Gå til innhold

Hysteriske folk og vaskemaskin

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Mener du man skal komme for sent til ting for en vaskemaskin? Eller ikke få sove fordi en vaskemaskin går? 

Anonymkode: 3528b...770

Det går fint om man bare planlegger.

Anonymkode: d058c...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Samme her 🤓 glad jeg ikke er hysterisk! 

Du bruker vel ikke bilbelte heller, eller har reiseforsikring eller innboforsikring, for det pleier jo å gå bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kontifuge du trollemor.

Konfigurere 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du bruker vel ikke bilbelte heller, eller har reiseforsikring eller innboforsikring, for det pleier jo å gå bra?

Ja det gjør som oftest det 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorthe skrev (7 timer siden):

Jeg går ut mens vaskemaskinen går.  Gidder ikke å vente 3.15 timer for å forlate leilighet.  Og vasker oppvaskmaskinen om natta.  Men den går stille og forstyrrer ikke naboene.

Tørketrommelen går jeg ikke fra.  Men den har jeg hatt brann i fordi termostaten gikk i stykker.  Og den vi har nå blir også veldig varm

Jeg bruker aldri de programmene som er så lange, kjører alltid på halv tid, bruker sikkert litt mer strøm, men som deg orker ikke jeg heller å vente så lenge på at maskina skal bli ferdig. Det er ytterst sjelden at ingen av oss er hjemme mens vaskemaskin eller oppvaskmaskin går da, det tar vi bare ikke sjansen på, selv om begge deler er nye. Vi er ikke så mye borte at jeg ikke rekker å vaske klær, tar det enten på kvelden etter at vi har spist middag (før vi legger oss) eller en helgedag hvor vi er hjemme, ikke noe problem å få til det for oss. :) Men om man er svært travel og mye borte så kan jeg skjønne at det kan bli et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 time siden):

Jeg bruker aldri de programmene som er så lange, kjører alltid på halv tid, bruker sikkert litt mer strøm, men som deg orker ikke jeg heller å vente så lenge på at maskina skal bli ferdig. Det er ytterst sjelden at ingen av oss er hjemme mens vaskemaskin eller oppvaskmaskin går da, det tar vi bare ikke sjansen på, selv om begge deler er nye. Vi er ikke så mye borte at jeg ikke rekker å vaske klær, tar det enten på kvelden etter at vi har spist middag (før vi legger oss) eller en helgedag hvor vi er hjemme, ikke noe problem å få til det for oss. :) Men om man er svært travel og mye borte så kan jeg skjønne at det kan bli et problem.

Enig. Nå har jeg en eldgammel maskin da og den bruker bare 2 timer på det lengste programmet. Setter vanligvis på en vask på ettermiddagen/tidlig kveld og da henger jeg opp før jeg legger meg. Setter aldri på om natta, både pga brannfaren og naboer. Men nå er jeg bare en og i en aktiv familie på 4 eller 5, så kan jeg forstå at det blir vanskeligere å få dette til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemus skrev (3 timer siden):

Jeg vasker sengetøy og håndklær på det programmet som tar lang tid.  Men klær vasker jeg ofte på kortprogram.  Oppvaskmaskinen går oftest på ECO-program.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (12 timer siden):

Hvis man har en god vaskemaskin som står på gulv som tåler vann og har sluk, så har jeg ingen motforestillinger mot å forlate vaskemaskinen. 

Samme her, selv om det nok er vanligere at vi er hjemme og våkne når vaskemaskina går. Oppvaskmaskina derimot settes veldig ofte på enten når vi går og legger oss eller før vi drar på jobb.

(Eventuell støyproblematikk gjelder kun husets beboere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan skrev (5 minutter siden):

Samme her, selv om det nok er vanligere at vi er hjemme og våkne når vaskemaskina går. Oppvaskmaskina derimot settes veldig ofte på enten når vi går og legger oss eller før vi drar på jobb.

(Eventuell støyproblematikk gjelder kun husets beboere)

Jeg lærte en gang på et brannvernkurs at det apparatet i heimen som oftest tar fyr er nettopp oppvaskmaskinen... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (33 minutter siden):

Jeg lærte en gang på et brannvernkurs at det apparatet i heimen som oftest tar fyr er nettopp oppvaskmaskinen... 

Selv om det skjer "oftest" av apparater i hjemmet, er det likevel nokså sjelden i forhold til antall maskiner og ikke minst i forhold til antall ganger maskinene kjøres.

Om jeg skal følge absolutt alle råd som finnes, må alt av kontakter trekkes ut idet jeg forlater hjemmet i tilfelle det skulle komme et lynnedslag, og jeg kan ikke lade elsykkelen min utenfor huset, men må leie en brannsikker plass langt borte fra folk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan skrev (6 minutter siden):

Selv om det skjer "oftest" av apparater i hjemmet, er det likevel nokså sjelden i forhold til antall maskiner og ikke minst i forhold til antall ganger maskinene kjøres.

Om jeg skal følge absolutt alle råd som finnes, må alt av kontakter trekkes ut idet jeg forlater hjemmet i tilfelle det skulle komme et lynnedslag, og jeg kan ikke lade elsykkelen min utenfor huset, men må leie en brannsikker plass langt borte fra folk. 

Joda, men jeg tenker også det koster så lite å forebygge litt. :) Vi lader el-bilen om natten og el-syklene likeså, men verken garasje eller uthus er så nære huset at det vil være noen fare om det skulle ta fyr. Vi har faktisk også opplevd at router har gått i stykker pga lynnedslag i trafo i nærheten da vi ikke var hjemme... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (8 minutter siden):

Joda, men jeg tenker også det koster så lite å forebygge litt. :) Vi lader el-bilen om natten og el-syklene likeså, men verken garasje eller uthus er så nære huset at det vil være noen fare om det skulle ta fyr. Vi har faktisk også opplevd at router har gått i stykker pga lynnedslag i trafo i nærheten da vi ikke var hjemme... 

Det er viktig å tenke brannvern, men brannvern handler om flere forhold. Min vurdering av akkurat det med bruk av vaskemaskin er som følger: Relativt nytt elektrisk anlegg med god kapasitet, relativt ny vaskemaskin, holder det ryddig rundt maskinen og på badet i sin helhet - og i tillegg er det sprinkleranlegg i leiligheten. Fra mitt perspektiv blir dette til sammen trygt nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (12 minutter siden):

Vi har faktisk også opplevd at router har gått i stykker pga lynnedslag i trafo i nærheten da vi ikke var hjemme... 

Ja, at apparater kan gå istykker pga. lynnedslag i nærheten er vel nokså vanlig. For en god del år siden gikk en gammel billedrørs-TV og en trådløs fasttelefon føyken etter at lynet slo ned i bakken ca en kilometer fra boligen. Men videospilleren som var koblet sammen med TV'en overlevde. 

(Trengte vel ikke skrive at dette var lenge siden når innlegget omhandlet fasttelefon og videospiller, men lell 😆)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

frosken skrev (16 timer siden):

Hvis man har en god vaskemaskin som står på gulv som tåler vann og har sluk, så har jeg ingen motforestillinger mot å forlate vaskemaskinen. 

Helt enig. Maskinen måtte eksplodert om jeg skulle merket at noe var galt om jeg var hjemme også, jeg driver jo ikke og springer ned i vaskekjelleren underveiis i vasken for å sjekke. En skade ville dermed først oppdages etter at det hadde eskalert.

Har forøvrig alltid lurt på om det virkelig stemmer at brann i hvitevarer skjer så hyppig. Jeg kjenner faktisk ingen som har opplevd dette, og det harmonerer ikke med at det skal være *så vanlig".

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (22 minutter siden):

Helt enig. Maskinen måtte eksplodert om jeg skulle merket at noe var galt om jeg var hjemme også, jeg driver jo ikke og springer ned i vaskekjelleren underveiis i vasken for å sjekke. En skade ville dermed først oppdages etter at det hadde eskalert.

Har forøvrig alltid lurt på om det virkelig stemmer at brann i hvitevarer skjer så hyppig. Jeg kjenner faktisk ingen som har opplevd dette, og det harmonerer ikke med at det skal være *så vanlig".

Du må sjekke hvor mange branner det er i Norge pr år, og så må du regne en tredjedel ut fra det. Kjenner du noen det har vært brann hos i det hele tatt? For å konkludere som du gjør her, så bør du kjenne flere. Det i seg selv er uvanlig, og hvilke årsaker hadde de brannene? Det går jo mot normalt uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (1 time siden):

Du må sjekke hvor mange branner det er i Norge pr år, og så må du regne en tredjedel ut fra det. Kjenner du noen det har vært brann hos i det hele tatt? For å konkludere som du gjør her, så bør du kjenne flere. Det i seg selv er uvanlig, og hvilke årsaker hadde de brannene? Det går jo mot normalt uansett. 

Skal man regne ut på det? Kjenner heller ingen som har fått brann i vaskemaskin. Har heller aldri hørt om det før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skal man regne ut på det? Kjenner heller ingen som har fått brann i vaskemaskin. Har heller aldri hørt om det før. 

ALdri hørt om brann i vaskemaskin? Du leser ikke aviser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

ALdri hørt om brann i vaskemaskin? Du leser ikke aviser?

Jeg leser det meste av aviser. Gjør du? At det skjer èn gang betyr ikke at det skjer hver dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, men hvis du googler opp så står det at en tredjedel av branner skyldes elektriske artikler i hjemmet, og at vaskemaskiner og tørketrommel er verstinger. 

Det står ikke bestandig hva branner skyldes, og selv om vi ikke kjenner eller vet om noen som har opplevd det, så betyr det ikke at det ikke er tilfellet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (3 timer siden):

For noen år siden tok det fyr i en tørketrommel hos en frisør i bygget der jeg jobber. Om de hadde satt den på og gått hjem for dagen kunne det endt ganske så ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...