Gå til innhold

Jeg ser opp til dere som er femti pluss.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan du ikke bare pensjonere deg da? 

Anonymkode: 54c74...b38

Blir dårlig med penger da. Har ingen mor jeg kan sende vippskrav til, skjønner du. Og å bli forsørget av mannen min er lite aktuelt, det har med selvrespekt å gjøre bl.a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Lillemus skrev (3 minutter siden):

Blir dårlig med penger da. Har ingen mor jeg kan sende vippskrav til, skjønner du. Og å bli forsørget av mannen min er lite aktuelt, det har med selvrespekt å gjøre bl.a.

Da får du ikke bli pensjonist da. Unødvendig av deg å komme med stikk. 

Anonymkode: 54c74...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kan du ikke bare pensjonere deg da? 

Anonymkode: 54c74...b38

Det er en veldig klar sammenheng mellom hva man får utbetalt som pensjonist og det man har tjent opp / betalt inn, altså hvor lenge man har jobbet før man går av. 

Med "veldig klar" mener jeg her at man ikke kan gjøre noe med det selv, ordningen / reglene er som de er. Jeg mener ikke at det er lett å forstå regnestykket. Det er en grunn til at man mange steder får tilbud om personlig økonomisk veiledning når pensjonsalderen nærmer seg. Det er flere muligheter for nedtrapping og sluttdato, og ikke spesielt enkelt å regne på konsekvensene selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (6 minutter siden):

Det er en veldig klar sammenheng mellom hva man får utbetalt som pensjonist og det man har tjent opp / betalt inn, altså hvor lenge man har jobbet før man går av. 

Med "veldig klar" mener jeg her at man ikke kan gjøre noe med det selv, ordningen / reglene er som de er. Jeg mener ikke at det er lett å forstå regnestykket. Det er en grunn til at man mange steder får tilbud om personlig økonomisk veiledning når pensjonsalderen nærmer seg. Det er flere muligheter for nedtrapping og sluttdato, og ikke spesielt enkelt å regne på konsekvensene selv. 

Er det ikke egne regler for dette? Hvis man har jobbet siden man var 18 blir det jo en del ut? 

Anonymkode: 54c74...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (6 minutter siden):

Det er en veldig klar sammenheng mellom hva man får utbetalt som pensjonist og det man har tjent opp / betalt inn, altså hvor lenge man har jobbet før man går av. 

Med "veldig klar" mener jeg her at man ikke kan gjøre noe med det selv, ordningen / reglene er som de er. Jeg mener ikke at det er lett å forstå regnestykket. Det er en grunn til at man mange steder får tilbud om personlig økonomisk veiledning når pensjonsalderen nærmer seg. Det er flere muligheter for nedtrapping og sluttdato, og ikke spesielt enkelt å regne på konsekvensene selv. 

Jeg har nedtelling til jeg blir 62 år, jobber ikke en dag lenger enn det. :) Men det er noen år til ennå da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (7 minutter siden):

Det er en veldig klar sammenheng mellom hva man får utbetalt som pensjonist og det man har tjent opp / betalt inn, altså hvor lenge man har jobbet før man går av. 

Med "veldig klar" mener jeg her at man ikke kan gjøre noe med det selv, ordningen / reglene er som de er. Jeg mener ikke at det er lett å forstå regnestykket. Det er en grunn til at man mange steder får tilbud om personlig økonomisk veiledning når pensjonsalderen nærmer seg. Det er flere muligheter for nedtrapping og sluttdato, og ikke spesielt enkelt å regne på konsekvensene selv. 

Betalt inn? Det trekkes jo av lønnen din. 

Anonymkode: 54c74...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det ikke egne regler for dette? Hvis man har jobbet siden man var 18 blir det jo en del ut? 

Anonymkode: 54c74...b38

Jo, det er regler. Men det finnes noen valgmuligheter mht. når man går av mm.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Betalt inn? Det trekkes jo av lønnen din. 

Anonymkode: 54c74...b38

Ja, det blir betalt inn via lønnstrekk for de som er ansatt et sted. Selvstendig næringsdrivende må ordne litt mer selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (5 minutter siden):

Jo, det er regler. Men det finnes noen valgmuligheter mht. når man går av mm.

Ja, det blir betalt inn via lønnstrekk for de som er ansatt et sted. Selvstendig næringsdrivende må ordne litt mer selv.

Å ja. er det lurt og opprette en egen konto for pensjonen uansett? 

Anonymkode: 54c74...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Å ja. er det lurt og opprette en egen konto for pensjonen uansett? 

Anonymkode: 54c74...b38

Ja, det er alltid lurt å ha sparepenger, uansett. Reglene kan bli forandret mange ganger før de yngste i arbeidslivet skal gå av med pensjon. 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 time siden):

Jeg har nedtelling til jeg blir 62 år, jobber ikke en dag lenger enn det. :) Men det er noen år til ennå da.

Tida går fortere og fortere vettu 😅 Så du kan bli overrasket når 62-årsdagen nærmer seg. «Allerede???» 😉

Selv har jeg ikke ennå bestemt meg for når jeg skal gå av eller om jeg skal trappe ned. Som 62-åring vil jeg ha 3 uker mer ferie i året enn nå, og det hjelper jo på mht å jobbe litt lenger, og så kan man ev i tillegg redusere stillingsprosenten.
 

En kollega som nylig gikk av ved fylte 70 var i full vigør og veldig oppegående jobbmessig. Jeg ser det positive i å bli pensjonist og ha «permanent ferie», men jeg tenker også på at det å stå i jobb kan holde folk i vigør. Selvsagt kan man gjøre det utenom jobb, men det kan fort bli en (u)vane å ha mye fri. Så jeg er litt delt ennå mht hvor tidlig/sent jeg skal bli pensjonist, men tenker nå iallfall at jeg skal jobbe til jeg er minst 65. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
morsan skrev (3 timer siden):

Ditto! :) 
 

De eneste gangene jeg kjeder meg, er hvis jeg er stuck i en situasjon/med folk jeg ikke kommer ut av, som for eksempel at jeg har blitt plassert mellom noen skikkelig dølle personer på jobbjulebordet, hvilket skjedde et par ganger i min forrige jobb. Men i mitt eget selskap kjeder jeg meg aldri. 

Ja, samme her. Husker jeg var i en femtiårsdag for en god del år siden, til en mannen min først og fremst kjente. Det var mer familieselskap enn fest, og jeg kjente ingen, bortsett fra jubilanten og kona, ikke var det vin og ikke var det særlig moro. Da kjedet jeg meg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Lillemus skrev (3 timer siden):

Samme her. :) Jeg er den fødte pensjonist tror jeg! 😂 Har alltid masse prosjekter på gang og alt for liten tid.

Haha! Den fødte pensjonist 😁😁😁 Kanskje jeg og er det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
morsan skrev (22 minutter siden):

Tida går fortere og fortere vettu 😅 Så du kan bli overrasket når 62-årsdagen nærmer seg. «Allerede???» 😉

Selv har jeg ikke ennå bestemt meg for når jeg skal gå av eller om jeg skal trappe ned. Som 62-åring vil jeg ha 3 uker mer ferie i året enn nå, og det hjelper jo på mht å jobbe litt lenger, og så kan man ev i tillegg redusere stillingsprosenten.
 

En kollega som nylig gikk av ved fylte 70 var i full vigør og veldig oppegående jobbmessig. Jeg ser det positive i å bli pensjonist og ha «permanent ferie», men jeg tenker også på at det å stå i jobb kan holde folk i vigør. Selvsagt kan man gjøre det utenom jobb, men det kan fort bli en (u)vane å ha mye fri. Så jeg er litt delt ennå mht hvor tidlig/sent jeg skal bli pensjonist, men tenker nå iallfall at jeg skal jobbe til jeg er minst 65. 

Jeg har ei veldig god venninne som er 63, og hun har fortalt om disse ekstra ferieukene. De hjelper jo veldig på! Jeg var akkurat på et seminar om seniorpolitikk (fordi jeg er tillitsvalgt), og det er viktig for samfunnet at vi som kan jobbe, holder oss i arbeidslivet litt lenger enn vi tenker... så hun dama oppfordret oss til å snakke med kollegaer om å bli 1-2 år lenger enn de først hadde tenkt. I årene fremover blir det stor mangel på arbeidskraft - først og fremst i helsesektoren, men også andre steder - så vi burde vel kanskje bli værende litt.... 

Jeg har absolutt ikke bestemt meg, men tenker det blir mellom 62 og 65 at jeg sier takk for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje skrev (10 minutter siden):

Ja, samme her. Husker jeg var i en femtiårsdag for en god del år siden, til en mannen min først og fremst kjente. Det var mer familieselskap enn fest, og jeg kjente ingen, bortsett fra jubilanten og kona, ikke var det vin og ikke var det særlig moro. Da kjedet jeg meg....

Ja, når jeg tenker meg om har jeg også vært i noen slike. Husker bl a en gang for lenge siden vi var bedt i 70-årsdagen til min daværende manns onkel, og de syntes det var skikkelig lurt å blande folk. Hvilket betød at jeg havnet alene på bord med bare venner av jubilanten. Dette var på et helt annet sted, og de var bare interessert i å snakke om felles kjente osv. Overhodet ingen interesse for å prøve å finne samtaleemner eller historier tilpasset en utenbygds dame som var halvparten så gammel. Husker jeg ønsket jeg heller var plassert på barnebordet 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan skrev (32 minutter siden):

Tida går fortere og fortere vettu 😅 Så du kan bli overrasket når 62-årsdagen nærmer seg. «Allerede???» 😉

Selv har jeg ikke ennå bestemt meg for når jeg skal gå av eller om jeg skal trappe ned. Som 62-åring vil jeg ha 3 uker mer ferie i året enn nå, og det hjelper jo på mht å jobbe litt lenger, og så kan man ev i tillegg redusere stillingsprosenten.
 

En kollega som nylig gikk av ved fylte 70 var i full vigør og veldig oppegående jobbmessig. Jeg ser det positive i å bli pensjonist og ha «permanent ferie», men jeg tenker også på at det å stå i jobb kan holde folk i vigør. Selvsagt kan man gjøre det utenom jobb, men det kan fort bli en (u)vane å ha mye fri. Så jeg er litt delt ennå mht hvor tidlig/sent jeg skal bli pensjonist, men tenker nå iallfall at jeg skal jobbe til jeg er minst 65. 

Jeg plages noe med smerter både her og der så denne skrotten varer ikke lenger enn til 62 i arbeidslivet, jeg vil jo gjerne ha noen gode år som pensjonist også. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (Akkurat nå):

Jeg plages noe med smerter både her og der så denne skrotten varer ikke lenger enn til 62 i arbeidslivet, jeg vil jo gjerne ha noen gode år som pensjonist også. :) 

Det er fullt forståelig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan skrev (1 minutt siden):

Ja, når jeg tenker meg om har jeg også vært i noen slike. Husker bl a en gang for lenge siden vi var bedt i 70-årsdagen til min daværende manns onkel, og de syntes det var skikkelig lurt å blande folk. Hvilket betød at jeg havnet alene på bord med bare venner av jubilanten. Dette var på et helt annet sted, og de var bare interessert i å snakke om felles kjente osv. Overhodet ingen interesse for å prøve å finne samtaleemner eller historier tilpasset en utenbygds dame som var halvparten så gammel. Husker jeg ønsket jeg heller var plassert på barnebordet 😅

Selskap der det absolutt skal blandes slik at man treffer mange nye er det verste jeg vet... De som finner på sånt må være ekstremt ekstroverte og eeeeelske å snakke med alle andre, kjente og ukjente selv og ikke ha det fnugg av forståelse for at andre kan ha det helt motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
påskelilje skrev (46 minutter siden):

Haha! Den fødte pensjonist 😁😁😁 Kanskje jeg og er det!

Det var litt nedrig. Bedre å være født sjef ;) 

Anonymkode: 54c74...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (2 timer siden):

Ja, det er alltid lurt å ha sparepenger, uansett. Reglene kan bli forandret mange ganger før de yngste i arbeidslivet skal gå av med pensjon. 

Å ja. Skal aldri gå av men det var lurt. 

Anonymkode: 54c74...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skal aldri gå av

Vi godt voksne vet at det man i sin tid trodde "aldri" skulle skje - eller det som skulle vare "for alltid" - kan endre seg i løpet av livet 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...