Gå til innhold

Stakkars lærere. Nå blir de sarte elevene krenket av absolutt ingenting. For eksempel "blikking".


slabbedask

Anbefalte innlegg

Babette skrev (8 minutter siden):

Ja stakkars lærere, som knapt nok kan foreta seg noe som helst av korrigering.

Og stakkars barn og unge som er så sarte og lettkrenkede. Dette er absolutt ingen fordel når man skal møte motbakker både nå og senere i livet som voksen. 

Jeg er helt enig i at det ikke er rart at færre vil bli lærer. Samtidig er dette et alvorlig samfunnsmessig problem. Vi trenger gode lærere.

For øvrig er jeg enig i alt laban skriver.

Men... lærerne som er eldre og klager- har de ikke hatt motbakker tidligere i livet de da? De syter jo istedenfor å både forstå og å handle deretter. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg gidder ikke lese artikkelen for dere ser dette bare fra en side. 

Men artikkelen inneholder eksempler på det som er temaet her: Det som tidligere ble regnet som alminnelige hendelser i skolehverdagen (f.eks. at en språklærer korrigerer elevens uttale), er nå en krenkelse dersom eleven oppfatter det slik. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Som igjen skrevet skjer ikke det hvis læreren (e) utviser respekt for den aktuelle eleven.

Du tror ikke det finnes tilfeller der en sint elev tolker en rettmessig korreksjon som manglede respekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (2 minutter siden):

Men... lærerne som er eldre og klager- har de ikke hatt motbakker tidligere i livet de da? De syter jo istedenfor å både forstå og å handle deretter. 

Det har de nok. Men jeg tror de blir frustrerte fordi de føler at de ikke har noe handlingsrom igjen. Det kan være en uoverkommelig oppgave å holde disiplin og drive undervisning i en ungdomsskoleklasse uten at noen føler seg krenket. 

Nå (juni 2023) har det kommet presiseringer av hva som er krenkelser. F.eks. har læreren fortsatt "lov" til å vurdere prestasjoner, selv om eleven er uenig: 

https://www.utdanningsforbundet.no/nyheter/2023/hva-er-krenkelser-i-skolen/

Når en slik presisering er nødvendig, har det nok vært en del vanskelige saker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Historisk sett har lærere hatt litt for mye makt. Min far opplevde spanskerøret og selv er jeg så gammel at jeg husker godt hvor redd jeg var læreren. Jeg vil absolutt ikke tilbake til den tiden. I denne saken som blir beskrevet av tråstarter vet vi jo ikke hele bildet. På hvilken måte rettet læreren på eleven? Var det mildt og saklig? Var det nedlatende med litt latter? Det har vært tusenvis av skolebarn som har opplevd ubehag på skolebenken opp gjennom tidene. Og ja, noen er mer robuste enn andre. 

Anonymkode: 75079...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (6 minutter siden):

Det har de nok. Men jeg tror de blir frustrerte fordi de føler at de ikke har noe handlingsrom igjen. Det kan være en uoverkommelig oppgave å holde disiplin og drive undervisning i en ungdomsskoleklasse uten at noen føler seg krenket. 

Nå (juni 2023) har det kommet presiseringer av hva som er krenkelser. F.eks. har læreren fortsatt "lov" til å vurdere prestasjoner, selv om eleven er uenig: 

https://www.utdanningsforbundet.no/nyheter/2023/hva-er-krenkelser-i-skolen/

Når en slik presisering er nødvendig, har det nok vært en del vanskelige saker. 

Ja, det har sikkert vært vanskelige saker. Det er jo ikke første gang dette blir klaget på og diskutert. 

Saken er at vi har andre regler for hva som er greit å si. Andre regler for måten å si ting på.

Det jeg tror er det største problemet, er å innse at man ikke snakker til barn og ungdom på en annen måte enn til voksne- i den forstand at måten du sier ting på og hva du ytrer skal fint kunne sies til en voksen også, uten reaksjoner.

Jeg tror det henger igjen å kunne behandle barn og unge på en mer respektløs og nedlatende måte. Dessverre. 

 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (44 minutter siden):

Men artikkelen inneholder eksempler på det som er temaet her: Det som tidligere ble regnet som alminnelige hendelser i skolehverdagen (f.eks. at en språklærer korrigerer elevens uttale), er nå en krenkelse dersom eleven oppfatter det slik. 

Du tror ikke det finnes tilfeller der en sint elev tolker en rettmessig korreksjon som manglede respekt?

Nei lærerene skal gjøre jobben sin ved å LÆRE eleven noe ikke korrigere oppførsel. Holde seg til faget sitt. Og det gjør den ikke ved å komme i sånne hendelser som artikkelen viser. Da er det noe lærerne har gjort feil. 

Anonymkode: 46bcc...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei lærerene skal gjøre jobben sin ved å LÆRE eleven noe ikke korrigere oppførsel. Holde seg til faget sitt. Og det gjør den ikke ved å komme i sånne hendelser som artikkelen viser. Da er det noe lærerne har gjort feil. 

At en språklærer korrigerer uttale av et fremmedspråk, har vel ikke med oppførsel å gjøre? Det var det eksemplet (fra artikkelen i hovedinnlegget) jeg tok her. 

I tillegg kan det være nødvendig å korrigere enkeltelevers oppførsel for at det skal bli mulig å gjennomføre undervisning. 

Jeg trakk inn artikkelen om vold mot lærere bare fordi du trakk inn at "lærere må tåle blikking", for å vise at det gjør de nok. Tråden handler først og fremst om hva elevene ikke lenger tåler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (1 time siden):

Nå går du i ring, dette har jeg svart på tidligere.

Nei det har du ikke svart på og jeg går ikke i ring. 

Anonymkode: 46bcc...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (3 minutter siden):

At en språklærer korrigerer uttale av et fremmedspråk, har vel ikke med oppførsel å gjøre? Det var det eksemplet (fra artikkelen i hovedinnlegget) jeg tok her. 

I tillegg kan det være nødvendig å korrigere enkeltelevers oppførsel for at det skal bli mulig å gjennomføre undervisning. 

Jeg trakk inn artikkelen om vold mot lærere bare fordi du trakk inn at "lærere må tåle blikking", for å vise at det gjør de nok. Tråden handler først og fremst om hva elevene ikke lenger tåler. 

Ja hva med elevens synspunkt da? Hvor mye skal eleven tåle før det er nok fra læreren? Hva om læreren gir eleven psykiske problemer? Hva da da? Læren er i maktposisjon til eleven. Både faglig og karakter messig. Jeg lester ikke linkene du la ut, nå skriver jeg fra tråden. Jeg har sagt jeg gidder å lese dem fordi dere er så sykt harde mot elevens ståsted og det er hva JEG forsvarer. 

Anonymkode: 46bcc...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ja hva med elevens synspunkt da?

Den første artikkelen - og tråden - handler bl.a. om at det  er en økende tendens til at det bare er elevens synspunkt som blir hørt i konflikter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (10 minutter siden):

Den første artikkelen - og tråden - handler bl.a. om at det  er en økende tendens til at det bare er elevens synspunkt som blir hørt i konflikter. 

Ja klart. Det er jo eleven som bør høres og bli forstått. Blir den det vil MYE være på plass men dagens lærere de skal være så mye enn bare en lærer. De er verken en oppdrager og skal IKKE være en oppdrager. De må tåle at folk er forskjellig og at noen har bagasje og BEHANDLE ALLE likt. 

Anonymkode: 46bcc...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja klart. Det er jo eleven som bør høres og bli forstått. Blir den det vil MYE være på plass men dagens lærere de skal være så mye enn bare en lærer. De er verken en oppdrager og skal IKKE være en oppdrager. De må tåle at folk er forskjellig og at noen har bagasje og BEHANDLE ALLE likt. 

Anonymkode: 46bcc...d6b

Så du mener at lærer ikke skal bli hørt og forstått? Bare eleven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (1 minutt siden):

Så du mener at lærer ikke skal bli hørt og forstått? Bare eleven?

Jeg mener at hvis du f eks er en lærer og jeg en elev så er din jobb som du har fått betalt for å gjøre er og forstå meg. Helt rett tolket. Det er hva en lærer skal gjøre! Når læreren er i jobb som lærer. 

Anonymkode: 46bcc...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg mener at hvis du f eks er en lærer og jeg en elev så er din jobb som du har fått betalt for å gjøre er og forstå meg. Helt rett tolket. Det er hva en lærer skal gjøre! Når læreren er i jobb som lærer. 

Anonymkode: 46bcc...d6b

Men hvis da eleven sier han føler seg krenket av læreren og læreren sier det bare var en faglig korrigering - er det da bare elevens side som skal bli hørt og forstått? 

Endret av Vhanja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (4 minutter siden):

Men hvis da eleven sier han føler seg krenket av læreren og læreren sier det bare var en faglig korrigering - er det da bare elevens side som skal bli hørt og forstått? 

Nei men nå gidder jeg ikke å diskutere mer. 

Anonymkode: 46bcc...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (2 timer siden):

Men... lærerne som er eldre og klager- har de ikke hatt motbakker tidligere i livet de da? De syter jo istedenfor å både forstå og å handle deretter. 

Jo de har uten tvil opplevd mange motbakker og taklet disse. Men jeg ser ikke på det som skjer nå som syting.

Men aller først: Jeg er helt enig i at barn og unge skal behandles med respekt. Men det skal lærerne også. Jeg snakket med en lærer nylig (ca. 35 år), og hun var fortvilet over frekk og stygg språkbruk hos de yngste elevene i måten de snakker til lærerne på. Dette er et nokså nytt fenomen, sa hun.

På den annen side: Alt var ikke bedre før. Da jeg gikk på barneskolen, ble brålmakerne sendt på gangen eller til rektor, og de fikk kjeft i klassens påhør.

Husker et par tilfeller der lærerne var så sinte at de kunne sprekke hvert øyeblikk.

Selv var jeg stort sett lydig og snill, men hadde en tendens til å sitte bak fram på stolen i ivrig og hviskende samtale med hun som satt bak meg.

"Du har pen rygg, Babette, men er enda penere forfra" sa læreren ved en anledning i 6. klasse.  Alle lo, og jeg ble flau. Men det hadde jeg godt av. Resten av skoleåret satt jeg rett vei.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babette skrev (14 minutter siden):

Jo de har uten tvil opplevd mange motbakker og taklet disse. Men jeg ser ikke på det som skjer nå som syting.

Men aller først: Jeg er helt enig i at barn og unge skal behandles med respekt. Men det skal lærerne også. Jeg snakket med en lærer nylig (ca. 35 år), og hun var fortvilet over frekk og stygg språkbruk hos de yngste elevene i måten de snakker til lærerne på. Dette er et nokså nytt fenomen, sa hun.

På den annen side: Alt var ikke bedre før. Da jeg gikk på barneskolen, ble brålmakerne sendt på gangen eller til rektor, og de fikk kjeft i klassens påhør.

Husker et par tilfeller der lærerne var så sinte at de kunne sprekke hvert øyeblikk.

Selv var jeg stort sett lydig og snill, men hadde en tendens til å sitte bak fram på stolen i ivrig og hviskende samtale med hun som satt bak meg.

"Du har pen rygg, Babette, men er enda penere forfra" sa læreren ved en anledning i 6. klasse.  Alle lo, og jeg ble flau. Men det hadde jeg godt av. Resten av skoleåret satt jeg rett vei.

 

Ja, respekt skal gå begge veier- det er jeg helt enig i! 

Men dette handler jo mer om at elever oppfatter at lærere krenker dem eller sier og gjør ting på feil måte, og da tror jeg at det handler om at de lærerne som er eldre ikke aksepterer at ting har endret seg. Jeg har en mistanke om at de snakker og korrigerer voksne på en annen måte enn de gjør ovenfor barn og unge. 

Ang språkbruk og også vold mot lærere, så blir jo det en annen diskusjon. Og det må også gjerne diskuteres. 

Ps. Jeg opplevde lærere som mye mer autoritære da jeg gikk på skolen. Og det var langt fra bare postivt. Og jeg så  episoder som ville resutert i at lærere hadde mistet jobben i dag. Men ja, og det var jo de gode lærerne også! 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Babette skrev (9 minutter siden):

Jo de har uten tvil opplevd mange motbakker og taklet disse. Men jeg ser ikke på det som skjer nå som syting.

Men aller først: Jeg er helt enig i at barn og unge skal behandles med respekt. Men det skal lærerne også. Jeg snakket med en lærer nylig (ca. 35 år), og hun var fortvilet over frekk og stygg språkbruk hos de yngste elevene i måten de snakker til lærerne på. Dette er et nokså nytt fenomen, sa hun.

På den annen side: Alt var ikke bedre før. Da jeg gikk på barneskolen, ble brålmakerne sendt på gangen eller til rektor, og de fikk kjeft i klassens påhør.

Husker et par tilfeller der lærerne var så sinte at de kunne sprekke hvert øyeblikk.

Selv var jeg stort sett lydig og snill, men hadde en tendens til å sitte bak fram på stolen i ivrig og hviskende samtale med hun som satt bak meg.

"Du har pen rygg, Babette, men er enda penere forfra" sa læreren ved en anledning i 6. klasse.  Alle lo, og jeg ble flau. Men det hadde jeg godt av. Resten av skoleåret satt jeg rett vei.

 

Hva vet du om det? Du beskriver et enkelttilfelle og meningen basert på hennes synspunkt. Mange lærere spesielt de som snakker høyt om det har ikke barn en gang. Og hvis de har det så har de ikke møtt mange motbakker det er derfor de klager på at det er elevene det er noe galt med. Eneste man hører fra lærere er at de har noe de kan klage på, det er derfor folk blir lei av det. Det er ikke verre å være lærer enn å jobbe på psykiatrisk hvor utadgering hele tiden forekommer. For og ta et eksempel. Men helsepersonell de klager ikke. 

Anonymkode: 46bcc...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (2 minutter siden):

Ja, respekt skal gå begge veier- det er jeg helt enig i! 

Men dette handler jo mer om at elever oppfatter at lærere krenker dem eller sier og gjør ting på feil måte, og da tror jeg at det handler om at de lærerne som er eldre ikke aksepterer at ting har endret seg. Jeg har en mistanke om at de snakker og korrigerer voksne på en annen måte enn de gjør mot barn og unge. 

Ang språkbruk og også vold mot lærere, så blir jo det en annen diskusjon. Og det må også gjerne diskuteres. 

Ps. Jeg opplevde lærere som mye mer autoritære da jeg gikk på skolen. Og det var langt fra bare postivt. Og jeg så  episoder hvor det ville resiltert i at lærere hadde mistet jobben i dag. Men ja, og det var jo de gode lærerne også! 

Selv den mest bråkete i klassen vi hadde ble møtt på en respektabel måte fordi vi hadde en lærer som så alle, selv de mest utfordrende. Jeg ble sendt en gang til rektor fordi jeg var stygg i munnen men jeg skrev mitt syn på saken fikk saken en ny vending og jeg jeg fikk beklagelse fra rektor foran læreren og foreldrene mine ! 

Anonymkode: 46bcc...d6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selv den mest bråkete i klassen vi hadde ble møtt på en respektabel måte fordi vi hadde en lærer som så alle, selv de mest utfordrende. Jeg ble sendt en gang til rektor fordi jeg var stygg i munnen men jeg skrev mitt syn på saken fikk saken en ny vending og jeg jeg fikk beklagelse fra rektor foran læreren og foreldrene mine ! 

Anonymkode: 46bcc...d6b

Ja, det fins heldigvis de lærerne som er genint opptatt av at elevene skal bli sett! Takk og pris 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...