Gå til innhold

Noen som vet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gud er ikke "død" - det innebærer at han engang eksisterte! :-)

Det du forfekter her er "gud som narresmokk" for å støtte oss til. Man skal altså "tro på gud" (selv om det ikke finnes fnugg av bevis), som en slags falsk støtte.

Med vennlig hilsen

Guds støtte har i aller høyeste grad vært reell i mitt liv....

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• favn

12

• Vincent

8

• Sør

5

• Zirine

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hallo?? At Gud er død er en kjent metafor som stammer fra Nietzsche, ikke fra meg. Den var (og er) en henvisning til at religion ikke lenger var / er det som holder samfunnet sammen.

Hei Favn,

*ler*

Jeg VET da det!

Jeg "videreformidlet" Hedningesamfunnets kjente argument at det er "Jesus som er død", mens gud aldri har eksistert!

Sitat:

"Det finnes ingen Gud - helvetet er sloknet - Jesus er død, og du kan stå på egne bein"

:-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Guds støtte har i aller høyeste grad vært reell i mitt liv....

Hei Leenie,

Det er mulig at din TRO har "støttet deg", men det betyr ikke at noen objektivt eksisterende gud har "støttet deg".

Med andre ord, du ble bedre fordi du trodde du skulle bli bedre, på samme måte som folk blir bedre av "sukker-tabletter".

Hvis du trodde at "forfedrene dine" (som lever i en trestamme) skulle gjøre deg bedre, så ville det hjulpet like mye, ikke sant? :-)

PS: Husk at ateister blir friske også! ;-)

*klem*

Skrevet

Hei Leenie,

Det er mulig at din TRO har "støttet deg", men det betyr ikke at noen objektivt eksisterende gud har "støttet deg".

Med andre ord, du ble bedre fordi du trodde du skulle bli bedre, på samme måte som folk blir bedre av "sukker-tabletter".

Hvis du trodde at "forfedrene dine" (som lever i en trestamme) skulle gjøre deg bedre, så ville det hjulpet like mye, ikke sant? :-)

PS: Husk at ateister blir friske også! ;-)

*klem*

Tingen er at jeg ble bedre når absolutt IKKE trodde jeg ville bli det.

Hva jeg har trodd og ikke trodd, tror og ikke tror, vet du egentlig lite om, ikke sant?

Skrevet

Tingen er at jeg ble bedre når absolutt IKKE trodde jeg ville bli det.

Hva jeg har trodd og ikke trodd, tror og ikke tror, vet du egentlig lite om, ikke sant?

Hei,

Du skriver: "Hva jeg har trodd og ikke trodd, tror og ikke tror, vet du egentlig lite om, ikke sant?"

Hva du trodde på, vet jeg naturligvis ikke ikke.

Men det er jo troen som støtter deg. Hvis jeg trodde på "Usynlige Lilla Kaniner" like mye, ville den troen ha støttet meg like mye.

Likeledes for hinduer, muslimer, osv...

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei,

Du skriver: "Hva jeg har trodd og ikke trodd, tror og ikke tror, vet du egentlig lite om, ikke sant?"

Hva du trodde på, vet jeg naturligvis ikke ikke.

Men det er jo troen som støtter deg. Hvis jeg trodde på "Usynlige Lilla Kaniner" like mye, ville den troen ha støttet meg like mye.

Likeledes for hinduer, muslimer, osv...

Med vennlig hilsen

Tror jammen svaret mitt er forsvunnet, så jeg får prøve igjen.

Jeg har ingen grunn til å tvile på at din tro på lilla kaniner hadde gitt deg like mye som min tro gjør for meg. Jeg kan jo ikke vite så mye om innholdet i din tro, kan jeg vel?

Du skrev at jeg ble bedre fordi jeg trodde jeg skulle bli bedre. Det er feil. Jeg trodde ikke jeg skulle bli bedre.

Selvsagt ba jeg om å bli bedre, men jeg ba like mye om styrke til likevel kunne være en glede for andre, om jeg ikke skulle bli bedre, f eks. Troen min er ikke avhengig av fremgang på noe plan i livet mitt. Det er det som er styrken i den.

Skrevet

Tror jammen svaret mitt er forsvunnet, så jeg får prøve igjen.

Jeg har ingen grunn til å tvile på at din tro på lilla kaniner hadde gitt deg like mye som min tro gjør for meg. Jeg kan jo ikke vite så mye om innholdet i din tro, kan jeg vel?

Du skrev at jeg ble bedre fordi jeg trodde jeg skulle bli bedre. Det er feil. Jeg trodde ikke jeg skulle bli bedre.

Selvsagt ba jeg om å bli bedre, men jeg ba like mye om styrke til likevel kunne være en glede for andre, om jeg ikke skulle bli bedre, f eks. Troen min er ikke avhengig av fremgang på noe plan i livet mitt. Det er det som er styrken i den.

Hei,

Men ettersom du ba, forventet/håpet du jo å bli bedre - ikke sant? (Hvis ikke ville du jo ikke bedt om å bli bedre!)

Uansett, så blir jo de fleste bedre til slutt, enten de ber eller ei.

*klem til deg*

Skrevet

Hei,

Men ettersom du ba, forventet/håpet du jo å bli bedre - ikke sant? (Hvis ikke ville du jo ikke bedt om å bli bedre!)

Uansett, så blir jo de fleste bedre til slutt, enten de ber eller ei.

*klem til deg*

Jeg hadde ikke noe håp om å bli bedre. Jeg var overbevist om at livet mitt var over, men hadde et sterkt ønske om å kunne gå ned med flagget til topps. Om du skjønner hva jeg mener... :)

Og mange blir bedre, ja. Enten de tror eller ikke.Men av de som ikke blir det så er det stor forskjell i måten å ta det på, ikke sant? Min tro ga meg en måte å takle det på jeg ellers ikke ville hatt. Eller hadde.

Men nå gikk det jo ikke sånn da.. Jeg er her ennå... :)

Skrevet

Hei Favn,

*ler*

Jeg VET da det!

Jeg "videreformidlet" Hedningesamfunnets kjente argument at det er "Jesus som er død", mens gud aldri har eksistert!

Sitat:

"Det finnes ingen Gud - helvetet er sloknet - Jesus er død, og du kan stå på egne bein"

:-)

Med vennlig hilsen

Nååhh.... :)

Skrevet

At arten mennesket må formere seg for ikke å dø ut er selvsagt trivielt, men neppe det vi snakker om i forbindelse med 'mening'.

Må vi nå absolutt snakke livets "mening" da? Er ikke livets FORMÅL like relevant?

Vi ØNSKER jo selvfølgelig at det liksom skal være en opphøyet MENING, men jeg tror ikke noe særlig på det. Det handler, som jeg sa, om å gjennomføre det livet vi har fått utdelt i forplantningens tjeneste, på en måte som gjør det trivelig og meningsfullt for oss selv og våre nærmeste.

Kan vi ikke nøye oss med det'a? Syns det er veldig OK å leve jeg, uten å måtte forankre livet i en "mening".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...