!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...