Gå til innhold

Stakkars lærere. Nå blir de sarte elevene krenket av absolutt ingenting. For eksempel "blikking".


slabbedask

Anbefalte innlegg

Kashmir skrev (8 minutter siden):

Dette handler jo egentlig bare om hvor vi har forståelsen og lojaliteten vår. Det er ord mot ord i disse situasjonene. Ulike persoektiv.Jeg støtter barna. Hardt også.

Kan du ikke huske en eneste situasjon fra da du gikk på skolen, som du syntes var veldig urettferdig der og da, men som du som voksen ser fra en annen side og forstår litt bedre nå?

Jeg er enig i at lærere skal korrigere uten å henge ut noen eller gjøre narr. Men de er også mennesker, og de skal ta hensyn til både den aktuelle eleven, resten av klassen og ansvaret de har for å drive undervisning. Da må de i det minste ha rett til å forsvare hvorfor de brukte "lærerblikket" utover klasserommet. En enkelt elev som synes noe var urettferdig, kan ikke ha hele definisjonsmakten alene. 

Kashmir skrev (8 minutter siden):

Det siste kan jeg ikke forholde meg til kjenner jeg. Hadde det vært et konkret tilfelle så ville det nok vært lettere. Ellers vlir det bare å diskutere boe som aldri har skjedd..

Jeg tok jo et eksempel - en håndballtrener som viser en finte med en av spillerne sine som "motpart" og i den forbindelse viser noe i "sakte film". Selvsagt kan dette beskrives som at "Thomas ble stående og holde Maria på overarmen i flere sekunder", men er det en fullstendig og korrekt gjengivelse av det som hendte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

laban skrev (12 minutter siden):

Kan du ikke huske en eneste situasjon fra da du gikk på skolen, som du syntes var veldig urettferdig der og da, men som du som voksen ser fra en annen side og forstår litt bedre nå?

Jeg er enig i at lærere skal korrigere uten å henge ut noen eller gjøre narr. Men de er også mennesker, og de skal ta hensyn til både den aktuelle eleven, resten av klassen og ansvaret de har for å drive undervisning. Da må de i det minste ha rett til å forsvare hvorfor de brukte "lærerblikket" utover klasserommet. En enkelt elev som synes noe var urettferdig, kan ikke ha hele definisjonsmakten alene. 

Jeg tok jo et eksempel - en håndballtrener som viser en finte med en av spillerne sine som "motpart" og i den forbindelse viser noe i "sakte film". Selvsagt kan dette beskrives som at "Thomas ble stående og holde Maria på overarmen i flere sekunder", men er det en fullstendig og korrekt gjengivelse av det som hendte? 

Jeg husker episider fra skolen som tvert om aldri burde ha skjedd. Flere hendelser faktisk. 

Når det gjelder gymlærer og trener er jeg fremdeles skeptisk. Jeg tror ikke noen sier at en lærer driver med seksuell trakkasering eller overgrep ut av det blå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (Akkurat nå):

Jeg husker episider fra skolen som tvert om aldri burde ha skjedd. Flere hendelser faktisk. 

Det gjør jeg også, Men jeg husker motsatte eksempler også - ting som er lettere å forstå når man ikke er barn lenger, og som jeg kan forsvare nå.

Kashmir skrev (2 minutter siden):

Når det gjelder gymlærer og trener er jeg fremdeles skeptisk. Jeg tror ikke noen sier at en lærer driver med seksuell trakkasering eller overgrep ut av det blå. 

Poenget er at mange situasjoner mellom trener / gymlærer og spiller / elev, kan forvrenges til noe som overhodet ikke har noe med virkeligheten å gjøre. Ungdomsskoleelever (det er i ungdomsskolealder man begynner med karakterer på skolen og nivådeling i idretten) kan utmerket godt finne på å gjøre akkurat det, fordi de er sinte på treneren / læreren som har satt dem på benken eller ned en karakter. De forstår ikke konsekvensene av å lage en slik sak, fordi de er unge og sinte med et tidsperspektiv maks. fram til neste kamp. Likevel har de makt til å skade den voksnes rykte for alltid.

Det er vanskelig nok å være ung trener - og det er stor mangel på dem - om de ikke skal være nødt til å ha sånne ting i bakhodet hele tiden. Med "sånne ting" mener jeg ikke at de skal holde seg på matta og ikke trakassere noen, for det er en selvfølge. Det handler om at enhver bevegelse, replikk og kroppskontakt kan bli tolket som noe helt annet enn det som var hensikten, uten at de gis noen reelle sjansen til å forsvare seg. 

I en sak der en mannlig gymlærer endte med å ta livet av seg (den omfattet riktignok flere andre ting også), var det en episode der han ble anklaget for å ha holdt i en elev (jente) for lenge i forbindelse med vannpolospilling. Hun reagerte ikke der og da, men tre måneder senere, en uke etter at karakterene var satt. Den kvinnelige voksne som alltid var med under disse timene i bassenget, ble ikke engang spurt om hun hadde sett noe upassende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (8 minutter siden):

Det gjør jeg også, Men jeg husker motsatte eksempler også - ting som er lettere å forstå når man ikke er barn lenger, og som jeg kan forsvare nå.

Poenget er at mange situasjoner mellom trener / gymlærer og spiller / elev, kan forvrenges til noe som overhodet ikke har noe med virkeligheten å gjøre. Ungdomsskoleelever (det er i ungdomsskolealder man begynner med karakterer på skolen og nivådeling i idretten) kan utmerket godt finne på å gjøre akkurat det, fordi de er sinte på treneren / læreren som har satt dem på benken eller ned en karakter. De forstår ikke konsekvensene av å lage en slik sak, fordi de er unge og sinte med et tidsperspektiv maks. fram til neste kamp. Likevel har de makt til å skade den voksnes rykte for alltid.

Det er vanskelig nok å være ung trener - og det er stor mangel på dem - om de ikke skal være nødt til å ha sånne ting i bakhodet hele tiden. Med "sånne ting" mener jeg ikke at de skal holde seg på matta og ikke trakassere noen, for det er en selvfølge. Det handler om at enhver bevegelse, replikk og kroppskontakt kan bli tolket som noe helt annet enn det som var hensikten, uten at de gis noen reelle sjansen til å forsvare seg. 

I en sak der en mannlig gymlærer endte med å ta livet av seg (den omfattet riktignok flere andre ting også), var det en episode der han ble anklaget for å ha holdt i en elev (jente) for lenge i forbindelse med vannpolospilling. Hun reagerte ikke der og da, men tre måneder senere, en uke etter at karakterene var satt. Den kvinnelige voksne som alltid var med under disse timene i bassenget, ble ikke engang spurt om hun hadde sett noe upassende. 

Ungdom flest er da ikke så utspekulerte som det du tegner bilde av. De som ville funnet på noe sånt ville ikke ha kommet noen vei, og ingen uten en form for psykiske issues hadde dratt det så langt.

Eksempelet du komner med vil jeg ikke kommentere. Jeg vet om saken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (3 minutter siden):

Ungdom flest er da ikke så utspekulerte som det du tegner bilde av.

Nei, det tror ikke jeg heller. Men det trengs ikke noe flertall eller faretruende høyt antall for å skape usikkerhet hos de som skal lede disse ungdommene.

Kashmir skrev (4 minutter siden):

De som ville funnet på noe sånt ville ikke ha kommet noen vei, og ingen uten en form for psykiske issues hadde dratt det så langt.

Det er jeg ikke like sikker på. En situasjon der en sint ungdom klager til foreldrene, kan utarte til en hysterisk foreldregruppe som truer klubben med media. Om det ikke akkurat ender med oppsigelse, er det jo ingen som kan fortsette som klubbtrener med spillerne og foreldrene mot seg.  

Det har vært saker der lærere, trenere eller andre ledere har blitt beskyldt for å være rasister når de har korrigert elever eller spillere med utenlandske røtter. Slike tilfeller har mange av oss hørt om. Tror du ikke at ungdom på samme alder, men med lys hud, kan være like usaklige? De kan vanskelig beskylde lederen for å være rasist, men de kan påstå at hen sender uønskede blikk, har feil kroppsspråk eller har vært for nærgående. 

Kashmir skrev (5 minutter siden):

Eksempelet du komner med vil jeg ikke kommentere. Jeg vet om saken. 

Akkurat den saken er både omfattende og komplisert, jeg trakk den bare fram fordi du skrev at dette kunne være noe som aldri hadde skjedd. 

Poenget mitt er først og fremst at dette ikke bare handler om gretne, gamle grinebitere som ikke vil innse at barn og ungdom også har rettigheter. Også unge lærere og trenere kan havne i situasjoner der de er maktesløse fordi de angivelig har krenket noen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (2 minutter siden):

Nei, det tror ikke jeg heller. Men det trengs ikke noe flertall eller faretruende høyt antall for å skape usikkerhet hos de som skal lede disse ungdommene.

Det er jeg ikke like sikker på. En situasjon der en sint ungdom klager til foreldrene, kan utarte til en hysterisk foreldregruppe som truer klubben med media. Om det ikke akkurat ender med oppsigelse, er det jo ingen som kan fortsette som klubbtrener med spillerne og foreldrene mot seg.  

Det har vært saker der lærere, trenere eller andre ledere har blitt beskyldt for å være rasister når de har korrigert elever eller spillere med utenlandske røtter. Slike tilfeller har mange av oss hørt om. Tror du ikke at ungdom på samme alder, men med lys hud, kan være like usaklige? De kan vanskelig beskylde lederen for å være rasist, men de kan påstå at hen sender uønskede blikk, har feil kroppsspråk eller har vært for nærgående. 

Akkurat den saken er både omfattende og komplisert, jeg trakk den bare fram fordi du skrev at dette kunne være noe som aldri hadde skjedd. 

Poenget mitt er først og fremst at dette ikke bare handler om gretne, gamle grinebitere som ikke vil innse at barn og ungdom også har rettigheter. Også unge lærere og trenere kan havne i situasjoner der de er maktesløse fordi de angivelig har krenket noen. 

Jeg tror vi har veldig ulik holdning til dette rett og slett. Om det nå kommer av ulike erfaringer om flere ting eller hva enn.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir skrev (7 minutter siden):

Jeg tror vi har veldig ulik holdning til dette rett og slett.

Det kommer litt an på hva du mener med "dette".

Jeg gikk inn i diskusjonene for å nyansere, fordi jeg ikke tror dette bare er en generasjonsgreie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (13 minutter siden):

Det kommer litt an på hva du mener med "dette".

Jeg gikk inn i diskusjonene for å nyansere, fordi jeg ikke tror dette bare er en generasjonsgreie. 

Ok. Jeg har ihverrtfall sett at det er sålalt godt voksne som klager på dette. Kommentarfeltene sier sitt veldig ofte 🙂

Men jeg kan sikkert tenke annerledes hvis flere yngre lærere skulle stå fram med samme kritikk. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (14 timer siden):

Fortell meg, Kashmir, hvordan skal man være en god lærer hvis man ikke har lov til å korrigere et barn fordi det da føler seg krenket? Og både rektor og (i en del tilfeller) foreldrene bifaller dette? 

Og hva er det som gjør at det er greit at de som er woke ytrer seg, men at de som er uenige med woke "sutrer" og "tråkker på alt"

Fortell meg deres høyelige høyhet miss Vhanja måten dem skriver til Kashmir på er hersketeknikk ved at dem skriver fortell meg: Kashmir i en setning for at dem deres høyhet skal fremme deres poeng. 

Anonymkode: 46bcc...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
slabbedask skrev (15 timer siden):

En lærer forteller fra skolehverdagen.


https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/153n3K/jeg-var-laerer-fra-19712021-dette-tenker-jeg-om-hvorfor-faerre-soeker-laererutdanningen

- Kateteret representerer at lærer har en faglig autoritet i vår setting, sa jeg.

En uke senere ble jeg innkalt til min avdelingsleder, som opprørt fortalte meg at jeg hadde truet mine elever med katetermakt. Jeg ble også minnet på at jeg som lærer hadde asymmetrisk makt og måtte passe på slik at ikke elever følte ubehag ved dette.

Andre uken av det nye skoleåret ble jeg uten forvarsel tatt av faget historie. Grunn: jeg hadde krenket mine elever ved å «blikke». Mitt lærerblikk var for ubehagelig for de elevene som ikke var forberedt til timen.

I forrige skoleår korrigerte en tysklærer jeg kjenner en elev som uttalte et tysk ord feil. Eleven følte seg krenket og klaget inn læreren for rektor.  Eleven mente at tysklæreren hadde hengt ut hen for hele klassen. Rektor refset læreren for å ha krenket eleven.

Lærere må tåle blikking fra elever. Lærere klager på alt for tiden, enten er det for lite lønn eller så er det noe galt med elevene. Hvis lærere ikke tåler noe så må de slutte i jobben sin å finne et mer passende yrke. Så mye klaging for alt. 

Anonymkode: 46bcc...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Lærere må tåle blikking fra elever.

Står det noe sted at de ikke gjør det? Mange lærere må tåle både skjellsord og (tilløp til) voldsbruk nesten daglig. Stygge blikk blir de nok immune mot ganske fort. 

https://www.nrk.no/trondelag/mange-laerere-blir-utsatt-for-vold-pa-jobb-i-skolen-_-henriette-ble-angrepet-med-hammer-1.16330269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (11 minutter siden):

Står det noe sted at de ikke gjør det? Mange lærere må tåle både skjellsord og (tilløp til) voldsbruk nesten daglig. Stygge blikk blir de nok immune mot ganske fort. 

https://www.nrk.no/trondelag/mange-laerere-blir-utsatt-for-vold-pa-jobb-i-skolen-_-henriette-ble-angrepet-med-hammer-1.16330269

Leste ikke artikkelen jeg leste overskriften i tråden når det er sagt tror jeg INGEN ungdom utadgerer mot voksne verken lærere eller andre dersom dem føles seg respektert. Så du linker til en link hvor dette har skjedd og det er fra LÆREREN SITT STÅRSTED. Hvor er eleven sitt synspunkt? Den får du ikke høre om sikkert. 

Anonymkode: 46bcc...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Leste ikke artikkelen jeg leste overskriften i tråden når det er sagt tror jeg INGEN ungdom utadgerer mot voksne verken lærere eller andre dersom dem føles seg respektert. Så du linker til en link hvor dette har skjedd og det er fra LÆREREN SITT STÅRSTED. Hvor er eleven sitt synspunkt? Den får du ikke høre om sikkert. 

Anonymkode: 46bcc...d6b

Det å "ikke føle seg respektert" er ikke unnskyldning for å utagere mot lærere. Hvis man føler seg oppriktig dårlig behandlet så må det tas via rette kanaler og meldes videre i systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Vhanja skrev (6 minutter siden):

Det å "ikke føle seg respektert" er ikke unnskyldning for å utagere mot lærere. Hvis man føler seg oppriktig dårlig behandlet så må det tas via rette kanaler og meldes videre i systemet.

Flinke lærere utsettes ikke for dette for de kan jobben sin faglig og relasjons messig. Når en voksen ikke kan jobben sin å havner i en sånn situasjon er den voksne en dårlig rollemodell. 

Anonymkode: 46bcc...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Leste ikke artikkelen jeg leste overskriften i tråden når det er sagt tror jeg INGEN ungdom utadgerer mot voksne verken lærere eller andre dersom dem føles seg respektert. Så du linker til en link hvor dette har skjedd og det er fra LÆREREN SITT STÅRSTED. Hvor er eleven sitt synspunkt? Den får du ikke høre om sikkert. 

Hvis du leser artikkelen som startinnlegget viser til, står det en del om elevenes synsvinkel og reaksjoner der. 

Jeg lenket til artikkelen om vold for å illustrere at lærere tåler atskillig mer enn "blikking". 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Flinke lærere utsettes ikke for dette for de kan jobben sin faglig og relasjons messig. Når en voksen ikke kan jobben sin å havner i en sånn situasjon er den voksne en dårlig rollemodell. 

Anonymkode: 46bcc...d6b

Ja, hvis en voksen ikke kan jobben sin så er han en dårlig rollemodell, det er jeg enig i. Men det unnskylder og forsvarer fortsatt ikke at elever utagerer mot læreren.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja stakkars lærere, som knapt nok kan foreta seg noe som helst av korrigering.

Og stakkars barn og unge som er så sarte og lettkrenkede. Dette er absolutt ingen fordel når man skal møte motbakker både nå og senere i livet som voksen. 

Jeg er helt enig i at det ikke er rart at færre vil bli lærer. Samtidig er dette et alvorlig samfunnsmessig problem. Vi trenger gode lærere.

For øvrig er jeg enig i alt laban skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (2 minutter siden):

Ja, hvis en voksen ikke kan jobben sin så er han en dårlig rollemodell, det er jeg enig i. Men det unnskylder og forsvarer fortsatt ikke at elever utagerer mot læreren.

 

Som igjen skrevet skjer ikke det hvis læreren (e) utviser respekt for den aktuelle eleven. Jeg tror ikke noen ønsker å komme i en sånn hendelse men det virker som dere bare ser dette fra lærerene sitt stå sted og det er så mange drittsekker av lærere som knapt kan abc. 

Anonymkode: 46bcc...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (5 minutter siden):

Hvis du leser artikkelen som startinnlegget viser til, står det en del om elevenes synsvinkel og reaksjoner der. 

Jeg lenket til artikkelen om vold for å illustrere at lærere tåler atskillig mer enn "blikking". 

Men blikking reageres på og. Det er ganske mild form for reaksjon. Jeg gidder ikke lese artikkelen for dere ser dette bare fra en side. 

Anonymkode: 46bcc...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Som igjen skrevet skjer ikke det hvis læreren (e) utviser respekt for den aktuelle eleven. Jeg tror ikke noen ønsker å komme i en sånn hendelse men det virker som dere bare ser dette fra lærerene sitt stå sted og det er så mange drittsekker av lærere som knapt kan abc. 

Anonymkode: 46bcc...d6b

Nå går du i ring, dette har jeg svart på tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...