Gå til innhold

Jeg ser opp til dere som er femti pluss.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Lillemus skrev (1 minutt siden):

Abid Raja ja. Har du lest boken til søstra, Abida Raja? Veldig god biografi det også. Ellers har jeg nettopp lest Gøril Emilie Hellen "Hundreogtretten", en roman jeg likte veldig godt! Ikke så lang heller, men gripende og både trist og fin.

Nei men jeg har hørt at jeg må lese den og. Hva handlet hundreogtretten om? Jeg leter en bok jeg kan lære om hvordan jeg skal kommunisere. Har hørt en del posdcaster men føler ikke samme nytten. 

Anonymkode: 54c74...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei men jeg har hørt at jeg må lese den og. Hva handlet hundreogtretten om? Jeg leter en bok jeg kan lære om hvordan jeg skal kommunisere. Har hørt en del posdcaster men føler ikke samme nytten. 

Anonymkode: 54c74...b38

Det er en roman om et par som var kjærester i ung alder og som møtes igjen 10 år senere. Han jobber i Leger uten grenser mens hun er lærer. Han har vært gift, fått to barn og blitt skilt, hun er ugift og barnløs. De får et barn sammen og det skjer selvfølgelig en tragedie. Boken handler på mange vis om å sette grenser for seg selv og å kommunisere i et forhold. Jeg likte den veldig godt. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (8 minutter siden):

Det er en roman om et par som var kjærester i ung alder og som møtes igjen 10 år senere. Han jobber i Leger uten grenser mens hun er lærer. Han har vært gift, fått to barn og blitt skilt, hun er ugift og barnløs. De får et barn sammen og det skjer selvfølgelig en tragedie. Boken handler på mange vis om å sette grenser for seg selv og å kommunisere i et forhold. Jeg likte den veldig godt. :) 

Den kan være noe for meg. Tusen takk lillemus. 

Anonymkode: 54c74...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Den kan være noe for meg. Tusen takk lillemus. 

Anonymkode: 54c74...b38

Bare hyggelig, håper du liker den. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Men angående pensjon. Hvor mange pensjons poeng er god å ha eller hva regnes som godt pensjonsstrekk? 

Anonymkode: 54c74...b38

Når man er ansatt et sted, kommer man inn i en pensjonsordning. Egen pensjonssparing kommer på toppen av alle andre utgifter, så det er kanskje ikke så lurt å låse private trekk til pensjon mens man er veldig ung, da er det trolig lurere å spare langsiktig i fond.

Her kan du lese deg opp på hva pensjon består av og litt om hvordan reglene er nå. De kan forandre seg mange ganger før det blir aktuelt for deg:

https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/bors-og-marked/pensjon-for-dummies

https://www.sparebank1.no/nb/bank/privat/pensjon/pensjon-for-dummies.html

https://www.vg.no/annonsorinnhold/bedre-pensjon/storebrand/218-pensjon-for-dummies

https://www.klp.no/pensjon/pensjon-for-nybegynnere

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (15 minutter siden):

Når man er ansatt et sted, kommer man inn i en pensjonsordning. Egen pensjonssparing kommer på toppen av alle andre utgifter, så det er kanskje ikke så lurt å låse private trekk til pensjon mens man er veldig ung, da er det trolig lurere å spare langsiktig i fond.

Her kan du lese deg opp på hva pensjon består av og litt om hvordan reglene er nå. De kan forandre seg mange ganger før det blir aktuelt for deg:

https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/bors-og-marked/pensjon-for-dummies

https://www.sparebank1.no/nb/bank/privat/pensjon/pensjon-for-dummies.html

https://www.vg.no/annonsorinnhold/bedre-pensjon/storebrand/218-pensjon-for-dummies

https://www.klp.no/pensjon/pensjon-for-nybegynnere

Takk for linkene jeg ser det er mye jeg ikke kan. 

Anonymkode: 54c74...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje
Nicklusheletida skrev (2 timer siden):

Jeg tror det gjelder kun for de som jobber i Staten. For oss andre blir det bare en ekstra uke. Du er kanskje statsansatt ?

Jeg er ikke statsansatt nei, men vi har gode personalgoder. Tror det er sånn at vi får 1 senioruke ved 62, og så to til ved 63 - eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
påskelilje skrev (17 minutter siden):

Jeg er ikke statsansatt nei, men vi har gode personalgoder. Tror det er sånn at vi får 1 senioruke ved 62, og så to til ved 63 - eller noe sånt.

Samboeren min som er statsansatt får det. Han sier dette bare gjelder i Staten, men han kan jo ta feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (7 minutter siden):

Samboeren min som er statsansatt får det. Han sier dette bare gjelder i Staten, men han kan jo ta feil :)

Det er nok vanligst i staten. Men dette er tariff-festede seniortiltak, og det kan forekomme i andre bedrifters avtaler også.

https://www.spk.no/virksomhet/verktoy-for-arbeidsgivere/seniorpolitiske-tiltak/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (14 timer siden):

Jeg har funnet ut hvor stor forskjell det blir på pensonen om man går av som 62 åring i forhold til 67- åring, så det blir ikke aktuelt for min del å gå av når jeg er 62 år. 

Jeg gikk inn og sjekket det samme selv etter prat i denne tråden, og kom til samme konklusjon at 62 er for kostbart. Jeg får vurdere etterhvert om 65 også blir det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker
morsan skrev (På 21.7.2023 den 10.17):

Jeg gikk inn og sjekket det samme selv etter prat i denne tråden, og kom til samme konklusjon at 62 er for kostbart. Jeg får vurdere etterhvert om 65 også blir det. 

Hvorfor er det ingen av dere som tenker å jobbe til 72? 

Anonymkode: 54c74...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hvorfor er det ingen av dere som tenker å jobbe til 72? 

Anonymkode: 54c74...b38

Jeg har lyst til å gå av mens jeg fortsatt er ung nok og har helse nok til å nyte de første pensjonsårene. Jeg har «vokst opp» med pensjonsalder = 67, og har egentlig ikke tenkt tanken på å jobbe lenger, selv om jeg jo har kolleger som har jobbet til de er 70. Fortsatt er det såpass lenge til at jeg kan vente og se, men jeg tenker jeg jobber iallfall til jeg er 65, trolig 67. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor er det ingen av dere som tenker å jobbe til 72? 

Anonymkode: 54c74...b38

Fordi jeg alt nå begynner å slite med smerter i hoftene, artrose i skuldrene og litt forskjellig og jeg har mer lyst til å ha noen fine år sammen med mannen min mens helsa holder enn å bruke opp resten av helsa på jobb. Men jeg har noen år til jeg er 62 ennå da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Lillemus skrev (1 time siden):

Fordi jeg alt nå begynner å slite med smerter i hoftene, artrose i skuldrene og litt forskjellig og jeg har mer lyst til å ha noen fine år sammen med mannen min mens helsa holder enn å bruke opp resten av helsa på jobb. Men jeg har noen år til jeg er 62 ennå da.

Å ja har du cyster inne i skuldrene? 

Anonymkode: 54c74...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
morsan skrev (2 timer siden):

Jeg har lyst til å gå av mens jeg fortsatt er ung nok og har helse nok til å nyte de første pensjonsårene. Jeg har «vokst opp» med pensjonsalder = 67, og har egentlig ikke tenkt tanken på å jobbe lenger, selv om jeg jo har kolleger som har jobbet til de er 70. Fortsatt er det såpass lenge til at jeg kan vente og se, men jeg tenker jeg jobber iallfall til jeg er 65, trolig 67. 

Å ja. Skjønner ikke hvordan man kan se frem til å bli 67 eller 65. Hva er fordelene utenom fri?

Anonymkode: 54c74...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Å ja har du cyster inne i skuldrene? 

Anonymkode: 54c74...b38

Artrose betyr slitasjegikt. Har ikke noe med cyster å gjøre. Det kan være ganske smertefullt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (7 minutter siden):

Artrose betyr slitasjegikt. Har ikke noe med cyster å gjøre. Det kan være ganske smertefullt. 

Ja men kan det ikke vokse beinutspring og at det da kan komme cyster hvis det kommer i nærheten av beinet? 

Anonymkode: 54c74...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja men kan det ikke vokse beinutspring og at det da kan komme cyster hvis det kommer i nærheten av beinet? 

Anonymkode: 54c74...b38

Aldri hørt om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Snakker om artrose nå 

Anonymkode: 54c74...b38

Jeg vet. Det er slitasjegikt. Slitasje på leddene som kan skape dannelse av brusk og smerter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...