Gjest nygift Skrevet 9. april 2002 Del Skrevet 9. april 2002 Mannen min har hatt en tøff vinter, det ble vel utløst da datteren vår på 1 år har vært så mye syk, hun har vært på sykehus 3 ganger i løpet av vinteren, og vi har måttet ta oss mye fri fra jobben pga sykdom. Han ble svimmel og våknet om natten av høy puls. Så ble han sliten, hadde ikke overskudd til noenting. Han trodd disse tingene hadde fysiske årsaker (hjerte, hjernen), og ble sendt til CT og EKG. De fant ingenting galt, men han fikk likevel veldig dødsangst. Faren hans slet med mye av det samme, så de brukte hverandre som terapeuter i vinter. De fant heller ikke noe galt på faren hans. Men så, 1.påskedag dør faren helt plutselig av hjerteinfarkt, selv om det ikke var noe galt med ham. Dette utløste først en veldig sorgreaksjon, men så etter noen dager er dødsangsten kommet tilbake for fullt. Han får nå "anfall" hver dag, som om noen slår ham i hodet slik at han blir svimmel. Og han klarer ikke slappe av uten beroligende medisiner. Legen mener han har en depresjon, og angst som en del av denne. Dette er selvfølgelig forsterket, som en følge av det som skjedde med faren. Hun har henvist ham til psykiatrisk poliklinikk. Kan du si litt om diagnosen hans, og om utsiktene for at han skal bli bra igjen? Mener du at han må bruke medikamenter i tillegg til terapi? Legen foreslo kognitiv terapi, er du enig i dette? Hvor mange blir friske av slike depresjoner? Når det gjelder medikamenter, har vi hørt at det er så tøft å slutte med dem. Gjelder dette alle tilfeller, eller bare for noen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/47427-nhd-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-depresjonangst/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest opti Skrevet 10. april 2002 Del Skrevet 10. april 2002 Hei fikk lyst til å svare. For 1,5 år siden fikk jeg depresjon(reaktiv) og angt etter en veldig slitsom periode mye hormonkurer for å bli gravid etc. Var min første depresjon36 år. Fikk det slik som mannen din med mye angst for hjerte osv. Gikk ned 10 kg var ikke ute blant folk osv. Begynte til kognitiv terapi og jobbet aktiv for å komme meg ut av depresjonen. Etter7 -8 mnd var jeg helt frisk og har nå vært frisk i ett år. Ifølge psykolog er det ikke større sjanse for at jeg får det tilbake enn hvilken som helst andre. Brukte ikke medikamenter kun kognitiv terapi. Kan anbefale det på det varmeste. Stå på og lykke til. Klart det går an å bli frisk selv om det ser svart ut. klem fra opti. PS i dag er jeg veldig glad for at jeg slapp medikamenter, nedtrapping etc. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/47427-nhd-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-depresjonangst/#findComment-181302 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.