Gå til innhold

Jeg ser opp til dere som er femti pluss.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Glitter skrev (3 minutter siden):

Jeg vet. Det er slitasjegikt. Slitasje på leddene som kan skape dannelse av brusk og smerter. 

Å ja må man leve mrd det hele livet? 

Anonymkode: 54c74...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Å ja må man leve mrd det hele livet? 

Anonymkode: 54c74...b38

Hvis man først får det ja. Det er arvelig og kommer med alderen. Min mor og mormor har det. Så jeg vil trolig selv få det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (2 minutter siden):

Hvis man først får det ja. Det er arvelig og kommer med alderen. Min mor og mormor har det. Så jeg vil trolig selv få det. 

Så da kan de ikke gå lenger? Må de ha hjelpemidler som rullestol eller prekestol? 

Anonymkode: 54c74...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så da kan de ikke gå lenger? Må de ha hjelpemidler som rullestol eller prekestol? 

Anonymkode: 54c74...b38

Kommer an på hvor artrosen sitter og hvor hardt rammet man er. Min mormor på over 80 går uten problemer uten hjelpemidler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (Akkurat nå):

Kommer an på hvor artrosen sitter og hvor hardt rammet man er. Min mormor på over 80 går uten problemer uten hjelpemidler. 

Hvor den sitter? Kan artrose rammes overalt? 

Anonymkode: 54c74...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor den sitter? Kan artrose rammes overalt? 

Anonymkode: 54c74...b38

Det rammer leddene. Vi har mange ledd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Glitter skrev (1 minutt siden):

Det rammer leddene. Vi har mange ledd. 

Hvor mange da? Kan man få kreft i den? Hva er prognosen hvis den fåes tidlig? 

Anonymkode: 54c74...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvor mange da? Kan man få kreft i den? Hva er prognosen hvis den fåes tidlig? 

Anonymkode: 54c74...b38

Jeg er ikke lege, bare sykepleier og har ikke kunnskap om dette. Men artrose er ikke forbundet med kreft i skjelettet hvis du tenkte det. 

Edit: Såvidt min kunnskap er. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (1 minutt siden):

Jeg er ikke lege, bare sykepleier og har ikke kunnskap om dette. Men artrose er ikke forbundet med kreft i skjelettet hvis du tenkte det. 

Edit: Såvidt min kunnskap er. 

Ok. Jeg har bare hengt meg opp i arterose fordi jeg kan ikke noe om det.

Anonymkode: 54c74...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ok. Jeg har bare hengt meg opp i arterose fordi jeg kan ikke noe om det.

Anonymkode: 54c74...b38

Hva med artrose henger du deg opp i, i forhold til kreft? 

Tenk deg at leddene våre sammen med sener og muskler beveger seg inn og ut, fra side til side hver eneste dag. Vi har også leddvæske som smører leddene. En slik stadig bevegelse kan naturligvis føre til slitasje. Dette skjer hos alle med tiden, men hos noen blir slitasjen så stor at det medfører arrdannelse (brusk), mindre leddvæske og smerter. Dette fører til feks hevelser/kuler på fingerleddene. Dårligere bevegelse og funksjon. 

Dette er fra min egen husk. Det kan være detaljer som er feil, men det kan du Google. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å ja. Skjønner ikke hvordan man kan se frem til å bli 67 eller 65. Hva er fordelene utenom fri?

Anonymkode: 54c74...b38

Hvis man har en slitsom jobb, er det vel ikke så rart at man ser fram til å slutte eller trappe kraftig ned, uten å rammes altfor hardt økonomisk. Det betyr ikke at alle over 50 anser seg som utslitt og teller årene til de kan slutte i jobben. Dessuten må man ha i bakhodet at inntekten reduseres ganske mye, det er ikke som å ha ferie med lønn. 

Det er ingen andre fordeler ved å bli pensjonist enn de som faktisk er knyttet til pensjonisttilværelsen: Lavere priser på enkelte ting, og langt større frihet til å styre dagene og hva man skal bruke kreftene på, enn når man jobber. Eventuelt kan man se det som en "fordel" at man faktisk har levd såpass lenge, men i våre dager tenker vel de fleste som ikke har store helseproblemer, at de skal nå pensjonsalderen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (24 minutter siden):

Hva med artrose henger du deg opp i, i forhold til kreft? 

Tenk deg at leddene våre sammen med sener og muskler beveger seg inn og ut, fra side til side hver eneste dag. Vi har også leddvæske som smører leddene. En slik stadig bevegelse kan naturligvis føre til slitasje. Dette skjer hos alle med tiden, men hos noen blir slitasjen så stor at det medfører arrdannelse (brusk), mindre leddvæske og smerter. Dette fører til feks hevelser/kuler på fingerleddene. Dårligere bevegelse og funksjon. 

Dette er fra min egen husk. Det kan være detaljer som er feil, men det kan du Google. 

Hvis du får sykdommen tidlig så tenkte jeg at du kunne få problemer med å gå. Men er det noe man gjør feil når man beveger seg som gjør at for noen blir de syke? Hvor forsvinner vesken av som gjør at den rammes av brusk? Er der synlig på kroppen at sykdommen er der? 

Anonymkode: 54c74...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du får sykdommen tidlig så tenkte jeg at du kunne få problemer med å gå. Men er det noe man gjør feil når man beveger seg som gjør at for noen blir de syke? Hvor forsvinner vesken av som gjør at den rammes av brusk? Er der synlig på kroppen at sykdommen er der? 

Anonymkode: 54c74...b38

Trening er forebyggende, men ikke avgjørende. Det kan vises, men ikke alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Glitter skrev (2 minutter siden):

Trening er forebyggende, men ikke avgjørende. Det kan vises, men ikke alltid.

Men hvor blir vesken av som blir til brusk?

Anonymkode: 54c74...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (8 minutter siden):

Trening er forebyggende, men ikke avgjørende. Det kan vises, men ikke alltid.

Ok nå skal jeg legge denne sykdommen bort. Jeg lærte litt da. Takk for tålmodigheten og god læring. 

Anonymkode: 54c74...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja men kan det ikke vokse beinutspring og at det da kan komme cyster hvis det kommer i nærheten av beinet? 

Anonymkode: 54c74...b38

Som du dikter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (6 minutter siden):

Som du dikter.

Eh nei det stod et sted om osteoporose. 

Anonymkode: 54c74...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Eh nei det stod et sted om osteoporose. 

Anonymkode: 54c74...b38

Men det er ikke det samme som artrose. Atrose = gikt. Osteoprose = benskjørhet. Og det har jeg heldigvis ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (1 minutt siden):

Men det er ikke det samme som artrose. Atrose = gikt. Osteoprose = benskjørhet. Og det har jeg heldigvis ikke.

Ja ja. Nesten samme ord.

Anonymkode: 54c74...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (4 minutter siden):

Men det er ikke det samme som artrose. Atrose = gikt. Osteoprose = benskjørhet. Og det har jeg heldigvis ikke.

Men jeg mente arterose. Bare se her. 

Hva er artrose?

Artrose er en sykdom som rammer leddene. Hyppigst rammes leddene i knærne, hoftene, hendene og ryggraden. Ved artrose blir brusken i leddet gradvis slitt ned og kan forsvinne helt. Når brusken blir skadet, vil beinvevet rundt leddet forandres. Det kan vokse frem påleiringer og beinutspring og dannes cyster inne i beinet. Kilde : Helse-Norge. 

Anonymkode: 54c74...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...