Gå til innhold

Noen som vet

Anbefalte innlegg

Gjest TheWall
Skrevet

...hva som egentlig er meningen med livet? Tror jeg gir opp å prøve å finne det... Dagene går med til å prøve å finne lyspunkter og halmstrå - noe som i hovedsak er så fraværende. Noen ting er det jo - men det er bare for at alt skal gå på rævva i neste omgang.

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• favn

12

• Vincent

8

• Sør

5

• Zirine

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er lite grunn til å tro at det finnes noen generell, overordnet mening med livet.

Hver enkelt må ta ansvar for å skaffe seg en mening med sitt liv.

Meningen med livet for den enkelte kan endres over tid. Poenget er at en har frihet til å velge selv.

Gjest xerxex
Skrevet

Det er ikke lett nei.Vi har da alle sikkert ulike meninger om det.Men det kan faktisk være noe meningsfullt med tilværelsen,til tross for at det ikke virker slik i øyeblikket.

Periodevis har jeg delvis samme problemet.Synes alt stagnerer,eller alt man prøver blir bare feil.Man mo jo prøve og feile,det er jo en del av det å være et menneske.

Dessverre må man av og til finne ut avv ting selv.Don´t give up!

Skrevet

Det er lite grunn til å tro at det finnes noen generell, overordnet mening med livet.

Meningen med livet for den enkelte kan endres over tid. Poenget er at en har frihet til å velge selv.

Ett veldig godt svar ! :-)

Mvh

Skrevet

Det var et godt svar.

Gjest TheWall
Skrevet

Det er vel mitt "problem" i et nøtteskall da, å skaffe seg den meningen. Det hjelper bare så lite med friheten til å velge seg en mening når en ikke får det til, ei heller når en føler livet ikke har noe å by på lenger.

Skrevet

Alt liv har én overordnet mening: Å føre slekten videre.

Skrevet

NHD,

Ditt svar viser et humanistisk og også filosofisk perspektiv på et noe forslitt spørsmål i det vi kaller det moderne. Vi lever i et sekularisert samfunn som for mange oppleves som svært problematisk nettopp fordi 'Gud er død'. I andre kulturer representerer religion og ikke minst familien trygghet. I vesten råder individuasjonsprinsippet. Det betyr at vi, som enkeltindivider, er overlatt til oss selv - på godt og vondt.

Gjest En kristen person
Skrevet

Dette er ikke et enkelt spørsmål. Selv tror jeg på Gud og ser derfor dette ut fra et kristent syn. Egentlig tror jeg hjertet vil være urolig frem til en finner hvile i Gud. Menneskelig erkjennelse kan også gi mening og glede, men bare Gud kan gi en alt. Vi må også se på vår egen historie, for å få bevisstgjort det vi kan gjøre noe med. Det vi ikke får bevisstgjort, gjør alltid noe med oss. Det er også å gi bevissthet til Guds historie som lar oss leve her på jorden.

Skrevet

Alt liv har én overordnet mening: Å føre slekten videre.

Det du sier her er bare _en_ teori blant mange. Og gir heller ingen _mening_ i dypere forstand.

Gjest TheWall
Skrevet

Dette er ikke et enkelt spørsmål. Selv tror jeg på Gud og ser derfor dette ut fra et kristent syn. Egentlig tror jeg hjertet vil være urolig frem til en finner hvile i Gud. Menneskelig erkjennelse kan også gi mening og glede, men bare Gud kan gi en alt. Vi må også se på vår egen historie, for å få bevisstgjort det vi kan gjøre noe med. Det vi ikke får bevisstgjort, gjør alltid noe med oss. Det er også å gi bevissthet til Guds historie som lar oss leve her på jorden.

Du er heldig som har funnet "en plattform". Vil bare legge til at det med religion ikke ligger for meg. Har vokst opp innafor et religiøst "samfunn" - som har gjort at jeg har fått mer enn nok av denslags. Ikke misforstå, jeg respekterer den kristne tro og lever tildels etter "kristne verdier". Men kristendommen vil aldri komme til å gi meg noe. Til det er jeg for mye av en grubler.

Skrevet

Det du sier her er bare _en_ teori blant mange. Og gir heller ingen _mening_ i dypere forstand.

Det ingen teori. Det er et faktum.

Alt liv - absolutt alt liv - har én overordnet funksjon - nemlig det å sikre slekten videre eksistens.

Gjest Miss Saigon
Skrevet

Alt liv - absolutt alt liv - har én overordnet funksjon - nemlig det å sikre slekten videre eksistens.

Jeg er så en så enig med deg Vincent. Det er bare en mening her i livet og det er å føre slekten videre

Gjest Miss Saigon
Skrevet

Jeg er så en så enig med deg Vincent. Det er bare en mening her i livet og det er å føre slekten videre

Skrevet

Funksjon er ikke det samme som mening. Funksjon er bare det som fungerer. Mening er noe dypere og garantert spesifikt for mennesket og menneskets spørsmål om og rundt tilværelsen. Dyr leter ikke etter mening, de er styrt av mer eller mindre primitive instinkter. Mennesket har evne til å reflektere over seg selv og den sammenheng det inngår i. Mennesket har historisk perspektiv på tenkning, handlinger og mye annet...

Alt dette gjør at vi faktisk ikke kan la være å søke etter noe meningsfylt ved de små livene våre.

Skrevet

Å føre slekten videre er sjeldent nok meningsfylt for oss mennesker. Spør meg, spør andre - hvem som helst - og de færreste vil oppgi akkurat dette som DET som gir livet mening og innhold.

Det finnes ingen felles dypere mening - det må hver enkelt finne selv.

Skrevet

Funksjon er ikke det samme som mening. Funksjon er bare det som fungerer. Mening er noe dypere og garantert spesifikt for mennesket og menneskets spørsmål om og rundt tilværelsen. Dyr leter ikke etter mening, de er styrt av mer eller mindre primitive instinkter. Mennesket har evne til å reflektere over seg selv og den sammenheng det inngår i. Mennesket har historisk perspektiv på tenkning, handlinger og mye annet...

Alt dette gjør at vi faktisk ikke kan la være å søke etter noe meningsfylt ved de små livene våre.

Heldigvis er vi mennesker, som du påpeker, utstyrt med en viss sans for å kunne tenke. Med mer eller mindre "hell".

Jeg påpekte utelukkende _alt_ livs helt soleklare overordnede mening. Du må gjerne kalle det "funksjon" for min del.

Sett på en annen side er "meningen med livet" nettopp "å finne meningen med livet".

Gjest TheWall
Skrevet

Heldigvis er vi mennesker, som du påpeker, utstyrt med en viss sans for å kunne tenke. Med mer eller mindre "hell".

Jeg påpekte utelukkende _alt_ livs helt soleklare overordnede mening. Du må gjerne kalle det "funksjon" for min del.

Sett på en annen side er "meningen med livet" nettopp "å finne meningen med livet".

Ehh... livssyn og etikk? Hint-hint... liksom?

Skrevet

Å føre slekten videre er sjeldent nok meningsfylt for oss mennesker. Spør meg, spør andre - hvem som helst - og de færreste vil oppgi akkurat dette som DET som gir livet mening og innhold.

Det finnes ingen felles dypere mening - det må hver enkelt finne selv.

Nettopp gleden med å være i stand til å føre slekten videre - nemlig det å få barn - er for de fleste det største og mest meningsfulle man kan oppleve ...

... er det ikke?

Skrevet

Ehh... livssyn og etikk? Hint-hint... liksom?

Var det ikke deg som spurte innledningsvis? Hint-hint.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...