Gå til innhold

NHD-spørsmål om journal

Anbefalte innlegg

Gjest anonym

Hei. Jeg lurer på om notater til en nevropsykologisk undersøkelse skal oppbevares? Da mener jeg ikke testresultatene, men notater gjort som omhandler hvordan pasienten har det i det daglige. Psykologen har fremstilt et ganske feil bilde av min hverdag og forskjellige hendelser/problemer. Han har skrevet om problemer etter en bilulykke og utifra det han skriver så kan det virke som om jeg er helt ubrukelig, for å bruke et enkelt uttrykk. Poenget mitt er at psykologen har skrevet om problem jeg har som forekommer svært sjelden, men slik han ordlegger seg seg ser det ut på papiret som om jeg har dette problemet uavbrutt, hvilket ikke er tilfelle. Dette skaper store problemer for meg i dag, og lurer på om hva jeg har krav på å få gjort i denne forbindelsen?

vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/47439-nhd-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-journal/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter at du har tatt testene får din behandler resultatene og skriver så en rapport. Den starter med en kort utgave av "livshistorien" din, og hvordan du har det nå. Så skriver man en del om resultatene. Det avsluttees så med en konklusjon.

Denne rapporten blir oppbevart. Det er f.eks viktig å ha resultatene dersom du skal retestes.

Du kan ikke få tatt bort noe som står i journalen din, men du kan få gi tilleggsopplysninger der det står om dine tanker, eller at nevropsykologen skriver om sine endringer......altså sine tanker om dine endringer og det du forteller :-)

Man kan f.eks skrive at du ikke føler deg så dårlig som det er beskrevet i journalen.

Hvorfor plager denne rapporten deg? Du har vel ikke noe med den å gjøre til daglig? Du kan gjøre hva du vil - det er bare et skrevet papir.

Etter at du har tatt testene får din behandler resultatene og skriver så en rapport. Den starter med en kort utgave av "livshistorien" din, og hvordan du har det nå. Så skriver man en del om resultatene. Det avsluttees så med en konklusjon.

Denne rapporten blir oppbevart. Det er f.eks viktig å ha resultatene dersom du skal retestes.

Du kan ikke få tatt bort noe som står i journalen din, men du kan få gi tilleggsopplysninger der det står om dine tanker, eller at nevropsykologen skriver om sine endringer......altså sine tanker om dine endringer og det du forteller :-)

Man kan f.eks skrive at du ikke føler deg så dårlig som det er beskrevet i journalen.

Hvorfor plager denne rapporten deg? Du har vel ikke noe med den å gjøre til daglig? Du kan gjøre hva du vil - det er bare et skrevet papir.

Man har etter de nye reglene rett til å få slettet/rettet ting i en journal. Man har også rett til å å komme med tilføyelser som du nevnte. Man må nok jobbe hart for å få slettet noe.

En feilaktig journal kan være en stor belastning fordi:

1. Det er generlt ubehagelig at det er skrevet svært personlige ting som ikke er sant om en selv, i et dokument man ikke har kontroll over. Det kan oppleves direkte krenkende. Stemmer ikke det som står der, har ikke legen forstått situasjonen riktig. Hvordan kan man da være trygg på å få rett behandling? Hvor blir det av tilliten?

2. Det kan føre til feil behandling / manglende behandling.

3. Feilen kan forfølge deg rundt omkring i behandlingssystemet og bli stadig større. En feilaktig journal kan være en enorm belastning.

4. Du kan få problemer med å bli trodd innen helsevesenet. Fagfolk har tendens til å tro mer på sin egen yrkesgruppe enn på kunder / pasienter.

5. Du kan få problemer den dagen forsikringsselskap eller andre skal innhente helseopplysninger om deg.

6. Ved en rettelse / tilføyelse i journalen risikerer pasienten at den som leser journalen tror det som først ble skrevet og ikke på den senere rettelsen.

Hvis en journaler bare var et stykke papir og ikke noe mer, virker det helt unnødig at man skal bruke så mye resurser på å ta vare på dem.

Det minste man må kunne forlange er at det som står i en journal faktisk er sant. Den respekten og tryggheten bør enhver pasient få. En det-er-ikke-så-nøye holdning holder et faglig og etisk lavmål.

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Dersom det er avgitt en uttalelse om deg på denne måten, kan ikke dette bare kalles notater. Det er en del av journalen.

2. Dersom du kan påvise feil, har du rett til å få endret det. Dersom saken/opplysningene ikke kan defineres som feil eller rett, men mer er vurderinger hvor du og psykologen ikke er enige, kan du kreve å få tatt inn din vurdering av saken.

Jfr. svar fra Alja.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...