Gå til innhold

Noen med unnvikende personlighetsforstyrrelse som vil fortelle hvordan det arter seg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg fikk diagnosen i godt voksen alder, men har alltid merket at nære relasjoner er vanskelig. Ett særtrekk ved denne pf. er lysten til å være nær andre mennesker og ha gode relasjoner, men frykten for å bli mislikt og avvist ofte gjør at man trekker seg unna. Dette gjør ofte vondt.

Anbefaler å bruke til å finne en god behandler som over tid kan hjelpe deg å stå i og holde fast i de relativt du har. Desverre har dårlig erfaring med de fleste behandlere. De mangler kunnskap om denne pf og fokuserer på symptomene som sosial angst i stedet for jobbe med kjernen i denne pf. Desto viktigere er det å finne "riktig" behandler.

Anbefaler boken "å ønske, men ikke våge" av wilberg og Eikenæs, den kan gi deg litt perspektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for svar og tips om bok! Jeg kjenner meg veldig igjen med dette om frykt for å bli avvist og avslørt og avviser derfor mange venner før de eventuelt avviser meg. Jeg har heldigvis begynt hos en ny behandler som virker veldig dyktig og fin. 

Anonymkode: 63181...0c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har helt siden jeg var liten brydd meg veldig mye om hva andre tenker om meg, om det jeg sier og gjør. Er redd for å ikke bli likt, redd for å bli avvist og redd for å bli gjennomskuet som en dårlig person. Det har gjort at jeg alltid har forsøkt ta minst mulig plass. Si minst mulig, ikke ha meninger, ikke ta sjanser. Og det har også ødelagt en del for meg.

Jeg sliter med relasjoner og tør ikke slippe folk innpå meg og bli ordentlig kjent med meg, har derfor overfladiske forhold til venner. Jeg er veldig sårbar for avvisning og tør derfor ikke ta initiativ, synes det sosiale er vanskelig pga dette og at jeg ikke klarer åpne meg og være meg selv, jeg har dårlig selvbilde og selvtillit og følelsen av å ikke vite hvem jeg er og føle at jeg mangler identitet, føler meg lite verdt og underlegen. Kjenner veldig på usikkerhet, selvhat, følelse av å ikke strekke til, jeg er redd for å bli gjennomskuet som en dårlig person og bli avvist, og jeg bryr meg veldig mye om hva andre tenker og mener om meg.

Anonymkode: b54aa...c6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har helt siden jeg var liten brydd meg veldig mye om hva andre tenker om meg, om det jeg sier og gjør. Er redd for å ikke bli likt, redd for å bli avvist og redd for å bli gjennomskuet som en dårlig person. Det har gjort at jeg alltid har forsøkt ta minst mulig plass. Si minst mulig, ikke ha meninger, ikke ta sjanser. Og det har også ødelagt en del for meg.

Jeg sliter med relasjoner og tør ikke slippe folk innpå meg og bli ordentlig kjent med meg, har derfor overfladiske forhold til venner. Jeg er veldig sårbar for avvisning og tør derfor ikke ta initiativ, synes det sosiale er vanskelig pga dette og at jeg ikke klarer åpne meg og være meg selv, jeg har dårlig selvbilde og selvtillit og følelsen av å ikke vite hvem jeg er og føle at jeg mangler identitet, føler meg lite verdt og underlegen. Kjenner veldig på usikkerhet, selvhat, følelse av å ikke strekke til, jeg er redd for å bli gjennomskuet som en dårlig person og bli avvist, og jeg bryr meg veldig mye om hva andre tenker og mener om meg.

Anonymkode: b54aa...c6c

Takk! Dette var som om jeg skulle skrevet det selv!

Hi

Anonymkode: 63181...0c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sliter i relasjoner, frykt for å bli avvist og tørr ikke slippe folk inn på meg. Man er jo unnvikende. Det er så alvorlig at jeg har ikke venner og aldri hatt kjæreste. 

Anonymkode: 1a9a4...c6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (5 timer siden):

Hvordan foregår behandling for unnvikende pf?

Det lurer jeg også på. Jeg vet at det finnes gruppeterapi.

Anonymkode: 63181...0c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hurja
Everybody skrev (5 timer siden):

Hvordan foregår behandling for unnvikende pf?

Samtaleterapi kombinert med trening og eksponering i rl var det som hjalp meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...